Anul 2013 a fost unul plin pentru RCS & RDS, nava-amiral a grupului de firme controlate de discretul milionar din Oradea. În decembrie 2013 a fost lansată platforma Digi Online, care transmite pe Internet o parte din posturile TV din grila de cablu şi la care abonaţii companiei au acces gratuit. La puţin timp după aceea a fost declanşată o campanie agresivă de atragere de clienţi pentru serviciile de telefonie mobilă Digi Mobil. Ofertele (considerate de mulţi analişti ca fiind cele mai bune de pe piaţă) par să fi fost suficient de atractive astfel încât, până la 30 iunie 2014 , peste 37.000 de români să-şi porteze numerele de telefon în reţeaua celor de la RCS & RDS.

Iar noutăţile nu s-au oprit aici. La mijlocul lui septembrie a fost inaugurat în Capitală primul magazin sub brandul Digi. Acesta va fi urmat, treptat, de alte unităţi din ceea ce ar trebui să constituie o reţea naţională. ”Prin lansarea noului concept de magazin Digi dorim să le oferim clienților noștri un spațiu prietenos unde pot testa serviciile și unde pot primi informații despre ofertele companiei. Este un alt pas important pe care RCS & RDS îl face pentru a spori și simplifica interacțiunea clienților cu oferta de servicii de telecomunicații Digi”, după cum a explicat Valentin Popoviciu, directorul de dezvoltare al grupului. Nu în ultimul rând, tot în ultimul an RCS & RDS a obţinut în instanţă o hotărâre prin care societăţile de cablu concurente sunt obligate să retransmită postul de ştiri Digi 24.

Eternul ”de vânzare”

Rezultatele financiare raportate pentru 2013 de gigantul telecom indică o cifră de afaceri de circa 475 de milioane de euro şi o pierdere de două milioane de euro. La sfârşitul anului trecut RCS & RDS deţinea active în valoare de aproximativ 1,075 miliarde de euro, dar şi datorii de 900 de milioane de euro. Ceva mai bine au mers afacerile lui Teszari din domeniile energiei verzi sau agriculturii. Totuşi, deşi au obţinut profit, ele au raportat cifre de afaceri de mii de ori mai mici decât cele ale RCS & RDS.

Nu au lipsit nici în ultima perioadă discuţiile privind un potenţial exit (total sau parţial) al lui Teszari din compania pe care a înfiinţat-o cu douăzeci de ani în urmă. Prin primăvară circulau zvonuri că Vodafone ar fi la un pas de preluarea RCS & RDS, dar după aceea nu au mai apărut informaţii suplimentare. În plus, în media s-a dezbătut potenţialul preţ al unei astfel de tranzacţii. Unii jurnalişti de business au dat exemple de preluări similare din Estul Europei şi au ajuns la concluzia că un preţ corect pentru RCS & RDS ar fi de cel puţin două miliarde de euro (incluzând creditele). Dacă şi pentru ce sumă se va petrece o astfel de tranzacţie, doar viitorul ne va arăta.

Milionarul fără chip

În ceea ce priveşte imaginea publică a lui Teszari, aceasta a rămas în continuare la fel. Adică practic inexistentă. Din câte am putut observa, celebrul om de afaceri bihorean nu a luat parte în ultimul an la nicio reuniune sau manifestare unde să fi fost prezentă şi presa. El este de altfel recunoscut pentru discreţia extremă, ultima sa apariţie publică cunoscută datând din 2002, când a participat la gala Oskar Capital, unde a şi primit unul din premii. De atunci, cu excepţia unor fotografii realizate pe stradă de paparazzii de la Cancan, nu se mai ştie mai nimic despre proprietarul RCS&RDS.

Un om de afaceri din Vestul ţării, care l-a întâlnit de mai multe ori în ultima vreme pe Teszari cu ocazia unor evenimente sportive private, spune că discreţia şi modestia îl caracterizează pe milionar şi în spatele uşilor închise. ”Neştiind cum arată, căci imaginea sa nu apare mai deloc în mass-media, n-aş fi bănuit niciodată cu cine am de-a face. Bine, ştiam că cel mai probabil e un businessman sau un manager, dar nici prin cap nu mi-ar fi trecut că el este deţinătorul uneia din cele mai mari şi cunoscute companii româneşti”, ne-a dezvăluit sursa noastră.

Cu discreţie sau nu, din intimitatea biroului său ori ieşind în lumina reflectoarelor, Zoltan Teszari va avea de răspuns în perioada care vine unor provocări din ce în ce mai serioase. Intrarea directă pe piaţa autohtonă de telecomunicaţii a gigantului Deutsche Telekom indică deja o schimbare a regulilor jocului. (De altfel, la începutul lui septembrie DigiMobil a redus preţul abonamentului cu apeluri nelimitate în orice reţea de la cinci la patru euro pe lună). În plus, faptul că furnizorul lor nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu Intel Sky Broadcast Ltd, deţinătorul drepturilor de transmisie pentru meciurile din Liga 1 de fotbal (care sunt transmise de rivalii de la UPC, Focus Sat şi Dolce), ar putea să îi determine pe unii dintre clienţii RCS & RDS să-şi schimbe compania de servicii telecom.