Șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Lucian Heiuș, a anunțat că este imposibil ca cei aproape 600 de inspectori antifraudă să piardă vremea numărând câți bani are casa de marcat de la un magazin din colț.
El a precizat că există deja mari semne de întrebare cu privire la comerțul online, subliniind că încă sunt multe lucruri care nu sunt în regulă cu privire la acest tip de comerț.
”Nu pot şi nu-mi permit, cu cei circa 600 de inspectori de antifraudă pe care-i am, să pierd vremea începând şi numărând la un magazin din colţ câţi bani are în casa de marcat – şi fără să mă uit, să văd dacă în RO-eTransport şi-au luat sau nu şi-au luat, cei care ştim noi că fac evaziune fiscală, codul, dacă şi-au înregistrat facturile, fără să ne uităm în datele, că deja ne vin, de la firmele care fac curierat şi care deja încep să depună declaraţia 395.
Deja avem nişte semne mari de întrebare, nişte steguleţe roşii care s-au aprins acolo, că sunt încă multe lucruri care nu sunt în regulă la acest comerţ online, fără să ne uităm la alte zone unde este mare, mare evaziune fiscală – şi unde, poate, din diverse motive, nu s-a făcut cât trebuia să se facă – şi acolo trebuie să ne ducem.
Dar, în acelaşi timp, să nu-şi imagineze cineva că nu suntem cu ochii şi pe restul, ce se întâmplă. Fiecare trebuie să înţeleagă că eşti mai mic sau eşti mai mare, trebuie să respecţi legile din ţara asta – şi asta este bine şi pentru tine, ca şi companie”, a mai spus șeful ANAF.
Suntem pregătiţi să-l prindem şi fizic, atunci când se întâmplă
Șeful ANAF a participat la conferința anuală de Taxe PwC România, acolo unde a mai spus că nivelul calității inspecției fiscale va determina nivelul de descurajare a fenomenului de evaziune fiscală. Concret, cu cât este mai eficientă inspecția fiscală, cu atât este mai descurajată evaziunea fiscală.
„Cu cât vom reuşi noi să facem inspecţia fiscală mai eficientă, cu cât actele de inspecţie fiscală vor fi de o calitate mai bună, cu atât se va descuraja fenomenul de evaziune fiscală şi, implicit, va creşte conformarea voluntară. Nu sunt de acord cu modul în care s-a întâmplat sau se întâmplă în multe situaţii – noi să alergăm după cel care face evaziunea fiscală.
El să tot facă, noi să tot alergăm să-l prindem, poate îl prindem, poate nu-l prindem. Nu-i normal aşa. Trebuie să creăm nişte mecanisme structurale care să descurajeze evaziunea fiscală şi, în acelaşi timp, să înţeleagă cel care este predispus sau se gândeşte s-o facă că suntem pregătiţi să-l prindem şi fizic, atunci când se întâmplă – şi când o face şi să-l identificăm, fie prin mijloacele care ne permite codul fiscal, codul de procedură, fie controlând veniturile fiscale personale şi identificând pe cei care nu pot să-şi justifice veniturile obţinute.
Trebuie să mergem pe toate aceste trei canale ca să avem într-adevăr eficienţă şi să reducem acest fenomen care există. Eu nu cred, în schimb, că este aşa mare cum ne place la toţi să spunem că este”, spune acesta.
Sfera să prindă nu doar persoanele juridice, ci și pe cele fizice
Șeful ANAF a dezvăluit și obiectivele instituției pe care o conduce, subliniind că ”gradul de conformare la plată a crescut cu un punct procentual în 2022, față de 2021, suntem pe la 87%, se plătește la termen, benevol. Sunt niște indicatori care nouă ne confirmă că marea majoritatea a mediului de afaceri a înțeles că este important să-și plătească taxele și ne dorim ca această conformare să crească de la an la an”.
”Trebuie să accelerăm și să impulsionăm mijloacele prin care recuperăm acele debite care se rostogolesc de la an la an și să intensificăm executarea silită. Trebuie să modificăm codul de procedură fiscală și să dăm o mai mare elasticitate: să acordăm credit celor care sunt onești, dar trec printr-o perioadă dificilă, dar să avem și noi instrumentele pentru a recupera de la cei care chiar nu înțeleg niciodată că trebuie să plătească ce au de plată”, spune Lucian Heiuș.
