Toți angajații trebuie să afle. Ce se întâmplă cu tichetele de masă și voucherele de vacanță

Sursă: evz.ro

Modificări pentru tichetele de masă. Schimbările fiscale survenite la sfârșitul anului 2023 au avut un impact negativ asupra angajaților și angajatorilor din diverse sectoare economice. Printre modificările aduse se numără revizuirea tratamentului fiscal avantajos pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță.

Modificări pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță de la 1 ianuarie 2024

Modificări pentru tichetele de masă. În urma restricțiilor aplicate începând cu 1 noiembrie 2023, care au vizat reducerea facilităților acordate angajaților din sectoarele IT, construcții, agricultură și industria alimentară, au apărut în scurt timp alte schimbări semnificative prin intermediul Ordonanței 115/2023.

Aceste modificări au avut un impact considerabil atât asupra angajaților, cât și asupra departamentelor de resurse umane. Printre modificările aduse se numără ajustarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și voucherele de vacanță.

Astfel, începând din 2024, aceste instrumente de plată sunt luate în considerare și în calculul contribuției pentru asigurările sociale de sănătate (CASS).

„Anterior anului 2024, toate biletele de valoare reglementate prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu excepția celor cadou, erau supuse doar impozitării pe venit (10%), însă, de la începutul acestui an, tichetele de masă, precum și voucherele de vacanță sunt taxate cu 10% impozit și 10% CASS.

Având în vedere că impozitul pe venit datorat într-o lună se calculează după ce se scad din venitul total brut realizat în luna respectivă contribuțiile sociale datorate (CAS și CASS, 35% în total), tichetele de masă și voucherele de vacanță ajung să fie taxate într-un final cu 19%”, potrivit unei analize Deloitte.

Tichete de masă / SURSA FOTO: Dreamstime

Ce impact vor avea noile schimbări asupra angajaților

În trecut, unele companii obișnuiau să suporte impozitul pe venit asociat tichetelor de masă, menținând astfel nivelul salariului net al angajaților. Cu toate acestea, în urma modificării legislative, majoritatea acestor companii au decis să nu mai acopere și această nouă contribuție către asigurările sociale de sănătate (CASS) datorată de angajați. Prin urmare, începând cu 1 ianuarie 2024, majoritatea salariaților primesc un salariu lunar net mai mic decât în anul precedent.

„Spre exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei, care primea tichete de masă de 20 de lei/zi, anul trecut lua în medie un salariu net de 3.470 de lei, la care se adăugau tichete de masă în valoare totală de 400 de lei. Salariatul datora așadar, în medie, un impozit pe venit de 430 de lei, din care 40 de lei reprezenta impozitul pe venit aferent tichetelor de masă, și contribuții sociale obligatorii (25% CAS și 10% CASS) în valoare de 2.100 de lei.

Începând cu ianuarie 2024, același salariat datorează în plus 9% din valoarea tichetelor de masă, ajungând la contribuții totale (CAS și CASS) de 2.140 de lei. Însă impozitul pe venit datorat scade de la 430 de lei la 426 de lei, întrucât baza de calcul a impozitului pe venit se stabilește ca diferență dintre venitul total brut și contribuțiile sociale obligatorii. Așadar, angajatul ar primi, în medie, un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% față de anul anterior”, potrivit sursei citate.

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi. Datorită acestei măsuri, angajatorii care decid creșterea valorii unui tichet de masă vor ajunge să compenseze pierderea salariaților din aplicarea CASS.

Cum vor fi afectate departamentele de salarizare

Dacă luăm în considerare exemplul anterior, în cazul în care valoarea unui tichet de masă ar fi crescut de la 20 de lei la 25 de lei, angajatul ar obține un salariu net de 3.415 lei, la care se adaugă tichetele de masă în valoare de 500 de lei, ajungând la un venit total de 3.915 lei. Acest lucru ar reprezenta o creștere de aproximativ 2% față de varianta în care valoarea tichetului este de 20 de lei. În acest scenariu, costul total pentru angajator ar crește și el cu aproximativ 2%.

Având în vedere frecvența modificărilor legislative, departamentele de salarizare sunt într-un proces continuu de adaptare, pentru a se conforma la noile reglementări. Pe lângă acest aspect, una dintre marile provocări ale departamentelor de HR rămâne cea legată de adaptarea într-un timp foarte scurt a sistemului informatic de salarizare la noile cerințe de raportare/calcul salarial, precum și asigurarea acurateței calcului salarial și plata la timp a drepturilor salariale.

„În concluzie, impactul noilor modificări legislative este resimțit atât de salariați, ca urmare a creșterii contribuțiilor datorate pentru tichetele de masă, cât și de specialiștii de salarizare.

Aceștia din urmă resimt atât povara adaptării calcului salarial în conformitate cu noile reglementări, într-un timp foarte scurt, cât și presiunea din partea salariaților, care solicită detalii și argumente legate de calculul salarial”, potrivit Deloitte.