În 1994 a fost înfiinţată compania Micro Compact Car AG la Biel, Elveţia, iar curând a fost anunţată fuziunea dintre Mercedes-Benz şi SMH swatch, cu scopul creării unui autovehicul economic atât din punct de vedere al spaţiului, cât şi al consumului. Munca de proiectare a început în oraşul german Renningen, pentru autovehiculul swatch Mercedes Art, sau, pe scurt, smart. Un an mai târziu, smart prezenta un studiu de prototip la Salonul Auto de la Frankfurt, iar în 1996 câştiga Premiul european pentru design, potrivit site-ului www.smartfan.ro.
Prototipul nu avea portiere, pentru fi percepută senzaţia de spaţiu. A fost ales locul pentru producerea acestui autovehicul, la Hambach, Franţa, şi s-a hotărât crearea unei mărci auto europene, cu sedii în Germania, Elveţia şi Franţa. Prototipul prezentat la Salonul Auto de la Paris în 1996 a pus accent pe prezentarea unui concept cu două materiale, cu celulă de siguranţă tridion şi panourile caroseriei vizibile.
În 1997, autovehiculul smart city-coupé a avut premiera mondială la Salonul Auto de la Frankfurt, iar la 27 octombrie 1997, a fost deschisă uzina smartville din Hambach.
La 3 octombrie 1998 începea în cinci ţări europene producţia celor mai neobişnuite autovehicule de serie din lume. Autovehiculul smart city-coupé era rezultatul tuturor prototipurilor şi vehiculelor de testare anterioare şi oferea toate caracteristicile cerute unui autovehicul urban modern: consum economic de carburant, costuri reduse de rulare şi spaţiu redus pentru parcare.
Cu ajutorul motorului turbo pe benzină şi transmisiei automate cu 6 trepte de viteză, şoferul poate schimba treapta de viteză fără să aibă nevoie de ambreiaj şi nu există compromisuri în privinţa siguranţei: celula de siguranţă tridion, dintr-un material care contrastează cu panourile caroseriei, protejează ocupanţii autovehiculului.
Modelul smart roadster a fost prezentat publicului pentru prima dată în anul 1999, în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Acest prototip a stat la baza creării modelelor roadster şi roadster-coupé, care au fot produse între anii 2003 şi 2005.
Prototipul smart roadster este echipat, la fel ca modelul smart city-coupé, cu un motor turbo Suprex având capacitatea de 600 cmc, dar viteza sa maxima nu este limitată electronic, precizează site-ul amintit.
1.000.000 de exemplare, vândute în zece ani
În 2001, era lansat prototipul crossblade smart – fără portiere, fără parbriz, fără acoperiş. Acest autovehicul este produs în ediţie limitată de 2.000 de exemplare. Primul proprietar este Robbie Williams, care a comandat personal, în aprilie 2002, autovehiculul cu numărul 0008. Smart este sponsorul turneului european al lui Robbie Williams şi îl însoţeşte de-a lungul a 15 concerte.
Modelul Tridion 4, care are la bază autovehiculul Mitsubishi Space, este prezentat ca studiu de design la Salonul Auto de la Frankfurt din 2001. Chiar în varianta cu patru locuri, cinci uşi şi lungimea de 3,65 m, păstrează caracteristicile unui model smart veritabil.
Modelul smart crosstown este prezentat ca prototip la Salonul Auto de la Frankfurt din 2005 în culoarea verde kaki, iar la Salonul Auto de la Geneva din 2006, în culoarea gri. Designul modelului crosstown a fost inspirat de vehiculul militar Willy s Jeep, care a fost produs de asemenea de o filiala a Grupului. Prototipul crosstown de la smart este un autovehicul mic, pentru drum accidentat, cu o vizibilitate extrem de bună. Caracteristicile speciale sunt plafonul din material textil, parbrizul pliabil şi tracţiunea integrală hibridă, cu reglare automată între motorul cu combustie internă şi un electromotor, pentru o eficienţă maximă.
În noiembrie 2006, la nouă ani după ce a fost prezentat modelul smart fortwo, smart îşi prezintă succesorul: noul smart fortwo. La sărbătorirea a zece ani de la lansare, fuseseră vândute peste 1.000.000 de exemplare, în 37 de ţări aflate pe cinci continente. Modelul smart fortwo este prezent în cadrul expoziţiei permanente a Muzeului de Artă Modernă din New York, conform site-ului www.smartfan.ro.
Începând din 2008, modelul smart fortwo este echipat, în varianta standard, cu tehnologia mhd (Micro Hybrid Drive), pentru economisirea combustibilului şi reducerea emisiilor. AGERPRES