Profesorul doctor Mircea Coșea, despre problema pensiilor speciale
Pensiile de serviciu, cunoscute și sub numele de pensii speciale, au fost introduse la sfârșitul anului 1990, inițial pentru magistrați. Scopul acestei măsuri a fost de a recompensa judecătorii și procurorii pentru serviciul public desfășurat și pentru riscurile asumate în cariera lor. Ulterior, acest sistem s-a extins și către alte categorii profesionale.
În prezent, în România există nouă legi speciale care reglementează pensiile de serviciu, iar cei care beneficiază de aceste prevederi primesc o pensie mai mare decât pensia medie din sistemul public de pensii, care este calculată pe baza salariului mediu brut pe economie. Peste 700 de parlamentari beneficiază, de asemenea, de pensie specială. Cu toate acestea, din toate aceste categorii profesionale, magistrații se bucură de cele mai mari pensii de serviciu.
„Ce înseamnă pensia mea? Înseamnă că cineva tânăr de acuma lucrează pentru mine, așa cum eu am lucrat pentru cineva mai bătrân decât mine. Banii pe care eu i-am dat la pensie nu sunt într-un sertar și se iau de acolo. Nu, ei se rulează. Or, cei tineri din România nu mai sunt! Noi avem șase milioane de oameni tineri care sunt în străinătate, dar rudele lor în vârstă sunt în România”, a declarat profesorul doctor Mircea Coșea într-un interviu pentru Gândul.
Întrebat dacă se va găsi o soluție pentru decalajul de cel puțin trei la unu – adică necesitatea a trei angajați care să muncească pentru a susține plata pensiei unui singur pensionar din categoria „specialiștilor” din magistratură – Mircea Coșea a răspuns:
„Nu se va găsi, nu pentru că nu se vrea, nu se poate! Aici nu este economie, este politică. Pe timpul «Statului paralel» – mă rog, așa se numea atunci -, justiția a fost folosită ca o armă politică, a fost transformată în armă politică și avem atâtea cazuri. Această armă politică beneficiază de informație și beneficiază de o situație care e caracteristică actualei clase politice, și anume o poate șantaja, pentru că toată clasa politică are, cum se zice, schelete în dulap, toți sunt, într-un fel sau altul, culpabil de ceva. (…)
Deci, va trebui să fie o altă clasă politică, o altă magistratură. E foarte greu, dar se poate face altceva. Se poate impozita”.
Defectele impozitării progresive
Profesorul Mircea Coșea s-a referit și tema impozitării progresive, care a fost subiect de dezbatere în spațiul public de ceva vreme și este în aplicare în câteva țări din Europa. Acesta a identificat deficiențele acestei măsuri și a explicat motivele pentru care implementarea ei nu este fezabilă în viitorul apropiat.
„Impozitarea progesivă are un defect, și anume că impozitează pe cei care au succes. Deci, dacă ai succes în afaceri, dacă muncești mai mult, este impozitat mai mult, este un fel de frână în stimulare. România nu poate să includă acum acest lucru, pentru că nu are informatizată situația veniturilor și s-ar întâmpla multe lucruri grave. Cred că ar trebui să fie implementat într-o anumită formă, dar nu acum”, a explicat el.
Curentul suveranist a câștigat teren în Europa
În ultima perioadă, în Europa, curentul suveranist a câștigat tot mai mult teren. Întrebat dacă acest trend, generat de partidele ale căror lideri se luptă pentru a accede la putere, poate reprezenta o oportunitate pentru România de a se reforma prin intermediul unei noi viziuni și strategii, profesorul Coșea a respins categoric această ipoteză.
„Nu. eu nu cred în asta. De ce? Economia, în momentul de față, la nivelul la care a ajuns din punct de vedere al dezvoltării tehnologice, nu poate să fie autarhică, nu poate să se închidă. Avem două elemente care funcționează și pe care trebuie să le luăm ca atare, și anume lanțul valoric, și anume faptul că telefonul ăsta se face cu piese din 40 de țări. Unul singur nu poate să-l facă, ar costa prea mult și lanțul de transport care ne aduce mărfuri din toate părțile.
Există însă altceva. Există o noțiune care a apărut în Franța, un domn prim-ministru de acum vreo 20 de ani, care a repus în circulație un termen mai vechi, vechi de vreo sută și ceva de ani, patriotismul economic. Înseamnă să-ți valorifici resursele, să nu le pierzi, să nu le dai în folosul altora și să ai din toate avantaj pentru piața și populația ta. Asta da, asta putem să facem. Poți să le conservi dacă ai un plan, dacă ai o strategie”, a spus acesta.
Intră România în faliment?
Profesorul Coșea nu consideră că România se îndreaptă spre faliment. A subliniat existența unei „lentori” care nu contribuie pozitiv la nivelul macroeconomic. El a evidențiat faptul că proximitatea României față de zone tensionate geopolitic poate genera interes pentru investiții semnificative.
„Nu falimentăm. Boala României este lentoarea. Mergem încet și ocolim fiecare pietricică. Ne dezvoltăm. Ne-am dezvoltat foarte mult, foarte mult. România s-a dezvoltat din 1990 până acum, însă într-un ritm foarte lent, pentru că nu am valorificat ceea ce avem la nivelul la care ar fi.
Acum, avem, însă, o șansă. Șansa este cinică, pentru că suntem în război. Faptul că suntem cei mai apropiați de război, faptul că în România va fi cea mai mare bază NATO aduce României un spor de interes. Asta înseamnă investiții în plus. Investițiile aduc bani, aduc forță de muncă. Deja au început. Marea fabrică de pulberi, cea mai mare din Europa, se face în România, fabrica Reșița, înghețată, au fost dezghețate, facem iar armament și încet, încet apar lucrurile astea. Este cinic să te dezvolți prin arme, dar e o metodă de creștere.
Pe de altă parte, suntem atât de aproape de acest conflict încât nu ne vor lăsa să murim aici cei mari, aliații noștri strategici, care vor spune la un moment dat și cine să fie candidat la președinție, cineva care poate să țină în frâu situația, care va spune la un moment dat și câți bani să dăm din PIB pentru armament, pentru că se duce la fabrica lor, se duce și în România. Deci, situația asta nu lasă România să cadă”, a explicat acesta.
Potrivit lui Mircea Coșea, în 2025, România va avea parte de un șoc, deoarece vor crește taxele și impozitele. Altfel, spune el, nu se va putea echilibra bugetul. Însă, cel mai probabil, vor exista mai multe investiții decât până acum. De asemenea, Uniunea Europeană ar putea sprijini țara noastră pentru a o scoate la capăt cu PNNR-ul.
„România va avea, probabil, anul viitor un șoc, pentru că vor crește impozitele și taxele, că altfel nu se poate echilibra bugetul. Dar vom avea, probabil, investiții mult mai multe decât până acum și probabil că vom fi sprijiniți de Uniunea Europeană să o scoatem la capăt și cu PNRR-ul ăsta care s-a cam încâlcit. Toți, acum, au nevoie ca acest mal la Marea Neagră să fie consolidat, pentru că inflamarea belicoasă care va fi – pentru că va fi -, este în primul rând bazinul Mării Negre”, a afirmat profesorul.