Aproape că nu a trecut săptămână, în 2012, în care marile reţele de retail alimentar să nu anunţe deschiderea unui nou magazin. Iar investiţiile masive din ultima perioadă în retail nu au rămas fără urmări: supermarketurile reprezentau, în 2009, formatul de magazin care pierduse cel mai mult în preferinţele românilor, arată un studiu al companiei de cercetare de piaţă GfK. La finalul lui 2012, schimbarea este radicală – de la începutul anului s-au deschis
227 de supermarketuri noi, după calculele Capital, deşi consumul, un element-cheie în creşterea vânzărilor din retail –, nu şi-a revenit.
Ca o paranteză, volumul comerţului cu amănuntul a scăzut cu 1,2% în zona euro (EA17) şi cu 1,1% în Uniunea Europeană (EU27) în octombrie 2012, comparativ cu luna precedentă, Portugalia, Finlanda, Germania şi România înregistrând cel mai semnificativ declin din UE, potrivit datelor Oficiului European de Statistică (Eurostat).

Iată cinci momente-cheie și decizii care au dus la creșterea celor mai mari afaceri de retail pe piaţa românească chiar și în condiţiile stagării consumului pe fondul crizei:

1.    SCHIMBĂRI DE LIDERI
În termeni de rețea: Cu 92 de noi deschideri în 2012, Mega Image a detronat Lidl (doar 26 de noi deschideri) şi a devenit “cea mai extinsă rețea de comerț modern din România”. Topul marilor rețele de retail din țară este format acum din Mega Image (cu brandurile Mega Image -129 de magazine şi Shop&Go -57), Lidl (155), Profi (149) şi Penny Market (142).
În termeni de vânzări: Cu vânzări de 1,30 miliarde de euro în 2011, lanţul german de tip discount Kaufland a trecut, oficial, pe primul loc în topul retailerilor din România, detronând Metro Cash& Carry, care a fost lider din 1996 încoace, anul lansării comerţului modern în România. Vânzările Metro în România au scăzut, anul trecut, cu 7%, până la 1,06 miliarde de euro (aproape de nivelul din 2004), potrivit datelor raportate la Ministerul de Finanţe.

2.    AUCHAN A CUMPĂRAT REAL
Hipermarketurile Real tocmai au fost vândute de grupul german Metro francezilor de la Auchan, care vor trece astfel pe locul doi în topul comercianților din România.Tranzacția include și hipermarketurile Real din alte 4 țări est-europene, iar cumpărătorii vor plăti pentru toate 1,1 miliarde de euro.Grupul german Metro a vândut în total 91 de hipermarketuri, din care mai mult de jumătate în Polonia și aproape o treime, adică 24 de unități, în România. Auchan are 11 hipermarketuri în România. După ce-și vor pune sigla pe hipermarketurile Real, francezii de la Auchan vor ajunge la vânzări de un miliard de euro pe an, adică nivelul la care sunt Kaufland și Carrefour. Concret, după preluarea real de către Auchan, în fruntea marilor operatori de hipermarketuri din țară rămâne Kaufland cu vânzări de 1,3 miliarde de euro (78 hipermarketuri), Auchan – 1 mld. euro (34) și Carrefour – 960 mil. euro (24 hipermarkeruri. Carrefour operează și 65 de supermarketuri Carrefour Market, plus 17 magazine de proximitate, Express)

3.    OFENSIVA MĂRCILOR PRIVATE
Un scenariu optimist arată că și în România cel puţin două miliarde de euro se vor muta în următorii doi –trei ani de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor. Faptul că, în 2012 acestea au atins deja pragul de un miliard de euro, adică 12%-14% din comerţul modern – confirmă scenariul. Media în statele europene este de peste 23%. Atuurile mărcilor private rămân prețul mai mic cu până la 20% față de mărcile producătorilor și faptul că sunt girate de brandurile consacrate ale retailerilor.

4.    INTERNETUL – NOUL BORCAN CU MIERE

La vremuri noi, strategii noi: scăderea consumului intern şi accesul în creștere la internet forţează marele retail să încerce cu degetul și apele virtuale.Gheaţa a fost, deja, spartă. De anul acesta, Metro Cash&Carry, duce marfa comandată pe www.metro.ro/direct la uşa clienţilor săi profesionişti. Lansarea primului magazin online al unui mare retailer din comerțul modern din România se încadrează „în strategia de adaptare a ofertei noastre de produse şi servicii la actualele nevoi şi cerințe ale pieței“, după cum explică Marc Carena, directorul departamentului de Management Clienţi. E drept, în oferta magazinului virtual al Metro sunt acum doar produse nonalimentare şi de uz casnic, dar nu e exclus ca, într-un orizont de timp, retailerul să decidă că vrea să vândă online şi mâncare.Totodată, în culisele pieţei de retail circulă o informație potrivit căreia și Carrefour pregăteşte o mişcare similară.

5.    GOANA DUPĂ PROXIMITATE

Metro Cash and Carry a lansat, anul acesta, un nou concept de magazin pentru micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional, e vorba de franciza “La Doi Paşi”. Exemplul Metro nu e unul singular; primul pas spre francize l-a făcut un alt „cel mai” – Carrefour, cel mai mare operator de hipermarketuri -, care, în octombrie 2011, a intrat pe piața bucureşteană a magazinelor de proximitate prin Carrefour Express Angst, deschis în parteneriat cu grupul local Angst. Mai nou, şi reţeaua Profi, deţinut de fondul de investiţii polonez Enterprise Investors, a anunțat că atacă piaţa de retail cu două noi formate de magazin. Compania tocmai a inaugurat la Timişoara, prima unitate City, un  magazin de proximitate de mici dimensiun (în medie 180 mp) cu care va intra în competiție directă cu lanțurile Shop&Go, La Doi Paşi sau Carrefour Express. Mai departe, în 2013, retailerul se va extinde şi în mediul rural, cu brandul Loco (magazin de mici dimensiuni, axat mai puţin pe produsele fresh). Dincolo de oferta variată şi preţurile mici, în drumul lor spre titlul de “cel mai aproape magazin“, retailerii se întrec şi în introducerea de noi servicii în magazine. Recent, Metro a lansat primul magazin online al unui mare retailer din comerțul modern din România, iar săptămâna trecută a mai bifat o premieră, prin introducerea primului sistem automatizat de promoţii personalizate – Metro Touch. Posibilităţile par a fi, deci, nelimitate. Important este să fii şi primul care le pune în practică.

Şi chiar dacă nimeni nu se mai aşteaptă să vadă prea curând ratele consistente de creştere din perioada 2003–2008, perspectivele rămân încurajatoare: până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă imobiliară King Sturge. Creşterea medie anuală a pieţei de retail se va plasa până în 2020 la 5%. Pe fondul acestor aşteptări optimiste reţelele plănuiesc să deschidă anul acesta alte încă 200 de magazine.

Magazinele tradiţionale, de tip alimentară şi chioşc, domină comerţul local ca număr de unităţi, cu un total de circa 74.000, în timp ce comerţul modern (cash&carry, hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount) numără aproape 1.000 de spaţii.