retail. Clientii persoane fizice nu mai pot fi ignorati in momentul de fata nici de catre bancile care pana nu de mult se concentrau exclusiv pe segmentul corporate. Concurenta pentru atragerea lor a inceput sa creasca vizibil in ultima perioada. Anul acesta, insa, ofertele devin mai numeroase si mai agresive ca oricand, pentru banii „clientului mic” luptandu-se mai multe banci. Un actor cu totul nou pentru piata romaneasca va fi banca maghiara OTP, cea care a preluat recent RoBank. Cu sucursale noi va impanzi orasele tarii si ING, in timp ce ABN AMRO, care pana acum nu lucra decat in mod exceptional cu persoane fizice, va intra pe piata de retail, urmand exemplul colegilor de la Citibank. O alta vedeta a segmentului corporate HVB Bank urmareste o extindere pe partea de retail. Dezvoltarea se va face fie prin achizitionarea unei banci autohtone, fie prin crestere organica, anual cu 4-5%. Deocamdata, oficialii HVB au stabilit ca numarul de sucursale va ajunge la 20 pana in 2006, anul acesta urmand sa fie deschise patru unitati.Mai vechile banci mari de retail BCR, BRD, Banc Post si CEC – nu mai au de cativa ani o viata linistita. O prima amenintare, care s-a concretizat printr-o crestere puternica a cotei de piata chiar din primul an dupa privatizarea Bancii Agricole, a venit din partea ofertei agresive a austriecilor de la Raiffeisen Bank. Pentru a castiga teren pe piata de retail au dezvoltat strategii si banci mai mici, ca Volksbank si Alpha Bank. Anul trecut, Unicredit deschidea aproape in fiecare luna cate o noua sucursala in piata. Anul acesta, cele 28 de unitati ar trebui sa inceapa sa justifice, prin rezultate pe partea de retail, efortul investitional.Cu un numar record de unitati si o oferta agresiva pe partea de retail va intra anul acesta pe piata banca maghiara OTP. Potrivit presedintelui bancii, Sandor Csanzi, dupa ce a preluat RoBank, OTP va investi circa 100 de milioane de dolari in urmatorii cinci ani si va deschide 100 de sucursale. Banca maghiara este cunoscuta in tarile in care a mai facut achizitii (Slovacia, Bulgaria) pentru politica agresiva de atragere a clientilor. Segmentul vizat cu precadere: serviciile de electronic-banking. „In Ungaria, clientii pot face transferuri prin SMS de pe telefonul mobil, iar copiii pot primi carduri de la varsta de sapte ani. Vom veni cu produse absolut noi si in Romania”, spune Csanzi.Implicata puternic in tarile ve cine pe piata creditului ipotecar, OTP considera ca in Romania mai sunt necesare cateva analize inainte de a lua o decizie. Concurenta pe acest segment este deja foarte puternica in tara noastra, iar unul din marii competitori, Raiffeisen Bank, a infiintat recent chiar o banca strict specializata pentrui sistemul locativ.Un numar mare de sucursale in jur de 20 va deschide si ING Bank. „Romania reprezinta o piata de importanta majora pentru ING in Europa Centrala si de Est. Intentionam sa ne consolidam pozitia, mai ales prin introducerea de noi produse si prin crearea sinergiei intre activitatile bancare pentru persoane juridice si cele pentru persoane fizice”, ne-a declarat Dirk Serbruyns, presedintele ING Romania. Mugur Isarescu, guvernatorul BNR, caruia i-a fost prezentat porogramul de retail al ING, ne-a declarat ca acesta vizeaza deschiderea de sucursale „de mici dimensiuni, cu putini angajati, dar foarte mecanizate, nu dupa modelul clasic autohton, care nu concepe decat sedii bancare uriase, cu multe etaje si sute de salariati”. La fel ca in cazul OTP, programul va urmari in mod deosebit serviciile de electronic-banking.
Ce planuri au bancile
· OTP Bank. A preluat recent Robank. Va investi in urmatorii cinci ani 100 de milioane de dolari (80% in primii trei ani) si va deschide in jur de 100 de sucursale (ulterior, numarul va creste la 150). Desi au anuntat ca urmaresc o extindere in toate regiunile tarii, nu numai in Transilvania, oficialii bancii au precizat ca deschiderea de unitati se va face in functie de dezvoltarea economica a diferitelor zone. Vor fi dezvoltate cu precadere servicii de electronic-banking, in timp ce pentru piata creditului ipotecar se mai fac analize inainte de a se lua o decizie.
· ABN AMRO Bank. Banca olandeza a lucrat pana acum exclusiv cu clienti corporativi. Din a doua jumatate a acestui an se va adresa si clientilor persoane fizice. Programul de retail nu a fost inca definitivat. Directorul care va conduce divizia de retail a bancii a fost totusi desemnat luna trecuta in persoana domnului Martin Bakelaar.
· Raiffeisen Bank. A infiintat o banca specializata – Raiffeisen Banca pentru Locuinte SA, prima societate din Romania infiintata potrivit Legii nr. 541/2002 privind economisirea si creditarea in sistem colectiv pentru domeniul locativ.
· ING Bank. Implicata deja pe piata de retail, banca olandeza intentioneaza sa isi extinda prezenta in tara, urmand sa deschida circa 20 de sucursale. O atentie speciala va fi acordata serviciilor de electronic- banking.
· HVB Romania. Foarte activa pe segmentul corporate, HVB intentioneaza sa se dezvolte puternic pe partea de retail. Oficialii bancii vor avea de ales intre varianta achizitionarii unei banci autohtone (o prima „incercare” a fost Banca tiriac, o intentie mai recenta vizeaza BCR) si cea a cresterii organice, cu cate patru-cinci procente in fiecare an.
Pana in 2006 numarul de sucursale va ajunge la 20, fiind vizata o cota de piata de 5%.