Topul celor mai bune francize: Cum să faci bani cu ideile altora!

În România operează, în prezent, peste 500 de companii în franciză care realizează anual afaceri estimate la 1,4 miliarde de euro. Cele mai de succes francize sunt cele din zona de fast-food şi servicii, afirma experţii de la compania de business information şi credit management KeysFin. Investiţia medie în deschiderea unui business “la cheie” este de 10.000 de euro.

Francizele în domeniul serviciilor, în special HORECA, de la fast-food-uri la patiserii şi home-delivering, sunt considerate ca având cel mai mare potenţial de creştere, asta datorită numărului mare de potenţiali clienţi şi rulajului financiar permanent.

Cu o investiţie minimă şi costuri de exploatare reduse, acestea pot aduce un profit substanţial, în condiţiile în care clientela va continua să crească, odată cu schimbarea obiceiurilor de consum.

Specialistii KeysFin afirmă că succesul francizelor este dat, pe de o parte, de potenţialul de dezvoltare, iar pe de alta de valoarea mică a investiţiei – între 5000 şi 20.000 euro.

“În condiţiile în care retailul este afectat de scăderea puterii de cumpărare, dovadă închiderile masive de spaţii comerciale din mall-uri, iar sectorul imobiliar este limitat de accesul dificil la creditare, mulţi dintre cei care investeau în astfel de afaceri s-au reorientat, iar sectorul de fast-food este printre cele mai căutate, pentru că investiţia se recuperează rapid", afirmă consultanţii KeysFin.

Potrivit estimărilor lui Eugen Driga, senior consultant la IMO Group, antreprenorii români si-au plasat capitalul în afaceri din fast-food (23.3%), coffee&restaurante (6.2%), retail (26.4%), beauty, service auto, real estate, mobilier, servicii (28.8%) şi hotelier (2.3%)

“Cele mai profitabile branduri francizate pe piaţa românească sunt cele care activează în food&beverage şi retail”, afirmă expertul.

CUM GĂSEŞTI CEA MAI BUNĂ FRANCIZĂ

Specialiştii spun că sistemul de franciză este una dintre cele mai bune soluţii de dezvoltare a unui business, mai ales acum, în perioadă de criză.

Fie că produci mobilă sau îmbrăcăminte, ori dacă oferi servicii de menaj sau service auto, cel mai bine este să cauţi parteneri dispuşi să îţi preia o parte din eforturile de extindere a business-ului.

“Există foarte multe firme care, în trecut, alocau sume uriaşe pentru extinderea pe piaţa românească şi care, între timp, şi-au îngheţat bugetele şi au ales calea francizei. Caută oameni de afaceri dispuşi să plătească pentru un business la cheie din care ambele părţi au de câştigat”, afirmă experţii KeysFin.

Printre firmele care în ultimii ani au dezvoltat astfel de concepte sunt Metro cu “La doi paşi”, Elvila, Romstal, Carrefour, Subway, Crowne Plaza, Howard Johnson etc.

“Ca să găseşti franciza care ţi se potriveşte, pleacă de la un exerciţiu de autocunoaştere. Întreabă-te la ce te pricepi mai bine. Apoi caută domeniul în care crezi că vei avea succes, pornind de la locaţia unde vrei să deschizi afacerea. Încearcă să observi cum merge piaţa, informează-te, citeşte totul despre domeniul în care vrei să cumperi o franciză şi abia apoi plăteşte taxa de franciză”, spun experţii KeysFin.

“Este important să ştii că, dacă cumperi o franciză, aceasta nu îţi va asigura succesul obligatoriu. Sunt multe francize care au eşuat pentru că au fost operate de neprofesionişti”, afirmă consultanţii.

Dovadă că multe francize cu nume sonore s-au închis din varii motive.

CE SE CAUTĂ ÎN PIAŢĂ

Dacă până nu demult domeniile cele mai ofertate din punct de vedere al francizelor erau retailul şi food& beverage, în ultimii doi ani au intrat pe piaţă şi francizele care au ca domeniu de activitate educaţia şi resursele umane. 

În prezent se înregistrează o creştere importantă pe sectorul francizelor în domeniul educaţiei, de la grădiniţe la servicii de training.

Cele mai multe francize rămân, totuşi, cele din sectorul de fast-food. Sunt sute de business-uri deschise, cele mai multe în sectorul patiseriei. De altfel, cine nu a observat că la fiecare colţ de stradă a apărut cel puţin un fast-food ?

"Afacerea fast-food merge excelent pentru că îmbină trei lucruri importante in ziua de azi – preţul, calitatea şi timpul scurt petrecut să iei masa ", afirmă experţii.

Un alt segment care înregistrează rezultatele excelente este cel al francizelor de pariuri şi jocuri de noroc. Potenţialul este dat de mirajul câştigurilor peste noapte, amplificat de criza economică.

CAPCANELE FRANCIZELOR

KeysFin avertizează că multe dintre francize nu se pliază pe situaţia economica actuală, pentru că necesită investiţii importante sau determină costuri de vânzare mult prea mari pentru puterea de cumpărare a românilor.

Potrivit experţilor, cel mai mare grad de risc, în momentul de faţă, îl au francizele din sectorul imobilar şi consultanţă financiară.

Datele statistice, centralizate de KeysFin, arată că din 12.000 de agenţii imobiliare active inainte de criză, circa 9.000 si-au oprit activitatea. Printre francizele afectate s-au aflat Re/Max, Century 21 şi Hirsh.

În plus, sunt  multe francize care sunt copiate de afară şi nu reprezintă neapărat un model de succes. Potrivit datelor statistice, aproape jumatate din conceptele de franciză prezente în România nu sunt licenţiate, fiind copiate pur şi simplu.

Valoarea pieţei francizelor a fost în 2013 de aproximativ 1,3 miliarde de euro, iar în 2014 se estimează un avans de 100 de milioane de euro, pe fondul anticipatei reveniri a consumului, din a doua parte a anului.