Bucureştiul este a 28-a destinaţie de afaceri europeană, într-un clasament realizat de compania de consultanţă Cushman & Wakefield, fiind devansat de Budapesta, Praga sau Varşovia. Principalul atu al capitalei României este reprezentat de costurile scăzute cu forţa de muncă.
Tras în jos de infrastructură şi de calitatea vieţii, Bucureştiul reuşeşte, totuşi, să avanseze cu o treaptă faţă de anul 2006. Deloc surprinzător, Praga este cel mai bine poziţionat oraş din centrul şi estul Europei, ocupând locul al 14-lea în clasamentul european, urmată de Varşovia, pe poziţia 18, ambele în coborâre cu o treaptă. Pe de altă parte, conform reprezentanţilor Cushman & Wakefield, Bucureştiul, alături de Istanbul şi Moscova, reprezintă cele mai importante oportunităţi de dezvoltare a afacerilor din zona emergentă europeană. „Bucureştiul creşte din punctul de vedere al capacităţii de a acomoda businessul în strânsă legătură cu dezvoltarea economică şi regională. De asemenea, intrarea României în UE reprezintă o garanţie pentru multe dintre aspectele luate în considerare de companii în momentul în care decid localizarea afacerilor lor“, declară pentru Capital Răzvan Gheorghe, general manager al Cushman & Wakefield Activ Consulting.
De altfel, capitala României, alături de oraşe precum Geneva (locul 12, în urcare cu opt poziţii), Lyon (17) sau Manchester (18), a înregistrat una dintre cele mai importante evoluţii. Germania, cea mai mare economie europeană, are cele mai multe reprezentante în top: Frankfurt (pe poziţia a treia), Berlin (locul 8), München (9), Düsseldorf (16) şi Hamburg (20). O surpriză este reprezentată de Spania, ale cărei principale oraşe, Madrid şi Barcelona, se află pe locurile 7, respectiv, 4, confirmând, astfel, dezvoltarea economică a ibericilor din ultima perioadă.
În realizarea studiului, factorii decisivi luaţi în considerare au fost costul şi pregătirea forţei de muncă, climatul politic şi fiscal, uşurinţa accesului pe piaţă, infrastructura şi comunicaţiile, calitatea vieţii şi planurile de evoluţie a oraşelor.
Bucureştiul, vizat de cel puţin 35 de companii străine
Din zona est-europeană, singurele luate în calcul de acest top sunt Praga, Bucureşti, Varşovia şi Budapesta, oraşe care-şi dispută poziţia de lider zonal. Interesant este faptul că, deşi intrat în Uniunea Europeană abia în 2007, Bucureştiul se apropie cu paşi repezi de contracandidatele sale din celelalte ţări foste comuniste, admise în UE încă din 2004. După o perioadă prolifică din punctul de vedere al dezvoltării economice, în prezent, aceste oraşe stagnează, în vreme ce Bucureştiul este în plină expansiune. Conform topului anual Cushman & Wakefield, capitala României, deşi situată în top sub cele patru oraşe menţionate, este mai atractivă pentru investiţii decât Oslo, Atena, Helsinki şi Moscova, explicaţia pentru aceasta din urmă fiind problemele legate de flagelul corupţiei şi implicarea agresivă a politicului în economie.
„Consider că obiectivul Bucureştiului ar trebui să fie atingerea standardelor de dezvoltare ale Varşoviei şi cred că, în câţiva ani, vom reuşi să recuperăm decalajul înregistrat momentan. Din punct de vedere economic, potenţialul capitalei României este superior celui al Budapestei, iar piaţa autohtonă este, să nu uităm, a doua ca mărime din Europa de Est“, spune Michael Richard, senior partner şi manager general al developerului EMCT România.
Din cele 500 de companii chestionate de Cushman & Wakefield, mai mult de o cincime (22%) şi-au relocat activităţile în ultimele 12 luni, iar dintre acestea mai mult de jumătate au ales ţări din zona Europei Centrale şi de Est, recent intrate în UE, numai 35% din relocări fiind direcţionate către alte ţări occidentale. Şi în cazul în care aria temporală se extinde la relocările din ultimii doi ani, proporţiile se păstrează. Din punctul de vedere al expansiunii companiilor, Moscova a fost indicată ca viitoare locaţie de 63 dintre cele 500 de societăţi chestionate, pentru Bucureşti optând un număr de 35 de firme.
Ce criterii au adus Capitala pe locul 28?
