Ministerul Finanțelor publice admite că nu este o situație normală ca persoanele care au beneficiat de şomaj tehnic, ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19, să nu mai figureze ca asiguraţi în sistemul naţional de sănătate.
Ministerul Finanţelor Publicee – MFP şi instituţiile din subordine au demarat o verificare a condiţiilor în care mai multe persoane care au beneficiat de şomaj tehnic, ca măsură de limitare a efectelor negative cauzate de criza COVID-19, au constatat că nu mai figurează asiguraţi în sistemul naţional de sănătate.
Astfel, din punct de vedere al legislaţiei fiscale şi al modului de completare a Declaraţiei 112, această situaţie nu trebuia să apară, având în vedere că pentru indemnizaţia de şomaj acordată potrivit OUG nr. 30/2020 se datorează CASS, iar persoanele beneficiare ale indemnizaţiei rămân în continuare asiguraţi, arată MFP.
”Înregistrarea corectă cade în responsabilitatea beneficiarilor”
„Mecanismul de declarare al obligaţiilor fiscale aferente indemnizaţiilor de şomaj tehnic introdus prin Ordinul nr. 1942/979/819/2020 din 12 mai 2020 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” a fost elaborat şi aprobat în comun de către Ministerul Finanţelor Publice, Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale”, menţionează un comunicat de presă.
Reprezentanţii MFP precizează că, în ceea ce priveşte calitatea de asigurat în sistemul naţional de sănătate, aceasta este reglementată prin Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
„În acest context, instituţiile beneficiare ale informaţiilor privind contribuţiile declarate prin formularul D112 au atât dreptul, cât şi obligaţia de a propune şi solicita câmpurile necesare pentru înregistrarea tuturor contribuabililor asiguraţi, precum şi adaptarea sistemelor informatice la modelele de declaraţii aprobate în comun.
În acest sens, înregistrarea corectă a tuturor persoanelor care beneficiază de asigurări cade în responsabilitatea acestor instituţii”, se mai spune în comunicat.
”Se impune o declarație rectificativă”
Ministerul Finanţelor Publice furnizează celorlalţi beneficiari ai informaţiilor din formularul 112 datele exacte completate de contribuabili, aşa cum au fost ele stabilite prin ordinul comun.
„În ipoteza în care au apărut, însă, şi erori de înregistrare a persoanelor asigurate din cauza completării greşite de către angajatori a formularului 112, acesta trebuie corectat prin depunerea declaraţiei rectificative.
Pentru clarificarea tuturor acestor aspecte, având în vedere reglementările din legislaţia sănătăţii cu privire la calitatea de asigurat, este necesar şi punctul de vedere al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, ca autoritate competentă”, susţin reprezentanţii MFP.