suportat pentru majoritatea populatiei, la gaze, energie termica si energie electrica. Cresterile de salarii vor deveni amintire pentru cei aproape 200.000 de oameni din administratie, iar angajatii companiilor de stat vor avea mari surprize, mai ales in cazul firmelor cu pierderi. Iar posibilitatea unor majorari de taxe nu este chiar atat de greu de imaginat.Dupa ani de zile de experimente nereusite in domeniul energiei, Romania se trezeste in situatia de a contabiliza pierderi si datorii imens
suportat pentru majoritatea populatiei, la gaze, energie termica si energie electrica. Cresterile de salarii vor deveni amintire pentru cei aproape 200.000 de oameni din administratie, iar angajatii companiilor de stat vor avea mari surprize, mai ales in cazul firmelor cu pierderi. Iar posibilitatea unor majorari de taxe nu este chiar atat de greu de imaginat.Dupa ani de zile de experimente nereusite in domeniul energiei, Romania se trezeste in situatia de a contabiliza pierderi si datorii imense in acest sector. Ca o comparatie, doar datoriile catre stat ale companiei Termoelectrica sunt aproximativ egale cu banii necesari pentru recorelarea pensiilor in 2005. Nici o scumpire a energiei termice sau electrice nu ar putea acoperi pierderile de peste 250 de milioane de dolari sau datoriile totale de aproximativ un miliard de dolari. Situatia nu este cu mult deosebita in cazul minelor sau al companiilor special infiintate pentru inchiderea minelor nerentabile, unde datoriile si pierderile nu au facut decat sa creasca. Presiunile care se fac astazi pentru cresterea preturilor la energie sunt, in parte, datorate acestui dezastru financiar. Guvernul ar fi avut astazi mult mai multa libertate de negociere daca sectorul energetic ar fi fost profitabil sau macar capabil sa-si achite datoriile catre buget si furnizori. Discutiile cu FMI se concentreaza acum in jurul deficitului bugetului, indicatorul cheie, in jurul caruia graviteaza decizii ce afecteaza pe toata lumea, precum pretul utilitatilor, pensiile sau cresterile de salarii. Este foarte probabil ca, pastrand schema veche de impozitare, actualul guvern nu ar fi avut mari probleme cu deficitul. O crestere economica mai accelerata, aprecierea monedei nationale si reducerea dobanzilor sunt toate in favoarea Finantelor. Dar deficitul de peste un miliard de dolari produs de cota unica in buget scoate la iveala toate slabiciunile economiei: pierderile, taxele neincasate, problema majorarii de salarii intr-un ritm mai rapid decat cresterea productivitatii. Din pacate, parte dintre cei care au castigat cate ceva din scaderea taxelor vor pierde ceva mai mult dupa cresterea preturilor, din cauza scumpirii energiei. Iar Guvernul, care a castigat in popularitate in ultimul timp, va fi obligat sa-si foloseasca acest capital de simpatie pentru a le spune oamenilor ca nu poate face, de fapt, minuni.