Potrivit unui studiu realizat de Asociaţia Energia Inteligentă, mai puţin de 5% din consumatorii casnici de gaze sunt instruiţi şi capabili să îşi negocieze contractele pentru a obţine preţuri mai mici pentru consumul efectuat.
Dacă liberalizarea pieţei gazelor naturale se va amâna, în contextul în care ordonanţa 1/2020 nu va mai intra în vigoare, clienţii industriali şi consumatorii casnici instruiţi vor fi principalii perdanţi.
Curtea Constituţională a admis că Ordonanţa 1/2020 de modificare a OUG 114/2018 este neconstituţională, asta după ce OUG 1 fusese deja respinsă în data de 10 februarie 2020 în Senatul României. Ordonanţa ar urma să fie dezbătută în Camera Deputaţilor, care este cameră decizională, iar dacă va fi din nou respinsă, vor fi reaplicate prevederile OUG 114/2018.
Explicația Asociaţiei Energia Inteligentă
„Dacă Ordonanţa 1/2020 nu va mai fi în vigoare, principalii perdanţi vor fi clienţii industriali, care vor fi obligaţi să plătească din nou preţuri mai mari decât producătorii de mărfuri similare din alte ţări, riscând astfel pierderea unor pieţe de desfacere şi chiar importante probleme financiare. De asemenea, perdanţi vor fi şi clienţii casnici instruiţi, care ar putea să obţină preţuri mai bune prin liberalizare, conform agerpres.ro.
În acest moment, cu doar patru luni înainte de data stabilită pentru liberalizare, ne găsim în situaţia paradoxală de a nu şti dacă aceasta se va produce sau nu, daca furnizorii trebuie să transmită oferte pentru consumatorii casnici, dacă aceste oferte vor lua în considerare taxele şi tarifele din OUG 1/2020 sau pe cele din OUG 114/2018.
De asemenea, câştigători vor fi şi importatorii, care, de asemenea, vor înregistra profituri mari din vânzarea în România a gazelor, ca urmare a intervenţionismului în piaţă dictat de OUG 114/2019. De exemplu, anul 2019 a adus marje de profit cu până la 20% mai mari pe piaţa internă de gaze faţă de marjele realizate în zona Balcanilor.
Asociaţia Energia Inteligentă este pro liberalizarea pieţei de gaze naturale. Deşi termenul de patru luni de pregătire a consumatorilor ni se pare destul de strâns, credem că dacă autorităţile statului îşi vor concentra eforturile, îi pot ajuta mai ales pe clienţii casnici să devină instruiţi şi capabili să îşi negocieze contracte avantajoase”, a declarat Dumitru Chisăliţă, preşedintele Asociaţiei Energia Inteligentă, potrivit sursei menționate.