Românii îşi petrec o bună parte din viaţă în maşină, la cumpărături sau vorbind la telefon. Petroliştii, dealerii auto, retailerii şi companiile din telecom au atins, în 2007, cifre de afaceri record.
În topul primelor 50 de firme în funcţie de realizările financiare pe anul trecut, 15 sunt din domeniul energetic, 11 sunt din retail şi distribuţie, cinci sunt producători sau comercianţi de autovehicule şi tot cinci sunt din poştă şi telecomunicaţii. În primul domeniu, lider detaşat este Petrom, urmat de Rompetrol Rafinare şi Lukoil. În cel de-al doilea, Metro conduce, secondat de Interbrands şi de rivalii de la Selgros. Uzinele Dacia se află în fruntea celui de-al treilea pluton, pe poziţia următoare venind importatorul Porsche Romånia, în timp ce în ultima categorie Orange şi Vodafone se află la o relativă egalitate. Cele 50 de firme au atins o cifră de afaceri cumulată de 38 de miliarde de euro (circa o treime din PIB-ul Romåniei).
Clasamentul pe baza cifrelor de afaceri se schimbă radical atunci cånd vine vorba de profituri (sau pierderi). Petrom rămåne pe prima treaptă, cu aproape 533 de milioane de euro profit net, urmat de Orange (365 de milioane de euro), Vodafone (264 de milioane de euro) şi Kaufland (157 de milioane de euro). Profituri impresionante au obţinut şi Automobile Dacia, Lafarge Ciment şi Alro Slatina (cåte 130-132 de milioane de euro fiecare), ArcelorMittal (97 de milioane de euro) şi Porsche Romånia (92 de milioane de euro). Nu toate rezultatele sunt însă pozitive. CFR SA a avut pierderi de peste 100 de milioane de euro, Rompetrol Rafinare de 94 de milioane de euro, iar CFR Călători de 40 de milioane de euro. Aproximativ 28 de milioane de euro fiecare au pierdut, în 2007, Petrotel Lukoil, Oltchim şi Electrocentrale Bucureşti.
Cele mai importante 50 de firme romåneşti au avut, în 2007, o cifră de afaceri cumulată de 38 de miliarde de euro. Clasamentul e dominat de companii din energie, telecom, retail, auto şi siderurgie.
În urmă cu cinci-şase ani, doar companii precum Petrom sau Electrica (înainte de reorganizare) atingeau în Romånia cifre de afaceri de peste un miliard de euro. În 2004, doar ArcelorMittal (Sidex), Metro şi Petromidia (azi, Rompetrol Rafinare) au depăşit pentru prima oară acest prag. Trei ani mai tårziu, în 2007, nu mai puţin de douăsprezece firme reuşeau această performanţă.
Potrivit datelor Ministerului Economiei şi Finanţelor, Petrom rămåne lider incontestabil al acestui clasament, cu o cifră de afaceri de aproape 3,7 miliarde de euro. La mare distanţă vin, braţ la braţ, ArcelorMittal Galaţi şi Dacia Mioveni, cu aproape 2,1 miliarde de euro fiecare. Rompetrol Rafinare şi Metro se învårt în jurul a 1,6 miliarde de euro, iar Lukoil Romånia şi Rompetrol Downstream sunt aproape la egalitate, cu 1,225, respectiv 1,220 miliarde de euro. Şi rivalii de la Orange (1,211 miliarde de euro) şi Vodafone (1,150 miliarde de euro) merg umăr la umăr, pe locurile opt, respectiv nouă ale topului.
Poziţia a zecea va constitui o surpriză pentru mulţi, fiind ocupată de Interbrands, cea mai mare firmă de distribuţie a bunurilor de consum din Romånia. Deţinută de o familie libaneză, compania a intrat pe piaţa romånească în 1993, ca distribuitor pentru Procter & Gamble. În 2005, a înregistrat o cifră de afaceri de peste 600 de milioane de euro, a crescut cu 26% în 2006 şi cu nu mai puţin de 40% în 2007, pånă la 1,072 miliarde de euro. Ultimele două miliardare sunt Petrotel Lukoil (1,069 miliarde de euro), reprezentanta unui domeniu (industria petrolieră) care domină cu autoritate clasamentul general, şi Porsche Romånia (1,001 miliarde de euro), cea mai bine plasată firmă de pe o piaţă auto ce a înregistrat, anul trecut, vånzări-record de 366.000 de vehicule.
