Topul orașelor din România

Institutul pentru Orașe Vizionare (IOV) prezintă Indexul de Atractivitate Urbană, un studiu ce analizează percepțiile rezidenților și non-rezidenților asupra celor 41 de municipii reședință de județ din România.

Indexul evaluează atractivitatea orașelor la intersecția a două dimensiuni-cheie: intenția de mutare și percepția calității vieții în orașe, măsurate printr-o cercetare online realizată de AHA Moments în perioada aprilie-mai 2024, pe un eșantion reprezentativ de 1.200 de respondenți la nivel național. Indexul de Atractivitate Urbană completează Indexul de Performanță Urbană, lansat de IOV în iunie 2024, bazat pe date statistice.

Conform rezultatelor, Brașovul este considerat cel mai atractiv oraș din România pentru locuire, obținând cele mai bune scoruri la ambele dimensiuni. Cluj-Napoca se clasează pe locul doi, urmat de Oradea (3), Sibiu (4) și Timișoara (5).

Top 10 al celor mai atractive orașe pentru locuire este completat de Constanța (6), București (7), Iași (8), Alba Iulia (9) și Piatra Neamț (10). (vezi infografic complet atașat).

Cei doi indicatori principali analizați sunt: orașul ca loc dezirabil pentru mutat, care reflectă percepțiile subiective și emoționale ale oamenilor și calitatea vieții orașului, care oferă o evaluare generală a reputației unui oraș și include atât opiniile rezidenților, cât și pe cele ale non-rezidenților. Scorul final de atractivitate al fiecărui oraș a fost calculat ca media dintre scorul de intenție de mutare și calitatea vieții.

Grafic Atractivitate Urbana_Top 15
SURSA FOTO: IOV

Factorii perceptuali care contribuie la atractivitatea orașului

Analiza a inclus și evaluarea a 11 factori care influențează atractivitatea unui oraș pentru mutare/locuire. Oportunitățile de petrecere a timpului liber s-au dovedit a avea cea mai mare importanță relativă în explicarea atractivității, depășind chiar și factori tradiționali precum locurile de muncă bine plătite sau infrastructura de bază.

“Acest rezultat este în acord cu concluziile Indexului de Performanță Urbană, bazat pe date obiective, lansat de noi în luna iunie, care a evidențiat că divertismentul are cea mai mare importanță relativă în performanța unui oraș. În noul Index de Atractivitate Urbană, bazat pe percepțiile publicului, s-a confirmat aceeași tendință: opțiunile de petrecere a timpului liber au cea mai mare importanță relativă în percepția atractivității unui oraș.

De asemenea, analiza a arătat o corelație semnificativă între componenta de ‘Vibrație’/‘Divertisment’ din Indexul de Performanță și componentele atractivității, cum ar fi intenția de mutare și calitatea vieții, subliniind astfel legătura strânsă dintre percepția publicului și datele obiective despre orașe.” a declarat Florian Filat, Director Executiv al Institutului pentru Orașe Vizionare, coordonator al Indexului de Atractivitate Urbană și al Indexului de performanță urbană.

Pe locul doi în ierarhia factorilor se află infrastructura de bază a orașului, urmată de capacitatea acestuia de a încuraja creativitatea și inovația.

„Importanța opțiunilor de petrecere a timpului liber și a infrastructurii scoate în evidență faptul că atractivitatea urbană este explicată prin aspecte care influențează direct și imediat viața cotidiană a oamenilor.

De la drumuri bine întreținute și utilități esențiale, până la accesul facil la facilități recreative, aceste elemente au un impact semnificativ asupra modului în care este perceput orașul.”, a adăugat Florian Filat.

Corelația între calitatea vieții și intenția de mutare

Studiul arată o corelație puternică între intenția de mutare într-un oraș și modul în care oamenii percep calitatea vieții în acel oraș, care confirmă faptul că municipiile percepute ca având o calitate a vieții ridicată sunt, de obicei, și cele mai atractive ca destinații de mutare.

„Într-o lume urbană tot mai competitivă, atractivitatea unui oraș depinde nu doar de economia sa, ci și de capacitatea acestuia de a răspunde nevoilor emoționale și sociale ale locuitorilor. Orașele care investesc în cultură, divertisment și recreere nu doar devin mai atractive, dar își consolidează performanța generală.

Aceste orașe reușesc să atragă oameni printr-o combinație de experiențe zilnice pozitive și oportunități de recreere, care sunt esențiale pentru calitatea vieții. Putem afirma ca timpul liber și divertismentul sunt nu doar aspecte periferice, ci piloni centrali ai unui oraș de succes.

În plus, locuitorii orașelor din România par să pună un accent mai mare pe nevoi superioare, ceea ce indică o tendință de a evalua calitatea vieții dintr-o perspectivă mai cuprinzătoare, care depășește stabilitatea economică și include satisfacția emoțională și socială”, a spus Felix Tătaru, Președintele Institutului pentru Orașe Vizionare.