Ele sunt cele care stabilesc tendințe, stimulează inovația și fixează cursul pentru companiile mai mici din fiecare sector, de la tehnologie, la asistență medicală și până la finanțare.

Cele mai mari companii din lume sunt clasate în funcție de valoarea de piață, pentru a oferi o perspectivă asupra modului în care funcționează și pentru a vedea de ce au o influență atât de mare asupra industriilor lor respective, conform Howstuffworks.

Ce este capitalizarea pieței

Capitalizarea pieței este valoarea totală a acțiunilor în circulație ale unei companii. Deși nu este singura modalitate de a măsura succesul unei companii, este un indicator puternic – și complet – al dimensiunii și potențialului său de a continua să crească.

Capitalizarea pieței este o valoare dinamică și care se schimbă rapid. Evaluarea acțiunilor unei companii poate crește sau scădea până la milioane sau chiar miliarde de dolari pe lună, săptămână sau uneori chiar o zi. Alți indicatori ai dimensiunii companiei (numărul de angajați, vânzările generale și alte măsurători pentru profituri și venituri) se modifică destul de mult.

Cele mai mari companii din lume

În acest top, companiile ar putea schimba locul între ele.

1. Apple: 3,41 trilioane USD

În prezent, Apple este cea mai mare companie la nivel global, cu o capitalizare de piață care depășește 3 trilioane de dolari.

Apple este un brand sinonim cu inovația tehnologică, software-ul ușor de utilizat și hardware-ul elegant. În plus, compania este,o putere de branding. Ultimele decenii au adus o bătălie între Apple și Microsoft în ceea ce privește cota de piață pentru computerele personale.

Compania oferă o gamă diversă de produse, inclusiv iPhone-uri, Mac-uri și iPad-uri. A făcut progrese semnificative în divertisment cu servicii precum Apple TV+ și Apple Music.

Abordarea inovatoare a Apple și capacitatea de a anticipa nevoile consumatorilor i-au consolidat poziția ca putere tehnologică.

2. Microsoft : 3,11 trilioane USD

Microsoft se află în spatele rivalului său cu o capitalizare de piață „de doar” câteva sute de miliarde de dolari distanță de primul loc. Totuși, a fost compania numărul 1 din lume înainte și s-ar putea să ajungă din nou pe primul loc.

Pe lângă cele mai faimoase produse și software – precum Windows, Office și Azure – Microsoft face investiții substanțiale în cloud computing și inteligență artificială. Ca pionier în transformarea digitală, Microsoft continuă să remodeleze modul în care operează și inovează întreprinderile la nivel mondial.

3. Nvidia: 2,88 trilioane USD

Acest titan techno-chip a urcat rapid pe scara bursieră. Specializată în unități de procesare grafică (GPU) și calcul de înaltă performanță, Nvidia este un jucător-cheie în industria tehnologiei.

Concentrarea companiei pe tehnologia de ultimă oră și pe piețele în expansiune o poziționează ca o componentă vitală a ecosistemului digital.

4. Alphabet: 2,13 trilioane USD

Alphabet, compania-mamă a Google, a parcurs un drum lung în ultimii 30 de ani. Google a trecut de la un motor de căutare simplu, dar supraalimentat, la o companie de software care face ca fiecare aspect al vieții să fie mai accesibil.

Datorită Google, putem comunica în întreaga lume online și putem naviga în lumea reală mai bine ca niciodată. Portofoliul divers al Alphabet și investițiile strategice o mențin în fruntea tehnologiei și inovației, dar Google este bijuteria coroanei.

5. Amazon : 1,95 trilioane de dolari

Nu e deloc o surpriză că Amazon este dintre cele mai mari companii din lume. La data publicării, capitalizarea sa de piață era de ”doar” 2 trilioane de dolari.

Amazon este cel mai mare retailer online din lume. Compania oferă o gamă largă de produse și servicii, inclusiv Amazon Prime și Amazon Web Services (AWS). Expansiunea Amazon în lumea divertismentului și a livrării de alimente – împreună cu achiziția Whole Foods Market – a sporit și mai mult valoarea pentru investitori.

amazon
SURSA FOTO: pexels.com

De acum, se extinde și în domeniul sănătății și în alte sectoare. Fosta librărie online poate fi cea mai adaptabilă companie din lume.

6. Saudi Aramco: 1,77 trilioane de dolari

Saudi Aramco este cea mai importantă companie energetică și chimică din Orientul Mijlociu. Fiind cel mai mare producător de petrol din lume, Aramco are rezerve vaste și o influență substanțială în sectorul energetic.

Pe fondul schimbărilor climatice, compania și-a diversificat portofoliul pentru a-și reduce dependența de petrol, explorând surse alternative de energie și investind în tehnologii durabile.

7. Platforme meta: 1,20 trilioane USD

Compania de social media cunoscută pentru Facebook și Instagram s-a extins recent și în realitatea virtuală și comerțul electronic. Publicitatea este principalul motor al veniturilor.

Angajamentul față de marketingul digital inovator și facilitarea comunicării online despre viața noastră de zi cu zi o mențin confortabil în topul celor mai mari 10 companii.

8. Berkshire Hathaway: 947,15 miliarde de dolari

Condus ăde investitorul de succes Warren Buffet, Berkshire Hathaway este un conglomerat care câștigă bani deținând acțiuni semnificative în alte companii. GEICO, Kraft Heinz, Coca-Cola și chiar Apple.

Achizițiile și investițiile strategice reflectă capacitatea lor de a naviga în fluctuațiile economice și de a menține o creștere robustă.

La momentul publicării, piața evaluează Berkshire Hathaway la peste 900 de miliarde de dolari.

9. Taiwan Semiconductor Manufacturing: 859,96 miliarde USD

Taiwan Semiconductor Manufacturing este cel mai mare producător de cipuri contractuale din lume. TSMC colaborează cu companii tehnologice de top precum Apple și Nvidia, furnizând componente esențiale pentru o gamă largă de dispozitive electronice.

Expertiza companiei în producția de semiconductori facilitează creșterea IA și răspândirea computerului general pe tot globul.

10. Eli Lilly: 764,38 miliarde de dolari

Compania farmaceutică Eli Lilly se mândrește cu un portofoliu puternic de produse, de la medicamente pentru diabet până la antidepresive.

Angajamentul companiei față de cercetare și dezvoltare a dus la o creștere semnificativă în ultimii ani. Concentrarea asupra inovației și rezultatelor pacientului îi generează succesul în industria competitivă a asistenței medicale.

Concluzie

Tehnologia domină piața. Sunt companii dinamice și evoluează rapid, ceea ce le permite să se extindă în diferite sectoare ale economiei pentru a rămâne competitive.

Cu toate acestea, există loc pentru multe alte industrii în top 10. Amazon poate fi un retailer online (printre altele), dar este o afacere de comerț electronic.

Apoi mai este Berkshire Hathaway, care are o capitalizare de piață ridicată, parțial pentru că poate ghici când alte companii vor avea o capitalizare de piață mare.