În opinia Cushman & Wakefield, costurile reduse cu personalul reprezintă unul dintre punctele forte care recomandă Bucureştiul ca pe o destinaţie majoră de afaceri din Europa. Într-adevăr, nivelul salarial, dar şi celelalte costuri cu angajaţii sunt încă reduse, deşi poziţiile de top sunt plătite la niveluri apropiate de cele occidentale.
„Nu ştiu în ce măsură salariile scăzute mai sunt principalul punct de atracţie pentru investitori. Competenţele se plătesc foarte bine şi în România. Din păcate, vă pot spune că e destul de greu să găseşti un salariat bine pregătit, iar problemele legate de forţa de muncă din România sunt cunoscute“, afirmă Michael Richard.
Reprezentanţii mediului de afaceri bucureştean sunt de acord că şi introducerea cotei unice a creat un avantaj competitiv. Din această perspectivă, studiul plasează Bucureştiul pe locul zece în Europa, fiind cel mai bine poziţionat oraş est-european la capitolul fiscalitate.
Ultima carte câştigătoare în faţa concurenţei este reprezentată de disponibilitatea spaţiilor de birouri, datorată atât investiţiilor multiple din sector, cât şi costurilor relativ scăzute ale chiriilor şi ale celor de întreţinere. În esenţă, companiile interesate pot identifica rapid locaţii de închiriat, singurul impediment fiind legat de faptul că majoritatea spaţiilor din piaţă au suprafeţe mari.
Infrastructura, comunicaţiile şi lipsa specialiştilor ne trag în jos
După ce a intrat şi pe piaţa bulgară, deschizând un magazin Mobexpert la Sofia, oraş care nu apare în clasamentul Cushman & Wakefield, omul de afaceri Dan Şucu consideră că dimensiunea pieţei autohtone, cam de trei ori mai mare decât cea bulgară, ne oferă un avantaj net. „Banii sunt mai mulţi în România; asta e clar! Dar, pentru mine, nu sunt chiar atât de evidente diferenţele mediului de afaceri din România, faţă de Bulgaria. Ce am constatat, odată cu intrarea pe această piaţă, este că în privinţa administraţiei bulgarii ne sunt superiori, iar investiţiile în infrastructură sunt mult mai bine manageriate. În sfera privată însă, lucrurile stau mai bine în Bucureşti“, declară pentru Capital fondatorul reţelei de magazine de mobilă Mobexpert. „Taxele pe angajat sunt mai mici în Bulgaria, iar impozitele pentru firme urmează acelaşi trend de la începutul anului viitor“, a adăugat Şucu. Pentru a-şi creşte atractivitatea în faţa investitorilor străini, autorităţile bulgare au decis ca, de la 1 ianuarie 2008, impozitul pe profit să fie redus la 10%.
De altfel, punctele slabe ale României legate de atractivitatea mediului de afaceri sunt mai numeroase decât punctele forte. În ceea ce priveşte calitatea vieţii, Bucureştiul se clasează pe ultima poziţie a topului, fiind acompaniat de Budapesta, Praga şi Varşovia. Eterna problemă a României, infrastructura, atât cea de comunicaţii, cât şi cea de transport, creează în continuare probleme, iar proiectele majore, precum autostrada Bucureşti-Braşov sau autostrada Bechtel, se derulează destul de lent. Surprinzător însă, din punctul de vedere al căilor de transport, suntem poziţionaţi mai bine decât centre de afaceri mult mai cunoscute, precum Roma sau Atena.
O carenţă legislativă majoră, care afectează calitatea mediului de afaceri bucureştean este, în opinia analistului Stelian Tănase, lipsa unei legiferări a politicii antitrust. „Cred că suntem foarte în urmă în ceea ce priveşte instituţionalizarea. Nu avem o lege antitrust. Mai mult, mediul de afaceri este încă volatil, circulă mulţi bani negri, iar România este vulnerabilă economic. Practic, într-o situaţie de criză economică mondială, nu vom putea sub nicio formă să ne protejăm. Am crescut odată cu piaţa, vom cădea odată cu ea“, conchide Tănase.
1. Londra
Cu o populaţie de 8,5 milioane de locuitori, Londra reprezintă centrul financiar european, poziţionarea metropolei britanice pe prima poziţie a topului nefiind o surpriză. Produsul intern brut al oraşului este, în prezent, de circa 500 de miliarde de euro, analiştii estimând că în câţiva ani va deveni al patrulea oraş din lume ca putere economică, după Tokyo, New York şi Los Angeles.
