Deşi au o pondere de numai 30% în stocul total de spaţii noi ce urmează a fi puse pe piaţă în acest an, extinderile şi renovările de centre comerciale devin o practică cu şanse să continue în viitor, pe măsură ce vânzările retaileilor şi apetitul comercianţilor pentru extindere cresc. Consultanţii JLL au identificat zece proiecte care desfăşoară în acest moment operaţiuni de extindere sau renovare, printre acestea numărându-se mallurile City Park din Constanţa şi Coresi Shopping Resort din Braşov.
Un studiu realizat de compania de consultanţă imobiliară Immpuls în 2014, anul în care au început primele renovări de malluri, arăta că o suprafaţă totală de cel puţin 500.000 mp de centre comerciale, adică circa 17% din stocul comercial modern al ţării, necesită operaţiuni de adaptare la noile condiţii de piaţă. Cu investiţii de până la 500 euro/mp, costurile de renovare pentru mallurile învechite au fost estimate la peste 200 mil. euro.
Doar trei malluri noi au ca dată de finalizare partea a doua a acestui an, după ce în primul semestru a fost inaugurat doar Mercur Craiova, fostul magazin universal al oraşului. Proiectele care au ca dată de deschidere toamna acestui an sunt Parklake Plaza din cartierul bucureştean Titan, Shooping City Piatra Neamţ şi Veranda Mall din cartierul Obor.
Românii cheltuie, în medie, la fiecare vizită în mall mai mult decât cehii, ungurii, polonezii şi chiar decât suedezii. O parte din banii încasaţi de retaileri ajung sub formă de chirii la proprietarii centrelor comerciale. Aceştia au rulat anul trecut peste 437 mil. euro, cu 8,7% peste veniturile din 2014, în contextul inaugurării a încă două proiecte.
Noul val de malluri construite post-criză vor pune o presiune tot mai mare pe vechile centre comerciale, iar proprietarii lor trebuie să le renoveze cât mai repede dacă vor ca aceastea să rămână profitabile.
CITIŢI ŞI Marea renovare a mallurilor româneşti
Topul afacerilor rulate de toate mallurile din România