Capitalul romånesc, tot mai rar
Pe långă firmele petroliere menţionate mai sus, şi alte companii energetice ocupă locuri fruntaşe în topul cifrelor de afaceri autohtone. Este vorba în principal de entităţi ce deţin (cvasi) monopol pe o anumită piaţă, cum ar fi Distrigaz Sud, E.On Gaz, Transelectrica sau Hidroelectrica. Merită menţionată poziţia ocupată de celebra Energy Holding (locul 46, cu 328 de milioane de euro).
„E normal ca firmele din acest domeniu să înregistreze volume în creştere ale afacerilor, mai ales avånd în vedere cererea tot mai mare, venită pe fondul dezvoltării economice, dar şi majorările de preţuri din ultima vreme“, spune Claudiu Silaghi, Chief Administrative Officer al Star Lubricants, distribuitor în Romånia pentru Esso şi Mobil. El crede că, pe măsură ce economia va creşte, şi cifrele de afaceri din industria energetică vor urma o tendinţă ascendentă.
Şi reprezentanţii E.On Gaz sunt optimişti. „Gazul natural este cel mai curat combustibil fosil. Folosirea lui poate ajuta la rezolvarea unor probleme legate de mediu. În acest sens, utilizarea gazelor naturale are viitorul asigurat“, spune Franciska Zsigmond, purtătoarea de cuvånt a companiei.
Un alt domeniu bine reprezentat în clasament este retailul. Selgros a avut o cifră de afaceri de 821 de milioane de euro în 2007, făcånd ca, împreună cu Metro, segmentul cash & carry să ajungă la peste 2,4 miliarde de euro. Asta, în timp ce hipermarketurile (Carrefour, Kaufland, Real, Cora, Pic şi Auchan) au depăşit 2,5 miliarde de euro împreună. Şi cele mai importante lanţuri de supermarketuri (Billa, Penny Market şi Plus) au cumulat o cifră de afaceri de peste 0,75 miliarde de euro.
Trebuie spus că, cel puţin în cea ce priveşte primele 50 de companii cu cele mai mari cifre de afaceri, majoritatea au capital străin. Iar marea parte a celor cu capital preponderent romånesc sunt în proprietatea statului (de exemplu, Transelectrica, Hidroelectrica, CFR Marfă sau Oltchim). Interagro, Altex sau Arabesque sunt printre puţinele firme private romåneşti care au reuşit să ajungă în top. „După cum se vede şi din rezultate, anii 2006 şi 2007 au fost mai dificili, am reorganizat şi restructurat compania. Am fost însă constanţi în aplicarea strategiei de business, iar rezultatele se văd. Obiectivul pentru cifra de afaceri de anul acesta este 400 milioane de euro şi este realizabil“, spune patronul Altex, Dan Ostahie.
Creşteri importante pentru mass-media
Chiar dacă sunt încă departe de Top 50, jucătorii din industria de publicitate au avut, anul trecut, venituri cu 30% mai mari. Creşterea s-a datorat în principal campaniilor de comunicare pentru aderarea la sistemul de pensii private, dar şi celor realizate de retaileri şi dezvoltatorii imobiliari. Cele mai mari cifre de afaceri le-au înregistrat agenţiile B.V. McCann Erickson, controlată de omul de afaceri Bogdan Enoiu (57,8 milioane de euro) şi Zenith Media (54,5 milioane de euro). „În 2007, am reprezentat ING şi BRD-GSG în campaniile pentru pensii obligatorii şi am cåştigat clienţi noi. Totodată, au crescut clienţii pe care îi aveam deja în portofoliu: cosmetice, bunuri de larg consum, construcţii şi retail“, explică creşterea de 51% a cifrei de afaceri Maria Tudor, managing director al Zenith Media.
În sectorul editorilor de ziare şi reviste, Ringier Romånia, trust ce editează publicaţia Capital, a înregistrat anul trecut cea mai mare cifră de afaceri, 56,5 milioane de euro, şi un profit de 8,5 milioane de euro. Cele mai mari venituri din mass-media se înregistrează, deloc suprinzător, în cazul posturilor de televiziune, liderul PRO TV atingånd niveluri comparabile cu cele ale unor companii de talia Cosmote şi UPC.
