Programul electronic de stabilitate menţine autovehiculul pe traiectoria stabilită de şofer, fiind util în special pe drumurile alunecoase şi în momentul intrării cu viteză prea mare într-o curbă. Astfel, sistemul previne apariţia accidentelor produse prin derapare, ce pot fi adesea extrem de grave. Conform studiilor, acest sistem de siguranţă activă poate preveni până la 80% din accidentele produse prin derapare.
Prezentând pe scurt concluziile mai multor studii despre eficienţa sistemului, Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Sisteme de control al şasiului din cadrul Bosch, a declarat: „După centura de siguranţă, ESP este cel mai important sistem de siguranţă al autovehiculelor şi a salvat multe vieţi de-a lungul ultimilor ani.” Bosch a dezvoltat sistemul anti-derapare şi, în 1995, a devenit prima companie din lume care a lansat acest sistem în producţia de serie. „Începând cu anul 2010, Bosch a produs mai multe unităţi ESP decât unităţi ABS,” a declarat Steiger, evidenţiind faptul că preferinţele la nivel global se îndreaptă către autovehicule ce oferă o mai mare siguranţă.
ESP devine echipament standard
Organizaţia Naţiunilor Unite consideră sistemul ESP drept o metodă eficientă pentru contracararea creşterii preconizate a numărului de decese în accidente rutiere. Conform studiilor, acest sistem de siguranţă activă poate preveni până la 80% din accidentele produse prin derapare. De aceea, tot mai multe ţări solicită ca noile autovehicule să fie dotate standard cu ESP. În Europa, această solicitare este deja în vigoare pentru toate autovehiculele care au primit aprobarea tip după luna octombrie 2011. Începând cu luna noiembrie 2014 nu va mai fi necesară căutarea sistemului ESP pe lista de dotări opţionale ale autovehiculelor, deoarece va fi disponibil ca dotare standard pentru toate autovehiculele noi din UE. Chiar şi în prezent, 72% din autoturismele şi autovehiculele comerciale uşoare recent înmatriculate în Europa sunt echipate cu ESP. În Statele Unite ale Americii, sistemul este deja obligatoriu pentru toate autovehiculele de până la 4,5 tone. Reglementări similare vor fi aplicate în următorii ani în Australia, Japonia, Coreea şi Rusia. La nivel mondial, 48% din toate autoturismele şi autovehiculele comerciale uşoare noi sunt echipate acum cu ESP. În China, aproape unul din cinci autovehicule noi este echipat cu ESP.
Încă din anul 1995, când a început producţia de serie, Bosch a adus îmbunătăţiri semnificative sistemului de siguranţă activă, încorporând funcţii suplimentare. În timp ce prima versiune avea o greutate de 4,3 kg, versiunea de bază a ultimei generaţii, a noua, este mult mai uşoară şi mai compactă, cântărind numai 1,6 kg. În mod similar, Bosch a reuşit să reducă preţul echipamentului, fapt ce a permis ca acest sistem vital de siguranţă să fie accesibil chiar şi pentru autovehiculele din clasa mică.
Sistemele de asistenţă se bazează pe ESP
Noile sisteme de asistenţă vor face condusul mai sigur şi mai confortabil. De exemplu, Bosch dezvoltă funcţii care menţin automat o distanţă sigură faţă de autovehiculul din faţă, care ghidează autovehiculul în cele mai strâmte spaţii de parcare şi care avertizează prompt şoferul în situaţiile critice. Multe din aceste funcţii au un lucru în comun: acţionează sistemul de frânare independent de şofer. Sistemul ESP este cel care efectuează frânarea în acest caz, ceea ce înseamnă că autovehiculele care au deja acest sistem pot fi echipate mai uşor cu funcţii suplimentare de siguranţă şi confort. Condiţia necesară este reprezentată de reţeaua de comunicare cu senzorii care monitorizează zona din jurul autovehiculului, identifică ceilalţi participanţi la trafic şi calculează distanţa la care se află, viteza şi sensul de deplasare. Bosch oferă o gamă largă de funcţii de asistenţă pentru şofer pe bază de senzori cu ultrasunete, video şi radar, precum tempomatul adaptiv (ACC) şi sistemul predictiv de frânare pentru situaţii de urgenţă.