Se spune că poți ghici situația materială a unui om doar privindu-i pantofii. Desigur, dacă în fața ta se amestecă mai multe perechi într-un grup de oameni, imaginația te poate purta pe căi nebănuite. Acesta este un amănunt de culoare pe care Cristian Pandel și-l amintește, amuzat, dintr-o perioadă cu „studenți“, „alpinism“, „Costinești“, „bilete vândute“ și un punct cheie: „subsol“. Ce au în comun toate aceste cuvinte înșiruite aici? Startul uneia dintre cele mai cunoscute agenții de turism din România, Christian Tour. Dar, să le luăm pe rând.
Un tânăr student la Drept, care nu a împlinit încă 21 de ani, găsește o formulă aparent simplă prin care să dobândească o oarecare independență financiară: înființează o agenție de turism și începe să vândă bilete studenților pentru minivacanța de 1 Mai, la mare, în Costinești. Se întâmpla în 1997, în București, într-un spațiu închiriat la subsolul unei clădiri, foarte aproape de Facultatea de Drept. Însă, aceasta nu era singura activitate pe care o făcea în paralel cu studiul: pentru că avea la bază și o certificare de „ghid montan“, iar publicul țintă era cu preponderență format din tineri, Cristian organiza deseori și drumeții pe munte sau ieșiri exclusiv pentru pasionații de alpinism. De altfel, spune că a înființat agenția tocmai pentru că avea aceste pasiuni pentru munte și călătorii, în general, trecând peste toate provocările pieței de atunci.
„În perioada aceea nu puteam folosi taxiul tot timpul și, în ciuda faptului că nu mi-au plăcut niciodată spațiile închise, eram nevoit să circul cu metroul. Și, ca să uit că sunt în metrou, observam încălțămintea celor din fața mea și îmi imaginam ce funcție au“, își amintește el.
Privindu-l pe Cristian de atunci prin ochii lui Cristian de acum se desprinde o trăsătură definitorie, care marchează drumul companiei până în prezent și anume „determinarea“. Clar, primii pași nu au fost deloc ușori, dar au spart din rigorile impuse în anii de studiu, alimentându-i dorința de a construi ceva într-un domeniu care nu era deloc monoton, ci mai degrabă interesant și atractiv: turismul. Derulând amintirile, Cristian Pandel spune că a făcut de toate, chiar și publicitate la metrou. „Am împărțit atât de mulți fluturași cu oferta pentru litoral încât nu cred că cineva, în viața lui, a mai împărțit atâția“, mai oferă el un amănunt.
Una peste alta, anii au trecut, iar afacerea înființată de Cristian în studenție s-a închegat bine în piață, chiar dacă, admite el astăzi, din momentul în care a devenit antreprenor și până la primul milion de euro s-a scurs mai mult timp. Nici despre „creșteri exponențiale“ nu poate vorbi mai devreme de 2006-2007, când, de altfel, antreprenoriatul era în floare, o perioadă pe care mulți au caracterizat-o ca fiind un adevărat „boom economic“. Și tot cam pe atunci, în business a fost cooptat și fratele mai mic, Marius, care a echilibrat într-un fel balanța.
„Avea 19 ani când a venit lângă mine. El este foarte creativ, e genial pe marketing și m-a ajutat foarte mult“, adaugă Cristian Pandel. În „boom-ul economic“ din 2006-2007 a fost prins și „boom-ul imobiliar“, evident, când foarte mulți antreprenori din turism au considerat că banii se pot face mult mai ușor dacă investesc în imobiliare. Și au lăsat turismul un pic mai liber. „Era un câmp deschis. Ei nu mai erau atenți că vin din spate niște lupi tineri care munceau zi și noapte. Îmi aduc aminte că dormeam cu laptopul sub pernă“, povestește Cristian Pandel.
Și, cum după muncă vine negreșit răsplata, în 2008 afacerea a crescut cu până la 70%, creștere care le-a adus și primul milion de euro din vânzări. Desigur, o astfel de creștere cerea și un spațiu de lucru pe măsură, așa că, în 2008, au schimbat biroul de la subsol cu unul de 200 de metri în Opera Center, la Eroilor, o clădire de birouri de clasa A. La scurt timp după această mișcare, deși a venit criza, Cristian și Marius Pandel au luat decizia să meargă înainte și, în loc să scadă ritmul, l-au accelerat. În anii care au urmat crizei, au inovat continuu, au investit în programe împărțite pe categorii de public, inspirându-se strict din piața externă. „Ne-am zis că o vacanță trebuie să și-o permită oricine. Ne-am uitat ce se întâmplă în Europa, ce se întâmplă peste ocean“, subliniază el.
Și alte domenii
Astăzi, după 21 de ani de antreprenoriat, Cristian Pandel dezvoltă afaceri și pe alte segmente care au legătură cu turismul, cum ar fi în transport și în imobiliare. Despre partea de transport spune că au fost provocări mari, primul an cu Memento Bus fiind unul foarte greu. Fără a intra în amănunte, pentru că partea de transport nu a putut fi dezvoltată în țară din anumite motive – „Noi nu ne băteam cu alți privați, ci cu aparatul de stat“ -, au considerat că este bine ca jumătate de flotă să o mute în Spania și să dezvolte acolo proiectul.
„Pentru noi, Spania este a doua putere după România. Avem și transport și agenție de incoming. De asemenea, în Grecia avem și hotel și divizia de incoming. Cu totul, acest grup românesc este prezent în zece țări. În cifre, Christian Tour a ajuns la vânzări de aproximativ 68 mil. euro anul trecut, pentru 2018 fiind estimată o valoare de 85 mil. euro. Iar dacă ar fi să mă refer la grup, ajungem la 150 mil. euro anul acesta“, detaliază Cristian Pandel.
Mai departe, planurile punctate de el sunt pe cât de optimiste pe atât de realiste, mai ales că a investit foarte mult în divizia de tehnologie, în diverse platforme care administrează hoteluri și nu numai. „Avem o aplicație pe care am lansat-o în Statele Unite: bookafriend.com. Am început anul trecut și am primit deja o investiție. Am încredere că poate să sară la 7-8 zerouri, în dolari. De ce? Este o aplicație cum este Uber sau Airbnb. Dacă Uber închiriază mașini și le face să fucționeze ca taxiuri, dacă Airbnb închiriază apartamente care funcționează ca și camerele de hotel, noi închiriem oameni și experiențe“, detaliază el. Și tot ca parte a strategiei de dezvoltare, acesta spune că reorganizează toate companiile pe care le are (divizia de chartere, divizia de cazări, de transport rutier, divizia de agenții etc.) sub forma unui holding, astfel încât în 2019 se va vorbi de un grup consolidat și rebranduit.
40 de birouri sunt astăzi în rețeaua proprie a Christian Tour, ținta fiind să ajungă, în doi ani, la 100 de puncte, 50 proprii și 50 în franciză.
Cristian Pandel, fondator Christian Tour: ”În ultimii doi ani, eu și Marius am decis ca, în toate companiile noastre, să nu ridicăm dividende și să capitalizăm companiile. De exemplu, recent, Christian Tour și-a mărit capitalul social cu un milion de euro, iar capitalurile proprii le-am triplat”.
(Articol publicat în ediţia revistei Capital de luni, 27 august 2018. Publicaţia este disponibilă la centrele de difuzare a presei din întreaga ţară.)