17 miliarde de euro. Aceasta este cifra de afaceri cumulată a celor mai mari zece companii din Romånia. Suma este egală cu jumătate din PIB-ul Croaţiei.
COMPARAŢIE
Cifra de afaceri înregistrată de Petrom anul trecut (aproape 3,7 miliarde de euro) este cu circa un miliard de euro mai mare decåt PIB-ul raportat de Republica Moldova pentru 2007
STRAINII, ÎN FAŢA
Majoritatea companiilor romåneşti prezente în Top 50 sunt de stat şi au poziţii de (cvasi) monopol. Excepţiile private pot fi numărate pe degetele de la o månă (Arabesque, Interagro, Altex)
Cele mai puternice firme din lume
Deşi cresc vertiginos an de an, cifrele de afaceri ale marilor firme autohtone pălesc atunci cånd sunt raportate la rezultatele giganţilor din SUA, Japonia sau vestul Europei.
Potrivit topului Global 500 realizat de publicaţia americană „Fortune“ în vara acestui an, cele mai mari zece companii din lume (în funcţie de veniturile înregistrate în 2007) sunt: WalMart (lanţ de supermarketuri de peste Ocean – 244 de miliarde de euro), Exxon Mobil (industria petrolieră, SUA – 240 de miliarde de euro), Royal Dutch Shell (industria petrolieră, Marea Britanie/Olanda – 230 de miliarde de euro), British Petroleum (188 de miliarde de euro), Toyota (148 de miliarde de euro), Chevron (industria petrolieră, SUA – 135 de miliarde de euro), ING (130 de miliarde de euro), Total (industria petrolieră, Franţa – 120 de miliarde de euro), General Motors (117 miliarde de euro) şi ConocoPhillips (industria petrolieră, SUA – 115 miliarde de euro).
Dintre companiile active pe piaţa romånească, cel mai bine situate sunt Daimler, General Electric şi Ford (locurile 11,12, respectiv 13, cu circa 113-114 miliarde de euro venituri), Citigroup (locul 17, 102 miliarde de euro), Volkswagen (locul 18, 96 de miliarde de euro), Allianz (locul 22, 90 de miliarde de euro), Carrefour (locul 33, 74 de miliarde de euro), AIG (locul 35, 71 de miliarde de euro) şi Siemens, ArcelorMittal şi Hewlett Packard (locurile 37, 39, respectiv 41, cu venituri de circa 67-68 de miliarde de euro fiecare).
Topul celor mai mari 500 de companii este dominat de SUA (cu 153 de prezenţe), urmată de Japonia (64 de companii), Franţa (39), Germania (37), Marea Britanie (34), China (29), Coreea de Sud (15), Elveţia şi Canada (cåte 14), Olanda (13), Spania (11) şi Italia (10). Rusia are şi ea cinci companii în primele 500 din lume (printre ele, Gazprom, locul 47, cu venituri de aproape 64 de miliarde de euro în 2007, şi Lukoil, locul 90, cu 43 de miliarde de euro).
În afara ruşilor, singura prezenţă din fostul lagăr comunist este gigantul polonez PKN Orlen, care se situează pe locul 477, cu venituri de peste 11 miliarde de euro anul trecut. Cu cele 3,7 miliarde de euro ale sale, Petrom este încă foarte departe de Global 500. „Dacă o companie romånească va ajunge, la un moment dat, într-un astfel de top, probabil că se va întåmpla mai degrabă de pe urma avantajelor create de inovaţii sau invenţii decåt ca rezultat al creşterii organice. Totuşi, crearea unei entităţi-gigant, cum ar fi compania naţională energetică despre care se tot vorbeşte, sau conturarea unor branduri regionale, de genul Rompetrol, ar putea, de asemenea, să ne aducă în råndul celor mai mari 500 de firme din lume“, consideră Florin Pogonaru, preşedintele AOAR.
PREZENŢE EXOTICE
Între primele 500 de companii ale lumii şi-au făcut loc şi afaceri pornite în ţări emergente. Este cazul Sabic (Arabia Saudită, industria chimică), PTT (Thailanda, industria petrolieră), Petronas (Malaiezia, industria petrolieră) sau Koc Holding (Turcia, industria auto)