Românii vor fi notificați prin SMS că anumite acte le expiră

Românii vor fi informați printr-un SMS că anumite acte de identitate, precum buletinul, pașaportul sau permisul de conducere, le expiră în trei sau șase luni. Senatul a adoptat, luni, un proiect de lege în acest sens.

Inițiatorii consideră că statul ar trebui să faciliteze pe cât posibil demersurile birocratice, subliniind că, din cauza ritmului accelerat al vieții cotidiene, cetățenii pot uita sau amâna reînnoirea documentelor personale, potrivit Radio România Actualități.

Conform inițiativei legislative, autoritățile competente vor trimite notificări cetățenilor prin SMS sau e-mail cu 90 sau 180 de zile înainte de data expirării fiecărui document. În cazul în care autoritățile nu dețin datele de contact ale cetățeanului, notificarea poate fi realizată și prin intermediul poștei.

Raoul Trifan, senator USR și membru al comisiei de IT din Senat, a subliniat importanța acestei măsuri în cadrul procesului de digitalizare a administrației.

„Statul trebuie să facă tot ce-i stă în putinţă să uşureze pe cât posibil interacţiunile birocratice dintre instituţii şi cetăţean. Tehnologia există, bazele de date există, singurul lucru care pare să lipsească este voinţa de a pune tehnologia să lucreze în folosul oamenilor.

Da, unii cetăţeni pur şi simplu uită sau amână reînnoirea documentelor personale, căci este un lucru pe care-l fac o dată la 10 ani, nu în fiecare zi şi este firesc să mai uite. Amenda nu rezolvă, în sine, problema, nu reînnoieşte actele. O notificare cu 3 sau 6 luni luni de zile înainte de expirare îi ajută pe cetăţeni să evite situaţiile de ieşire din legalitate, iar statului să-şi actualizeze datele”, a declarat acesta.

Notificarea anticipată va aduce multiple beneficii atât cetățenilor, cât și autorităților:

  • Pentru cetățeni: Le reamintește să-și reînnoiască actele de identitate la timp, evitând amenzile și situațiile de ilegalitate. Le permite, de asemenea, să se programeze din timp, evitând cozile la ghișee.
  • Pentru stat: Permite actualizarea bazelor de date și gestionarea mai eficientă a resurselor, asigurând servicii mai bune pentru cetățeni.

Proiectul de lege a fost susținut de majoritatea senatorilor, cu 99 de voturi în favoare și o singură abținere. Următorul pas este dezbaterea și votul final în Camera Deputaților, care este forul decizional în acest caz.

Proiectul privind protecția drepturilor consumatorilor, la vot în Camera Deputaților

În altă ordine de idei, proiectul de lege privind protecția drepturilor consumatorilor așteaptă votul decizional al Camerei Deputaților.

Documentul asigură cadrul necesar pentru accesul neîngrădit la produse și servicii, informarea completă a consumatorilor despre caracteristicile esențiale ale produselor, precum și protejarea și asigurarea drepturilor și intereselor persoanelor fizice împotriva practicilor incorecte.

Tot la Camera Deputaților așteaptă votul decizional proiectul de lege privind abilitarea guvernului de a emite ordonanțe în timpul vacanței parlamentare.

Acest document stabilește domeniile în care executivul va putea emite ordonanțe în perioada iulie-august, inclusiv finanțe și economie, sănătate, afaceri interne, transporturi și infrastructură.

buletin
Buletin; SURSA FOTO: Inquam Photos, Octav Ganea

Schimbare majoră privind buletinele

Amintim că joi, pe 30 mai, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan, a anunțat că anul acesta, administrațiile locale vor avea la dispoziție 50 de milioane de lei pentru digitalizare. Fondurile sunt destinate primăriilor de comune, orașe, municipii și consiliilor județene.

Pentru anul 2024, au fost alocați 50 de milioane de lei pentru a asigura servicii pentru 1.000 de primării și consilii județene. În funcție de solicitări, suma ar putea crește până la 200 de milioane de lei în 2025.

Fondurile vor fi utilizate pentru interconectarea platformelor existente ale primăriilor cu platformele de plăți electronice, cum ar fi ghiseul.ro, pentru adaptarea sau reconstrucția site-urilor fiecărei primării conform unui format standardizat național. De asemenea, se vor folosi pentru achiziționarea de soluții de securitate cibernetică.

Interoperabilitatea structurii IT va fi garantată atât la nivel județean, cât și la nivel național, furnizând un suport practic pentru autoritățile locale în standardizarea cerințelor pentru serviciile publice. De asemenea, se va implementa un format standardizat pentru depunerea cererilor. Mai multe puteți citi aici.