Ultimul scrutin din acest an va avea loc pe 8 decembrie, când se va decide compoziția viitorului Parlament, iar Legea care va impune creșteri de taxe și impozite pentru români va intra în vigoare în ianuarie 2025.
În plus, conform unei analize realizare de către „Adevărul”, există posibilitatea unei creșteri a TVA-ului, a majorării impozitului pe cifra de afaceri pentru microîntreprinderi, precum și a introducerii unui impozit progresiv pe veniturile persoanelor fizice.
Ce taxe vor crește în 2025?
Întrebat despre perspectivele creșterii taxelor și impozitelor din 2025, având în vedere că alegerile din România se desfășoară până pe 8 decembrie, iar guvernanții au oferit numeroase asigurări că în 2024, an electoral, nu vor impune noi taxe sau impozite, ci vor prioritiza doar majorarea veniturilor populației, Alex Milcev, Partener și lider al departamentului de Asistență Fiscală și Juridică la EY România, a discutat despre taxa pe proprietăți.
Milcev a explicat pentru Adevărul că impozitele pe clădiri și terenuri urmează să crească, iar plafonul maximal va fi eliminat, permițând astfel autorităților locale să ajusteze taxele conform necesităților. Pentru clădirile rezidențiale, se va impune o taxă minimă de 0,1% (comparativ cu intervalul actual de 0,08%-0,2%), iar pentru cele nerezidențiale, de 0,5% (în comparație cu intervalul actual de 0,2%-1,3%).
În ceea ce privește baza de impozitare, valoarea impozitelor pe proprietăți va fi determinată în funcție de valoarea de piață actualizată a acestora, bazată pe studiile de piață realizate de Uniunea Națională a Notarilor Publici din România (UNNPR). Aceasta va conduce la creșteri semnificative ale taxelor pentru proprietarii de imobile, reflectând mai fidel valoarea reală a proprietăților.
Potrivit analistului economic Adrian Negrescu, este o certitudine că vor avea loc majorări de taxe în 2025.
„Creșterea taxelor în 2025 devine o certitudine pe măsură ce ne adâncim în deficit, în împrumuturi, în datorii. Nota de plată a exceselor bugetare din ultimii 3 ani va fi una extrem de piperată și va fi livrată atât populației cât și firmelor prin intermediul unor taxe mai mari pe tot ceea ce deținem, de la case la mașini și pe tot ceea ce consumăm – de la alimente la servicii.
Prorogată anul trecut, noua formulă de calcul a impozitelor pe locuințe va deveni realitate, cu siguranță. În esență, nu vom mai plăti impozit în funcție de suprafața apartamentului sau a casei ci în funcție de valoarea de piață, stabilită în baza unui studiu pe imobiliare. Iar asta va însemna taxe de cel puțin 2 dacă nu 3 ori mai mari mai ales pentru cei care locuiesc în zone centrale sau au case scumpe.
Și pentru mașină vom plăti mai mult, pentru că statul va taxa mașinile de acum încolo și în funcție de vechime și gradul de poluare, nu numai în privința capacității cilindrice. În condițiile în care peste 70% din parcul auto din România are o vechime mai mare de 10 ani, e posibil ca majoritatea celor care dețin o mașină să plătească impozite cel puțin duble față de cele din prezent. Că vor fi aplicate de la 1 ianuarie sau de la 1 iulie 2025 rămâne de văzut.
Legea spune că nu poți impune modificări de taxe decât cu o marjă de 6 luni până la aplicarea acestora. Dar ne-am obișnuit, în ultimii ani, ca această prevedere de bun simț să fie încălcată de autorități”, a spus el.
Ar putea fi introdus impozitul progresiv
Opiniile analiștilor consultați de Adevărul sunt puțin diferite în ceea ce privește posibilele schimbări ale cotei unice.
„Au fost și vor fi în continuare discuții în contradictoriu între PNL și PSD legate de o eventuală introducere a impozitului progresiv. Momentan, în contextul alegerilor, această discuție nu este proeminentă, însă va reveni în actualitate în 2025.