În cadrul conferinței, acesta a mai spus ”cu proiectele Big Data și Sfera suntem cu caietele de sarcini pregătite, sunt în dezbatere publică (…) mi-aș dori să nu avem surprize neplăcute cu procedura de licitație și să nu apără întârzieri nedorite de nimeni. Sperăm ca anul 2025 să fie anul în care Big Data și Sfera să fie funcționale și Sfera să prindă nu doar persoanele juridice, ci și pe cele fizice.
Dăm o mare importanță pregătirii oamenilor din ANAF pentru că nu este suficient să avem aceste baze de date, aceste programe performante, să avem servere care să nu cadă în data de 25 ca să nu fie confirmată declarația. (…) Dacă în spatele acestor computere oamenii nu sunt instruiți, pregătiți pentru toate schimbările, nu putem să mergem mai departe. Și atunci, accelerăm foarte mult pe pregătirea internă a ANAF, pentru că un inspector bine pregătit niciodată nu o să greșească”.
Este nevoie de o reformă fundamentale a modului în care se face inspecția fiscală
Nu în ultimul rând, Lucian Heiuș a spus că ”numărul inspecțiilor fiscale va crește. Modificarea făcută la finalul anului trecut la Codul de procedură fiscală este o reformă fundamentală pentru modul în care se va efectua inspecția fiscală în România. Verificările documentare ne-am dori să crească, timpul este mai scurt, iar acceptabilitatea sumelor stabilite este mai mare, în sensul că reușim să recuperăm sumele prin aceste verificări. Ținta, impusă prin jalonul PNRR, este să ajungem la 60% audituri prin controale documentare.
Antifrauda va merge și va fi direcționată spre zonele unde se produce marea evaziune fiscală. Nu pot și nu-mi permit cu cei circa 600 de inspectori antifraudă să pierd vremea la magazinul din colț să numere banii din casa de marcat, fără să ne uităm RO e-transport, dacă cei care știm că fac evaziune fiscală și-au luat codul, și-au înregistrat facturile, fără să ne uităm în alte zone unde este evaziune fiscală. Nu înseamnă că nu ne uităm la toți, ești mai mic sau mai mare trebuie să respecți legile din țara asta. Cu cât vom reuși să facem inspecția mai eficientă, cu cât actele de inspecție vor fi de o calitate bună, cu atât va crește conformarea voluntară. Trebuie să creăm mecanisme structurale care să reducă evaziunea fiscală.
Din punctul de vedere al ANAF, este foarte important ca factura electronica B2B să fie implementată și să terminăm cu factura de la colț de stradă și cu Dragonul Roșu și cu altceva. Hai să transmitem facturile între noi, așa se va simplifica și munca noastră. Serverele necesare vor fi achiziționate până la sfârșitul anului, ca să fie gestionate 1,5 – 2,5 milioane de facturi pe zi.
Acțiunile pe care le întreprindem cu antifrauda pe partea de scoatere la lumină a muncii la negru sau la gri vor continua și anul acesta. (…) Încercăm să identificăm și alte mecanisme prin care se ocolește plata contribuțiilor și se caută alte modalități de plată a prestațiilor. Toate controalele le vom facem doar în baza unei analize de risc: vom merge acolo unde există suspiciuni ca TVA-ul este evazionat, să verificăm acolo unde există tranzacții intragrup, cu persoane afiliate, vom încerca să verificăm zone unde în perioada de pandemie statul a direcționat sume importante mari de bani și vrem sa vedem dacă ele au fost folosite corect. Anul trecut au fost domenii cu o creștere spectaculoasă, dar noi am constatat că impozitele din aceste sectoare nu au avut același trend și o să încercăm să identificăm unde trebuie să mergem să facem controale.
Monitorizarea orizontală sau controlul în timp real îmi doresc să se implementeze în acest an. Noi ne-am făcut niște planuri strategice, vom începe cu un proiect pilot care se va întinde pe trei ani și jumătate. Deja se lucrează la legislația și actele subsecvente pe care trebuie să le facem ca să-l implementăm. Mi-aș dori să începem în semestrul doi să facem acest prim pas, dar în în cel mai rău caz la începutul anului viitor vor fi societăți care vor intra în acest nou mecanism.Va fi o activitate benevolă. În 2027 să știm că suntem pregătiți să-l extindem la un nivel mai larg”.