Evaluare Centrele universitare din provincie conduc detasat in clasament

Dupa 16 ani de reforme, tinerilor le este tot mai greu sa-si creioneze un traseu in cariera. Nu stiu ce perspective de lucru vor avea in urmatorii ani si nici nu exista criterii transparente pentru alegerea unei facultati din Romania.



Infiintarea Agentiei Romane de asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior (ARACIS) s-a dovedit a fi un experiment esuat din fasa, ca mai toate initiativele Ministerului Educatiei si Cercetarii (MEC). Asa ca revista Capital si-a asumat dificila sarcina de a face o cercetare asupra eficacitatii educationale a institutiilor de invatamant superior. Timp de aproape doua luni, s-au trimis e-mailuri si s-au dat telefoane, in mod repetat, la peste 300 de facultati de stat. Doar 92 de facultati au raspuns la setul nostru de intrebari, conceput pentru a putea identifica in ce masura sistemul de pregatire corespunde nevoilor studentilor si agentilor economici.


Aria de investigare s-a limitat la cateva elemente. Nu ne-am propus sa evaluam capacitatea institutionala a facultatilor, managementul calitatii la nivel institutional, calitatea programelor de studiu oferite, competenta sau renumele corpului didactic etc. Scopul nostru a fost doar acela de a oferi o imagine a facultatilor de stat din perspectiva nevoilor absolventilor si performantelor acestora pe piata muncii. Pentru fiecare criteriu inclus in chestionarele trimise facultatilor am alocat un punct care, la randul lui, a fost divizat, in functie de continutul raspunsurilor. Am depunctat, spre exemplu, raspunsuri de genul: “Cifrele de scolarizare se stabilesc de MEC.” Am alocat un punct in cazul in care numarul de locuri fara taxa a crescut de la an la an, in paralel cu nevoile pietei. La fel si in cazul mediilor generale de absolvire, cu precizarea ca am impartit mediile pe mai multe niveluri. La aceeasi impartire a unui punct am recurs si in cazul evaluarii ratei abandonului scolar.


Multe din informatiile cerute au vizat ultimii cinci ani din activitatea facultatii. Au fost institutii, recent infiintate, care nu au putut fi clasificate corect pentru ca nu au inca un “trecut istoric”, iar datele de evaluare interna nu le-am putut fructifica decat partial. Am cantarit modul in care ni s-a raspuns la intrebarea legata de sistemul de autoevaluare a rezultatelor facultatii, in sensul ca am apreciat relatia de colaborare dintre profesori si studenti si nu doar performanta academica in sine a corpului didactic, potrivit sistemului CNSIS. Am depunctat facultatile care au dovedit dezinteres sau superficialitate fata de ceea ce se intampla cu absolventii lor dupa terminarea studiilor. La fel si pe cele care s-au limitat la un marketing pasiv sau la un sistem de admitere bazat pe dosare. In acest caz, am considerat ca sistemul de pregatire si evaluare la nivel liceal nu favorizeaza un concurs obiectiv la admiterea intr-o facultate.


In alcatuirea clasamentului, am incercat sa luam in consideratie si opiniile primite din partea angajatorilor, uniunilor patronale si asociatiilor studentesti. Desigur, am descoperit, pe parcurs, multe imperfectiuni ale sistemului nostru de investigare, inerente oricarui inceput. Daca ne-ar fi raspuns toate facultatile, probabil ca alta ar fi fost actuala imagine a clasificarii facultatilor de stat din Romania. Probabil ca alta ar fi fost clasificarea daca multe dintre institutii nu ar fi dat pe mana secretariatului sarcina de a colabora cu noi sau ar fi acordat mai multa consideratie demersului nostru. si, cu siguranta, altul ar fi fost clasamentul daca am fi putut cunoaste personal toate facultatile si pe studentii lor.


Am apreciat sinceritatea multor decani si, chiar daca punctajul nu a fost maxim, ii felicitam pe toti cei care au aratat ca le pasa de studenti si ca sunt pregatiti sa intre in competitie intr-o economie care va fi performanta numai in functie de calitatea invatamantului romanesc.



TOP 10 facultati

NR
PUNCTAJ
FACULTATEA
STIINT E ECONOMICE
I 7,25 Facultatea de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei, Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca
II 6,80 Facultatea de Litere, Universitatea de Nord din Baia Mare
III 6,40

Facultatea de Automatica, Calculatoare si Electronica, Universitatea din Craiova

IV 6,25 Facultatea de Arhitectura “G. M. Cantacuzino”, Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi” din Iasi
V 6,10 Facultatea de Electronica si Telecomunicatii, Universitatea “Politehnica” din Timisoara
VI 5,85 Facultatea de Psihologie si stiinte ale Educatiei, Universitatea “Ovidius” din Constanta
VII 5,65 Facultatea de Inginerie Electrica si stiinta Calculatoarelor, Universitatea “Transilvania” din Brasov
VIII 5,60

Facultatea de Informatica, Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” din Iasi

IX 5,45

Facultatea de Inginerie “Hermann Orberth”, Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu

X 5,05 Facultatea de Muzica, Universitatea din Oradea


Criterii de apreciere si clasificare a facultatilor

3 Sistemul de stabilire a numarului de locuri la admitere


3 Numar de locuri fara taxa in ultimii cinci ani


3 Sistemul de autoevaluare a rezultatelor facultatii


3 Media generala de absolvire in ultimii ani in crestere


3 Rata abandonului scolar


3 Angajarea imediat dupa absolvire


3 Angajarea in specializare in decurs de 6-12 luni


3 Burse sau facilitati speciale oferite


3 Sistemul de marketing promovat


3 Criterii de admitere pentru anul universitar 2006-2007