Estimez că este destul de probabil să asistăm în curând la creșterea impozitelor pe venit, dacă nu în formă de impozit progresiv, cel puțin în formă de creștere a procentului nonprogresiv care acum e 10% pentru mai multe tipuri de venituri. De ținut cont că România are printre cele mai reduse cote de impozit pe venit din UE și acest lucru face cu siguranță acest impozit o țintă pentru orice guvern”, a declarat Alex Milcev.
„Da, nu vom trece la impozitul progresiv pentru că nu avem infrastructura necesară, dar ne vom trezi, posibil, cu o cotă unică de 16% pe venit față de 10% în prezent. Vor fi eliminate, probabil, și ultimele facilități oferite unor categorii profesionale, astfel că cota unică va deveni una singulară. În esență, asta va însemna o povară fiscală și mai mare față de cea din prezent. În funcție de rezultatele alegerilor, nu este exclus să vedem și o reducere a taxelor pe salariul minim și o creștere, în contrapartidă, a taxelor pe capital.
Un impozit pe dividende de 16% față de 8% cât este în prezent ar putea deveni realitate, la fel ca și o taxă mai mare pe cifra de afaceri a microîntreprinderilor, de 5-7%, față de 1-3% în prezent. Sunt doar scenarii pe care trebuie să le privim cu rezerve dar care au fost sau sunt testate la Ministerul de Finanțe. Din păcate, ne îndreptăm spre un adevărat tsunami fiscal care ar putea provoca un adevărat naufragiu pentru economia românească”, a explicat Adrian Negrescu.
Ar putea fi majorată cota TVA
Pe lângă impozitele pentru locuință și mașină, toate serviciile furnizate de autorități pentru care se percepe o taxă vor deveni mai costisitoare. Acestea includ taxele de autorizare și alte forme de impozitare.
„Dincolo de aceste taxe, nu este exclus ca statul, în disperarea de a reduce deficitul bugetar, să ia și măsuri mai radicale. De exemplu să crească cota de TVA de la 19 la 21% și/sau să elimine cotele reduse de tva de 5 și 9%, aplicabile la alimente, medicamente și alte elemente esențiale ce țin de viața de zi cu zi”, a spus Adrian Negrescu.
Potrivit lui Alex Milcev, există discuții privind posibilitatea creșterii TVA-ului și a altor taxe, întrucât este necesar să se gestioneze deficitul bugetar și să se alinieze colectarea fiscală la standardele Uniunii Europene.
„Nu exclud nici varianta creșterii TVA cu 1-2 %, mai ales dacă deficitul bugetar în 2024 va rămâne problematic, cum a fost și în 2023. Din nou, media europeană, de circa 20%, este peste ce avem în momentul actual în România, de 19%”, a declarat el.
Cât despre impozitarea companiilor, Alex Milcev estimează că „probabil nu se vor produce modificări”, precizând că „mediul de afaceri speră că acel impozit mimim pe cifra de afaceri impus companiilor mari va fi totuși eliminat în 2025 – 2026”.
Alternativă pentru creșterea taxelor
Cu toate acestea, analistul Adrian Negrescu a propus o alternativă la creșterea taxelor.
„De exemplu numai pe TVA am putea colecta în plus la bugetul de stat undeva la 50 de miliarde de lei, bani care ar acoperi într-o oarecare măsură gaura din buget.
O altă soluție o reprezintă privatizarea și/sau vânzarea unor pachete de acțiuni la companiile de stat, acolo unde, în fiecare an, acordăm subcvenții de 8-9 miliarde de lei în condițiile în care multe dintre aceste firme sunt doar niște fabrici de salarii, mare parte în pragul insolvenței.
Două soluții alternative care ar putea fi însoțite de o reformă reală a aparatului public, a cheltuielilor statului, acolo unde se irosesc, anual, peste 80-100 de miliarde de lei. Salarii mari, beneficii uriașe, cheltuieli de administrare astronomice, cel mai mare aparat bugetar din UE raportat la populație a ajuns să reprezinte o gaură neagră pentru economie.
E nevoie de reforma structurală a statului însă mă îndoiesc că politicienii își vor asuma așa ceva. E mai simplu să crești, din pix, taxele și să dai vina pe CE, pe FMI, pe Banca Mondială”, a explicat acesta.