Big Data, parte importantă din digitalizarea ANAF
Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Lucian Heiuş, a declarat că un proiect important pentru digitalizarea instituției este Big Data. El a precizat că deocamdată se discută caietul de sarcini, iar proiectul ar urma să fie finalizat în 2025.
„Pe partea de digitalizare – informatizare, ANAF are o mare problemă. Discutăm de sisteme informatice în care unele sunt implementate din 2005-2006. Au suferit modificări, dar numai adaptări la legislație. Nu sunt modificări structurare care să creeze capacitatea de a răspunde nevoilor mediului de afaceri, dar și nevoilor interne ale ANAF pentru a ne putea pune la dispoziție informațiile de care avem nevoie”, a spus Heiuș, la TaxEU Forum.
Șeful ANAF a precizat că acest proiect a fost inițial gândit doar pentru persoanele juridice, dar speră să găsească înțelegere „să modificăm și să fie prinse și persoanele fizice în această mare bază de date”. El a punctat că Big Data va permite gestionarea tuturor bazelor și informațiilor „pentru a putea face analize de risc corecte și să nu ne mai irosim capacitatea redusă de inspecție fiscală”.
Prin acest proiect, ar urma ca ANAF să ajungă doar la contribuabilii și zonele unde se produce evaziunea fiscală.
„Să nu mai mergem să stăm 2-3 luni la un contribuabil și să constatăm că nu aveam ce să căutăm acolo, că activitatea lui este corectă și totul este în regulă”, a precizat președintele ANAF, potrivit Hotnews.
Noi mecanisme pentru ANAF
Lucian Heiuş a spus că prin Big Data se vor crea niște mecanisme „prin care vom face analiză de risc adevărată, corectă, performantă, având aproape toate informațiile pentru a identifica cu precizie zonele și pe cei care fac evaziune fiscală pe diferite categorii”.
Astfel, toți contribuabilii din România vor primi o notificare în care li se va spune în ce categorie de risc se încadrează (mic, mediu și ridicat) conform analizelor.
„ANAF și ei vor avea interesul, dacă sunt în risc ridicat, să vină să-și rezolve problemele și să coboare într-o altă categorie. La risc ridicat vom fi cu ochii pe el, să-l prindem sub diverse forme în inspecție, control inopinat, în alte forme de verificare”, a precizat Heiuș.
În ceea ce privește riscul mediu, „noi avem informații că ceva nu este în regulă și contribuabilul respectiv ar trebui să vină să-și clarifice situația”.
„Se creează nu doar o împărțire a contribuabililor, ci și o punte de legătură, de dialog, între ANAF și contribuabil. Îi spunem: Tu ești acolo, ai niște probleme. Hai spre noi și să le rezolvăm împreună. Să nu mergem peste 1-2 ani în control și să stabilim niște sume exorbitante, să ajungă în insolvență sau să ai alte probleme”, a mai afirmat președintele Fiscului.