Din informațiile prezentate în cadrul evenimentului reiese că fructele și legumele se clasează pe primele cinci locuri atunci când vine vorba despre categoriile de produse vândute în retail-ul modern din România.
Raioanele de fructe şi legume proaspete din marile lanţuri de retail modern atrag tot mai mulţi consumatori români, chestiune care se reflectă şi în vânzările înregistrate de comercianţi. În ceea privește topul vânzărilor pentru categoria fructelor, acesta este reprezentat de banane, mere, portocalele, lămâi, struguri, avocado, clementine și pepene roșu, reprezentând o valoare de 77% din totalul vânzărilor din hipermarketuri și supermarketuri și 84% din punct de vedere al volumului. Atunci când vine vorba despre legume, roşiile, cartofii, ardeii, ceapa, ciupercile şi castraveții sunt preferatele românilor. Topul celor mai bine vândute legume reprezintă 77% din vânzările valorice și 90% din punct de vedere al volumelor.
Potrivit datelor prezentate de compania RetailZoom în cadrul evenimentului RO-Fruits & Vegetables Show, ediția 2019, consumul de fructe din retail-ul modern a fost mai mare cu 15% în volum și cu 10% în valoare, în perioada noiembrie 2018 – octombrie 2019 (date extrase din analiza vânzărilor pentru şase lanţuri de retail modern din România). Din punct de vedere valoric (bani cheltuiți de consumatori), evoluția înregistrată în categoria fructelor a fost mai mică decât cea înregistrată de categoria legumelor (+ 8,5% în volum și +30% în valoare).
„Din punct de vedere valoric, în ultimul an (noiembrie 2018 – octombrie 2019), fructele și legumele s-au aflat în top 5 categorii vândute în comerțul modern (lanțuri internaționale de supermarketuri și hipermarketuri), în universul monitorizat de RetailZoom. Concret, fructele și legumele au ocupat locurile 4 și 5 în valoare a vânzărilor, imediat după categoriile-vedetă ale vânzărilor: carne, țigări, bere. Fructele s-au vândut, în valoare, cu 19% mai mult decât legumele, iar în volum cu 34%”, a precizat Bogdana Gheorghe, Managing Director al RetailZoom.
Atractivitatea categoriei de fructe şi legume proaspete din comerţul modern este stimulată şi prin acţiuni promoţionale diverse realizate de comercianţi. Conform datelor unei analize prezentate exclusiv în cadrul RO Fruits & Vegetables Show de către Ionuţ Parfente, consultant IQ Arconsult, în perioada iulie – octombrie 2019, numărul total de articole promovate în nouă reţele comerciale prin intermediul unor acţiuni promoţionale săptămânale bine definite (excepţie Auchan, care dezvoltă promoţii doar in-store), a fost de 1.347, cele mai multe dintre acestea fiind înregistrate în reţelele de tip hypermarket. La polul opus se situează reţelele de proximitate. Cel mai mare număr mediu de articole se regăseşte în cazul retailerilor care alocă suprafeţe generoase departamentului de fructe şi legume.
„Ceea ce vedem noi ca simpli consumatori – un material promoţional (de cele mai multe ori o revistă) şi o reducere de preţ la raft, reprezintă de fapt, o etapă finală a respectivului ciclu promoţional. Etapă care face parte dintr-un calendar elaborat anual de către fiecare retailer în parte. În general, reducerile de preţ în categoria legume – fructe au valabilitate săptămânală şi sunt puternic influenţate de sezonalitate”, a declarat Ionuţ Parfente, IQ Arconsult.
Profitabilitatea industriei cultivatorilor români
Cifrele de afaceri ale cultivatorilor de plante nepermanente (inclusiv legume) au crescut marginal față de 2017, depășind cu 5,4% nivelul din 2014 (date extrase în luna octombrie 2019). Pentru anul 2019, specialiștii estimează un avans de până la 4%, aproximativ 20,8 miliarde de RON. Industria cultivatorilor de plante nepermanente (legume și rădăcinoase inclusiv) a fost reprezentată de aproximativ 10.000 de companii în 2018, dintre care: 4 companii mari, 98 medii, 975 mici și 8.700 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de microîntreprinderi (41% din total). Cu toate acestea, peste 20% (1.994) au declarat, în 2018, cifre de afaceri egale cu zero. Analiza industriei cultivatorilor români prezentată de Tudor Malearov – Business Development Manager, KeysFin aduce în atenție și industria cultivatorilor de plante permanente (inclusiv struguri și fructe), industrie care a fost reprezentată de aproximativ 1.900 de companii în 2018, dintre care: o companie mare, 15 medii, 96 mici și 1.782 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (45% din total). Și în acest caz, peste 41% (779) dintre companii au înregistrat cifre de afaceri din 2018 egale cu zero.
Oportunități pentru sectorul de fructe și legume
Alături de achizitori, producători, analiști și furnizori de servicii, s-a aflat și europarlamentarul Daniel Buda, Vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală din cadrul Parlamentului European și membru al Grupului PPE din PE. Acesta a transmis că noul regulament al Politicii Agricole Comune (PAC) aduce plăți directe mai mari, la hectar, pentru România. Ajutorul cuplat din Pilonul I (plăți directe) va păstra lista actuală de produse care beneficiază de sprijin cuplat: cartofi, legume de solarii, roșii, prune, mere, caise, legume de seră și castraveți. Schema revizuită pentru fructe și legume în școli stabilește noi reglementări și se acordă prioritate legumelor și fructelor de sezon, precum și celor regionale. Anual, Uniunea Europeană alocă 2 milioane de euro României pentru acest program, fonduri cărora li se adaugă și suma de 465.000 de euro, cu titlul de contribuție națională.
O altă direcție pe care este recomandabil să o aibă în vedere fermierii de legume și fructe este cea legată de dezvoltarea capacităților de procesare a produsului brut. România are previzionați 6,2 mild euro pentru dezvoltarea rurală, în perioada 2021-2027. O bună parte din aceste fonduri trebuie să se regăsească în dezvoltarea capacităților de procesare. Acest lucru va permite atât dezvoltarea lanțului scurt de aprovizionare, cât și a capacităților mari de procesare. Scopul este ca, în final, consumatorii să aibă acces la produse de calitate la prețuri rezonabile.