Comisia Europeană a salutat marţi intrarea în vigoare a noilor norme UE privind protecţia consumatorilor, pe care comisarul european pentru Justiţie. Didier Reynders le-a caracterizat ca fiind un avertisment puternic transmis comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească, se precizează într-un comunicat al Comisiei Europene.
Noul pachet legislativ de actualizare a normelor europene privind protecţia consumatorilor, parte a „Noilor avantaje pentru consumatori”, vizează o mai bună aplicare şi modernizare a normelor actuale ale UE privind protecţia consumatorilor, în conformitate cu evoluţiile digitale.
Noile norme privind protecţia consumatorilor vor asigura, printre altele, o mai mare transparenţă a pieţelor online
Va deveni mai clar dacă produsele sunt vândute de un comerciant sau de o persoană fizică, iar recenziile false vor fi interzise, se menţionează în comunicatul Comisiei Europene.
În plus, vânzătorii nu vor putea să promoveze în mod fals reduceri de preţ, iar site-urile de comparare a preţurilor vor trebui să informeze consumatorii cu privire la criteriile de clasificare. Noile norme vor consolida, de asemenea, drepturile consumatorilor prin asigurarea de compensaţii pentru victimele practicilor comerciale neloiale şi prin aplicarea de sancţiuni în cazul unor situaţii de prejudiciu colectiv, care afectează consumatorii din întreaga UE, potrivit sursei.
Statele membre au doi ani la dispoziţie, începând din ianuarie 2020, să transpună directiva în legislaţia lor naţională, pentru a se asigura că consumatorii din UE beneficiază de măsuri de protecţie mai solide.
În acest context, vicepreşedintele Comisiei Europene pentru Valori şi Transparenţă, Vera Jourova, a atras atenţia că noile reguli vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi doar dacă statele membre le vor pune în aplicare rapid.
„Noile norme vor spori protecţia consumatorilor în lumea digitală, protecţie pe care o merită cu prisosinţă. De asemenea, UE spune ‘NU’ produselor vândute ca fiind identice cu cele din alte state membre, atunci când este evident că nu e aşa. Însă aceste noi norme nu vor proteja consumatorii de comercianţii necinstiţi şi de escrocherii online decât dacă sunt implementate în mod strict. Încurajez cu fermitate toate statele membre să se asigure că noile norme sunt puse în aplicare fără întârziere”, a comentat vicepreşedintele Comisiei Europene.
De asemenea, comisarul european pentru Justiţie, Didier Reynders, i-a avertizat pe comercianţi că o amendă pentru încălcarea drepturilor consumatorilor poate ajunge la 4% din cifra de afaceri anuală a companiei.
„Astăzi transmitem un avertisment puternic comercianţilor cu privire la faptul că ar trebui să respecte normele, nu să le ocolească. Încălcarea la scară largă a normelor UE privind protecţia consumatorilor poate însemna, pentru o companie, o amendă de 4% din cifra de afaceri anuală. Aceasta va fi o sancţiune suficient de descurajatoare şi eficace pentru a preveni fraudele comercianţilor necinstiţi. Salut această nouă legislaţie, deoarece stabileşte standarde cu adevărat europene de protecţie a consumatorilor”, a afirmat comisarul european pentru Justiţie.