Tot mai sus!

Pieţele emergente europene au câştigat un avantaj incontestabil în faţa celor mature, mizând mult mai devreme pe tineri în managementul companiilor. Mai bine zis, fiind constrânse să mizeze pe cartea „lupilor tineri“, prea puţin creditată în urmă cu peste un deceniu sau două în companiile occidentale. Schimbările fundamentale care au remodelat în ultimii 20 de ani peisajul social, politic şi economic au pus la grea încercare mediul de business din ţările est-europene.

Infuzia bruscă de capital străin, avalanşa de investitori şi de companii, dar şi ridicarea heirupistă a companiilor autohtone au forţat, practic, punerea frâielor afacerilor direct în mâinile unor manageri tineri. Fără să aibă backgroundul necesar, aceştia au fost nevoiţi să se adapteze din mers. În această parte de lume care abia făcea primii paşi în capitalism, înregistrând ritmuri de creştere economică peste medie, recrutarea executivilor nu semăna cu nimic din ceea ce se petrecea în restul Europei sau peste Ocean.

Cei mai mulţi directori de marketing, de vânzări, directori financiari erau recrutaţi aici la vârste de neconceput pentru pieţele mature, adică sub pragul de 40 de ani şi chiar şi sub 30. Aşa se face că, de exemplu, în timp ce în România un director financiar are între 35 şi 42 de ani, în Polonia are cu trei ani mai mult, iar în Suedia – cu zece ani mai mult, arăta la jumătatea anului trecut studiul salarial Mercer condus de Consulteam. Din punctul meu de vedere, acest test de management a fost trecut cu brio. Şi o spun în deplină cunoştinţă de cauză. În cei 20 de ani de carieră, am avut oportunitatea de a înţelege din interior pieţele europene în curs de dezvoltare. Am început cu Cehia, în urmă cu peste 15 ani, în departamentul de marketing al unei importante companii de utilităţi, iar din 1996 am dezvoltat busines­sul Sodexo în ţări precum Cehia, Bulgaria şi, în ultimul an, şi în România. Pe toate aceste pieţe am lucrat cu manageri tineri şi extrem de bine pregătiţi, experţi în domeniile lor şi cu abilităţi excepţionale de leadership.

Afirmam mai devreme că „lupii tineri“ nu erau creditaţi în Occident la nivelul la care se întâmpla în ţările est-europene. Acest decalaj se păstrează, deşi infuzia de management tânăr nu mai este apanajul exclusiv al pieţelor în curs de dezvoltare, iar piaţa muncii şi-a temperat dinamismul. De această dată, însă, revoluţia tehnologică, globalizarea şi criza economică pun presiune pe „sânge proaspăt“ în funcţiile-cheie în companiile din întreaga lume.

Statisticile CareerBuilder.com arătau recent că aproximativ 35% dintre angajaţii americani lucrează în subordinea unor şefi mai tineri decât ei. Tinerii au un cuvânt tot mai important de spus în management, sunt flexibili, sunt dispuşi să muncească din greu, sunt ambiţioşi, foarte conectaţi la tot ce înseamnă tehnologie. În plus, ştiu cel mai bine cum să conducă şi cum să se raporteze la propria lor generaţie. Acest trend însă nu mai poate surprinde cu nimic mediul de afaceri din ţările emergente. Ele au învăţat recent lecţia tinerilor manageri, iar ceea ce a fost la început doar o consecinţă a recuperării decalajului la nivel de dezvoltare economică s-a transformat într-o oportunitate pentru tineri. Oportunitatea de a ajunge tot mai sus.

Jean Istasse, director general, Sodexo Soluţii pentru Motivare