Revista Fortune a alcatuit topul companiilor care au inregistrat cele mai mari venituri/pierderi in 2006. Companiile americane au continuat sa domine atat topul castigurilor cat si cel al pierderilor cu cate cinci reprezentanti in fiecare clasament. Totodata, cele mai mari venituri dar si cele mai mari pierderi au fost inregistrate de companii din Statele Unite. Industria petroliera a fost cel mai profitabil domeniu anul trecut, sase companii de acest fel fiind prezente in top.

TOP Castiguri 

Retailerul Wal-Mart a inregistrat venituri de peste 351 de miliarde de dolari in 2006 si a redobandit pozitia de lider in topul revistei Fortune al celor mai profitabile companii. Numarul angajatilor Wal-Mart a depasit 1,9 milioane. Veniturile companiei au crescut cu 11%, dar profitul sau a crescut cu mai putin de 1%. 

Pe pozitiile 2, 3 si 4 se situeaza companii din industria petrolului. Exxon Mobil, Royal Dutch Shell si British Petroleum au inregistrat in 2006 venituri de 347, 318, respectiv 274 de miliarde de dolari.

General Motors (GM) a realizat venituri de 207 miliarde de dolari anul trecut, suficient pentru a ocupa pozitia a cincea in topul Fortune, dar dificultatile financiare au facut-o sa-si vanda o parte din actiunile detinute in cadrul diviziei GMAC, cea mai profitabila a grupului, si sa elimine zeci de mii de locuri de munca. Compania este prezenta si in topul Fortune al companiilor care au inregistrat cele mai mari pierderi. 

Urmatoarea clasata in top este Toyota, cu venituri de 204 miliarde de dolari in 2006. Anul trecut, Toyota a depasit Ford si a devenit a doua mare compania de autovehicule la nivel mondia. Cea mai mare companie japoneza prezenta in top a preluat prima pozitie pe piata producatorilor de masini de la GM in primul trimestru din 2007. 

Chevron, a doua mare companie petroliera din Statele Unite, a obtinut venituri de 200 de miliarde de dolari in 2006 si locul 7 in topul Fortune al celor mai profitabile companii. 

Daimler-Chrysler a avut o cifra de afaceri de 190 de miliarde de dolari in 2006. In timp ce vanzarile diviziei Mercedes au crescut cu 9%, cele ale marcii Chrysler au scazut cu 6%. Compania a incercat sa readuca marca americana in atentia consumatorilor lansand 10 modele in 2006 si anuntand alte 8 pentru 2007. In mai 2007, compania a vandut divizia Chrysler pentru 7,4 miliarde de dolari fondului Cerberus. 

Ultimele doua pozitii din top sunt ocupate tot de companii petroliere, una americana si alta franceza. Pe locul 9 s-a clasat ConocoPhillips, cu venituri de 172 de miliarde de dolari in 2006. Total a inregistrat venituri de 168 de miliarde de dolari anul trecut si a ocupat ultima pozitie in topul alcatuit de revista Fortune.   

TOP Pierderi

Prima pozitie este detinuta de Ford Motor, pierderile constructorului de autovehicule depasind 12,5 miliarde de dolari din cauza vanzarilor mici si a costurilor de restructurare.

Operatorul de telefonie mobila Vodafone s-a clasat pe locul doi in topul Fortune, cu pierderi de peste 10 miliarde de dolari. Totusi, pierderile companiei au fost cu 30 de miliarde mai mici decat ceva inregistrate in 2005.

Linia aeriana Delta Airlines a pierdut 6,2 miliarde de dolari in 2006, suma care i-a asigurat pozitia a treia in topul Fortune. Evolutia companiei in ultimii ani a fost influentata de pretul tot mai mare al combustibilului dar si evenimentele din 11 septembrie 2001, care au calmat o perioada traficul aerian din Statele Unite.  

Delphi, principalul furnizor de piese auto al constructorului General Motors, ocupa locul patru. Delphi a cerut inceperea procedurii de faliment in 2005. Dupa ce a negociat cu sindicatele noi pachete salariale pentru muncitori si inchideri de fabrici, compania si-a continuat activitate. In 2006 a inregistrat pierderi de 5,5 miliarde de dolari.  

General Motors a pierdut 2 miliarde de dolari in 2006, cu 8,4 miliarde mai putin decat in 2005. Vanzarile companiei au scazut in 2006 pentru al doilea an la rand, consumatorii orientandu-se spre masinile asiatice, mai mici si cu consum mai redus. Ocupa pozitia a cincea.  

Preturile tot mai mari ale siropului de porumb si rivalii de pe piata apei imbuteliate au adus companiei Coca-Cola pierderi de 1,1 miliarde de dolari in 2006 si pozitia a sasea in topul Fortune al companiilor cu cele mai mari pierderi.  

Pozitiile 7, 8 si 9 sunt detinute de operatorul de turism TUI, cu pierderi de 1,1 miliarde de dolari, furnizorul de interioare pentru autovehicule si camioane Lear, cu 708 milioane de dolari, si compania energetica CPC din Taiwan, cu pierderi de 429 de milioane de dolari in 2006.  

Sanyo Electric ocupa ultima pozitie in topul Fortune, cu pierderi de “doar” 388 de milioane de dolari in 2006.  

Sursa: Fortune