Achiziții, extinderi, ofensiva brandurilor proprii, alături de repoziţionarea strategică pe spaţii de vânzări mai mici. Sau, altfel spus, cum transformă marii retaileri alimentari criza în oportunitate.
Aproape că nu a trecut săptămână, în 2011, în care marile reţele de retail alimentar să nu anunţe deschiderea unui nou magazin sau vreo rebranduire (vezi fostul Minimax care a devenit Macro sau Lidl – Plus Discount, Mega Image – Red Market).
De pildă, Profi, lanţ cumpărat în urmă cu trei ani de fondul de investiţii Enterprise Investors, are o reţea de magazine aproape dublă comparativ cu 2009. Şi nu este nici pe departe un exemplu izolat; în 2011 s-au deschis peste 300 de magazine noi după calculele Capital, deşi consumul, un element-cheie în creşterea vânzărilor din retail –, nu şi-a revenit. Ca o paranteză, comerţul cu amănuntul (fără maşini şi motociclete) a scăzut în primele 10 luni din 2011 cu 4%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică.
Iată cinci momente-cheie și decizii care au dus la creșterea celor mai mari business-uri de retail pe piaţa românească sau menţinerea poziţiei acestora pe chiar și în condiţiile scăderii consumului pe fondul crizei:
1. EXTINDERE LIDL: Lanțul german Lidl – parte a grupului Lidl&Schwarz, care deține cea mai mare rețea de magazine de tip discount din Europa, peste 9.000 – a rebranduit toate cele 107 magazine preluate, în 2010, de la Plus și a deschis, într-o singură zi – 6 octombrie 2011, 11 magazine noi în România. Reţeaua sa numără în prezent 129 magazine. Magazinele lanţului german de tip discount Lidl au în rafturi circa 1.200 de produse, 80% dintre ele fiind mărci proprii; două treimi din mărfurile vândute în magazinele Lidl sunt produse in România.
2. MEGA IMAGE FACE ACHIZIŢII: Tot în octombrie 2001, cele trei G’market din Bucureşti – din Plaza România, Bucureşti Mall şi Colentina, cu o suprafață totală de vânzare de 6.436 mp -, au fost preluate de Mega Image, numărul unu pe piața locală a supermarketurilor. Prezent pe piaţa locală din 1995, retailerul belgian Mega Image, partea a Delhaize Group, numără o rețea de 105 supermarketuri în țară. Extinderea acelerată din ultimul an a Mega Image – retailerul a deschis 35 de magazine, este efectul unui plan gândit încă din 2008, când a cumpărat rețeaua de 14 de supermarketuri La Fourmi pentru 18,6 mil. euro.
3. PRIMA FRANCIZĂ DATĂ DE CAREFFOUR: Grupul francez Carrefour, cu afaceri de peste un miliard de euro pe piaţa locală, în parteneriat cu grupul local Angst au deschis, în 13 octombrie, primul magazin de proximitate, sub sigla Carrefour Express Angst. Carrefour și-a făcut, astfel, intrarea pe segmentul magazinelor de proximitate și și-a sconsolidat poziția în București. În România, Carrefour operează 25 de hipermarketuri Carrefour, trei magazine de proximitate Carrefour Express şi 45 de supermarketuri.
4. DECLINUL MIC.RO: La nici doi ani de la lansarea Mic.ro, în octombrie 2011, primul magazin – cel cu numărul 256, al reţelei a fost închis. De altfel, în septembrie 20011, Dinu Patriciu anunţa că a trebuit să schimbe planul de afaceri al reţelei de retail Mic.ro ”din cauza sistemului bancar ostil”. Între timp, magazinele nu au mai fost aprovizionate – sau au primit foarte puțină și mai mulți furnizori au cerut insolvența Mic.ro.
5. OFENSIVA MĂRCILOR PRIVATE: Un scenariu optimist arată că și în România cel puţin două miliarde de euro se vor muta în următorii doi –trei ani de la brandurile producătorilor la mărcile proprii ale retailerilor. Faptul că, în 2011 acestea au atins deja pragul de un miliard de euro, adică 12%-14% din comerţul modern – confirmă scenariul. Media în statele europene este de peste 23%. Atuurile mărcilor private rămân prețul mai mic cu până la 20% față de mărcile producătorilor și faptul că sunt girate de brandurile consacrate ale retailerilor.
Şi chiar dacă nimeni nu se mai aşteaptă să vadă prea curând ratele consistente de creştere din perioada 2003–2008, perspectivele rămân încurajatoare: până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă imobiliară King Sturge. Creşterea medie anuală a pieţei de retail se va plasa până în 2020 la 5%. Pe fondul acestor aşteptări optimiste reţelele plănuiesc să deschidă anul acesta alte încă 200 de magazine.
Magazinele tradiţionale, de tip alimentară şi chioşc, domină comerţul local ca număr de unităţi, cu un total de circa 74.000, în timp ce comerţul modern (cash&carry, hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount) numără aproape 900 de spaţii.