2. Paris
Parisul este cunoscut mai degrabă ca un centru cultural puternic, dar în ultimele decenii, Oraşul Luminilor a devenit şi o interesantă şi profitabilă destinaţie de business. Până în 2020, Parisul va număra aproape zece milioane de locuitori, PIB-ul regiunii urmând să atingă 611 miliarde de euro.
3. Frankfurt
Oraşul principal al landului Hessen, Frankfurt are circa 650.000 de locuitori, principalul său atu fiind reprezentat de Frankfurt Airport, al doilea din Europa, după celebrul aeroport londonez Heathrow. Oraşul găzduieşte şi un târg auto extrem de important pentru producătorii auto din întreaga lume.
4. Barcelona
Capitala Cataluniei, Barcelona, are o populaţie de circa trei milioane de locuitori şi reprezintă una dintre cele mai atractive destinaţii turistice din Europa. PIB-ul metropolei este de circa 70 de miliarde de euro, dar Barcelona reprezintă un oraş la modă, foarte cosmopolit şi tolerant.
28. Bucuresti
Cu o populaţie ceva mai mare de două milioane de locuitori, începe să se impună după aderarea la UE a României ca unul dintre cele mai puternice centre de afaceri din estul Europei. PIB-ul este de aproximativ 25 de miliarde de euro, pentru anul viitor fiind preconizată o valoare de aproape 28 de miliarde de euro.
Ţinta este Varsovia
«Banii sunt mai mulţi în România, asta e clar. Pentru mine, nu sunt chiar atât de evidente diferenţele mediului de afaceri faţă de Bulgaria. Ce am constatat, odată cu intrarea pe această piaţă, este că în privinţa administraţiei bulgarii ne sunt superiori, iar investiţiile în infrastructură sunt mult mai bine manageriate. În sfera privată însă, lucrurile stau mai bine în Bucureşti.»
Dan Şucu, preşedinte Mobexpert
«Nu ştiu în ce măsură mai este reală chestiunea cu veniturile. Competenţele se plătesc foarte bine şi în România. În plus, eu consider că obiectivul Bucureştiului ar trebui să fie Varşovia şi cred că, în câţiva ani, vom reuşi să recuperăm decalajul înregistrat momentan. Din punct de vedere economic potenţialul capitalei României este superior celui al Budapestei, iar piaţa autohtonă este, să nu uităm, a doua ca mărime din Europa de Est.»
Michael Richard, general manager EMCT
«Cred că suntem foarte în urmă în ceea ce priveşte instituţionalizarea. Nu avem o lege antitrust. Mai mult, mediul de afaceri este încă volatil, circulă mulţi bani negri, iar România este vulnerabilă economic. Practic, într-o situaţie de criză economică mondială, nu vom putea sub nici o formă să ne protejăm. Am crescut odată cu piaţa, vom cădea odată cu ea. Statul trebuie neapărat să ia măsuri pentru a ne putea proteja economia de eventualele sincope.»
Stelian Tănase, analist
«Economia s-a concentrat în câteva focare, iar acolo costurile factorilor de producţie au crescut până la valori exorbitante. Din păcate, ne lipseşte infrastructura pentru a putea muta o parte din activităţi în regiuni încă profitabile. În ceea ce priveşte fiscalitatea, cred că ar trebui aplicată într-o manieră proactivă, şi mă refer aici la autorităţile locale, nu la cele naţionale. Investitorii ar trebui sprijiniţi, şi nu blocaţi prin diverse taxe inutile.»
Florin Pogonaru, preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România
Avem potential
Pentru realizarea clasamentului au contat personalul calificat de pe piaţă, 62%, accesul la piaţă, 58%, comunicaţiile, 55%, transportul, 52%, costurile cu salariaţii, 36% etc.
Oraş Punctaj 2007
Londra 0,92
Paris 0,57
Frankfurt 0,32
Barcelona 0,25
Amsterdam 0,25
Bruxelles 0,25
Madrid 0,22
Berlin 0,22
München 0,18
Milano 0,14
Dublin 0,13
Geneva 0,13
Zürich 0,12
Praga 0,11
Lisabona 0,10
Düsseldorf 0,09
Lyon 0,09
Manchester 0,09
Varşovia 0,09
Hamburg 0,08
Birmingham 0,08
Stockholm 0,08
Budapesta 0,07
Viena 0,06
Copenhaga 0,06
Glasgow 0,05
Roma 0,05
Bucureşti 0,05
Helsinki 0,05
Leeds 0,04
Moscova 0,04
Oslo 0,03
Atena 0,03
Sursa: Cushman & Wakefield