Stagnare în privința creditelor ipotecare
În contextul actualei perioade de incertitudine economică, bancherii observă o stagnare a cererii pentru creditele ipotecare și o creștere a tendinței de economisire în rândul consumatorilor. Această tendință este reflectată în produsele de investiții pe termen lung, precum pensiile și produsele de asigurare.
Vladimir Kalinov, vicepreședinte Raiffeisen Bank, a menționat că în primul trimestru al anului, creditele ipotecare au crescut cu mai puțin de un procent, în timp ce creditele de consum au înregistrat o creștere de peste 7%. Aceasta se datorează incertitudinii privind veniturile viitoare și obligațiilor pe termen lung asociate cu creditele ipotecare.
Kalinov a subliniat că mulți consumatori au început să economisească mai mult și să investească în produse financiare care le pot asigura un standard de viață stabil în viitor. Acesta a atribuit acest comportament responsabil creșterii nivelului de trai al românilor din ultimii 15 ani și satisfacției nevoilor imediate, determinându-i pe mulți să se gândească la viitor.
Provocările digitalizării și cazurile de fraudă bancară
O problemă majoră cu care se confruntă băncile este creșterea cazurilor de fraudă bancară. Vladimir Kalinov a menționat că, deși băncile implementează diverse măsuri de siguranță pentru a proteja clienții, fraudele bancare rămân o provocare. Infractorii informatici folosesc tehnologia și dorința utilizatorilor de a câștiga bani rapid pentru a-i păcăli.
În acest sens, băncile au introdus mecanisme suplimentare de control, precum autorizarea tranzacțiilor doar pe un singur dispozitiv și recunoașterea controlului de la distanță al telefoanelor.
Kalinov a subliniat importanța relației umane, mai ales pentru produsele financiare complexe, și a educației consumatorilor în ceea ce privește protecția împotriva fraudelor. Clienții trebuie să fie conștienți că banca nu le va solicita niciodată parole sau PIN-uri și că este important să discute direct cu reprezentanții băncii în cazul unor tranzacții suspecte.
Soluționarea alternativă a litigiilor bancare
Valentin Cocean, consiliator CSALB, a discutat despre principalele probleme cu care se confruntă consumatorii în relația cu băncile. Printre acestea se numără eliminarea comisioanelor, creditele în franci elvețieni, cazurile de fraudă bancară și negocierea după deschiderea procedurii de executare silită.
Cocean a menționat că eliminarea comisioanelor este frecvent solicitată de consumatori, însă este important ca aceștia să înțeleagă corect dispozițiile legale. În cazul creditelor în franci elvețieni, negocierile tind spre reducerea soldului pentru a compensa evoluția valutară.
În cazurile de fraudă bancară, soluția vine exclusiv din partea băncii, care decide să își ajute clientul. În ceea ce privește executarea silită, scopul negocierii este repunerea creditului în plată și restructurarea acestuia astfel încât consumatorul să poată achita ratele.
„În problemele generate de fraude nu prea este de negociat, pentru că soluția vine exclusiv din partea băncii, care alege să își ajute clientul. Deoarece, în majoritatea cazurilor, este vorba de greșeli pe care le fac consumatorii, nu de vreo vină a băncii”, a declarat acesta.