Tot mai multe mașini din ziua de astăzi sunt prevăzute cu sisteme de reducere a risului de accident. „Reducere” este cuvântul cel mai potrivit aici pentru că, în speță, mașina nu poate face altceva decât să reducă viteza pentru a micșora forța impactului. Ei bine, Toyota a mers mai departe.
Denumit pretențios – și lung – „Pre-Collision System with Pedestrian-Avoidance Steer Assist”, sistemul prezentat de Toyota la Tokio Motor Show implică, pe lângă reducerea automată a vitezei în momentul identificării unui pieton pe traiectorie și o modificare a direcției de deplasare. La prima vedere, pare simplu: pentru a evita pietonul apărut brusc în fața mașinii, aceasta frânează și „trage de volan”. Ei bine, nu este chiar așa. Pentru a evita coliziunea cu alte vehicule sau obstacole, mașina poate devia de la traiectoria inițială doar cu 70 cm și fără să iasă de pe banda pe care se deplasează. Acest detaliu important este realizat grație unui radar care scanează drumul din fața vehiculului și, când identifică un pieton, îi calculează rapid direcția și viteza de deplasare. Cu 4 secunde înainte de posibilul impact un martor de pe bord se aprinde intermitent pentru a avertiza șoferul. Dacă acesta nu reacționează imediat, după alte două secunde mașina acționează sistemul de frânare virând roțile în direcția opusă celei în care merge pietonul. Deși totul se desfășoară automat, șoferul poate intervene oricând asupra manevrelor ținând ferm volanul.
În forma actuală, sistemul poate frâna și vira vehiculul limitându-se la banda pe care se află însă, prin adăugarea unor senzori de perimetru – grație cărora mașina să „vadă” tot ce o înconjoară – este posibil ca manevra să devină mai amplă cu condiția de a fi identificat un spațiu sigur de oprire. Oficialii Toyota susțin că Pre-Collision System with Pedestrian-Avoidance Steer Assist ar putea intra în dotarea mașinilor de serie în următorii trei ani.