În ultimii 5 ani însă, externalizarea activităţilor contabile a înregistrat un avans considerabil pe plan local, iar prin informatizarea continuă a proceselor, este estimat ca numărul companiilor care apelează la furnizori specializați să crească tot mai mult în perioada următoare.

„Outsourcing-ul IT a fost prima opțiune în ceea ce privește externalizarea departamentelor; treptat însă, companiile au început să perceapă avantajele externalizării şi pentru alte activităţi interne importante, precum salarizarea, contabilitatea sau asistenţa clienţilor”, a explicat Bogdan Badea, Managing Director Accace în România.

Dacă în cazul externalizării serviciilor IT, principalul motiv pentru care companiile apelează la acest model de business sunt costurile reduse, în cazul salarizării, motivele ţin preponderent de confidenţialitatea datelor. În ceea ce privește activităţile contabile, acestea sunt externalizate datorită faptului că asigură creşterea eficienţei proceselor interne, a flexibilităţii serviciilor furnizate, dar şi a sclabilităţii nivelului de dezvoltare a companiilor.

„Un alt motiv pentru externalizarea contabilităţii este efortul intern prea mare al companiilor de a fi la curent cu legislaţia din România şi birocraţia existentă. În plus, companiile locale resimt şi necesitatea unor servicii de consultanţă, care să aducă valoare adăugată în domeniul contabilităţii”, a adăugat Bogdan Badea.

Piaţa de outsourcing contabil din România înregistrează un ritm de creştere mai avansat comparativ cu alte state din regiune, precum Cehia, Slovacia, Ungaria sau Polonia, însă nu este la fel de matură, acolo unde gradul de penetrare este mai ridicat, majoritatea companiilor, din toate verticalele de business, apelând la externalizarea contabilităţii.

Digitalizarea contabilităţii va creşte gradul de externalizare

În prezent, în cadrul companiilor locale, activităţile contabile se desfăşoară preponderent informatizat, însă introducerea documentelor contabile în sistemele automate de gestiune este realizată de cele mai multe ori manual, motiv pentru care volumul de muncă şi rata de eroare este mare.

„Prin digitalizare, contabilitatea are șanse foarte mari să devină unul dintre serviciile de externalizare de top datorită gradului ridicat de eficientizare în cadrul companiilor care apelează la acestea. Activitățile administrative se vor diminua, prin urmare și resursele umane sau financiare, iar odată cu acestea scade și rata de eroare și crește transparența în cadrul organizației”, a adăugat Bogdan Badea.

În plus, externalizarea contabilă nu implică numai reducerea costurilor, ci şi îmbunătățirea proceselor interne, în special prin creșterea transparenței fluxului informațional în cadrul organizației. Serviciile de externalizare contabilă urmează astfel exemplul celor de salarizare și administrare de personal și apelează din ce în ce mai mult la soluții tehnologice pentru a veni în sprijinul clienților.

De altfel, externalizarea activităților contabile este o practică des întâlnită în companiile locale din industrii precum transport și logistică, industria energetică, de petrol și gaze, media & publishing, dar și în cadrul companiilor din domeniul utilităților și al telecomunicațiilor.