Automobilele electrice reprezintă viitorul, aceasta este opinia celor mai mulţi specialişti din industria auto, însă rata de adopţie a acestora este mult sub estimările analiştilor. Datele International Council for Clean Transportation arată că, anul trecut, numărul maşinilor electrice a fost de 210.000 unităţi, fiind incluse atât modelele electrice, cât şi cele hibride. Având în vedere că estimările erau de 20-30 de milioane de astfel de automobile până în 2020, este clar că ritmul în care acestea se vând este mult prea scăzut. Deşi autorităţile din majoritatea ţărilor oferă subvenţii importante, se pare că acestea nu sunt suficiente pentru a crea volume mari de vânzări. În ţara noastră, numărul automobilelor hibrid este de ordinul sutelor, iar cel mai popular model este Prius al japonezilor de la Toyota. Pe şoselele din România circulă 532 de astfel de maşini, însă cel mai ieftin hibrid este modelul Yaris. Conform datelor DRPCIV, 132 de modele Yaris Hybrid au fost înmatriculate în ţara noastră, dintre care 31 în primele trei luni ale acestui an. Am testat Yaris Hybrid prin Bucureşti, și nu puţini au fost şoferii care ne-au cerut la semafor informaţii despre maşină.

Toyota Yaris Hybrid are un design agresiv, cu lumini LED aprinse pe tot parcursul zilei, care scot maşina în evidenţă. La interior, Yarisul este surprinzător de încăpător şi îţi lasă impresia că te afli într-un automobil de clasă B. Pentru pasagerii din spate, spaţiul nu este atât de generos, în special pentru persoanele mai înalte de 1,85 m, iar confortabil  pot sta doar doi pasageri. Japonezii nu oferă  nici spaţii de depozitare în portierele spate şi nici cotieră pentru şofer. Portbagajul are doar 286 litri. Bordul este simplu şi aerisit, majoritatea comenzilor, în afară de cele pentru climatizare, fiind accesate prin intermediul ecranului de şase inchi sau folosind butoanele de pe volan. Yaris Hybrid este disponibil în două variante de echipare, Luna şi Sol.

Varianta testată de noi, Sol, include printre dotări sistem de pornire fără cheie, cameră video pentru marşarier, comenzi audio şi bluetooth pe volan, airbaguri frontale, laterale, cortină şi pentru genunchii şoferului.

Pe şosea, Yaris Hybrid se dovedeşte a fi destul de agil. Motorul de 1,5 litri şi 100 de cai-putere nu îşi face simţită prezenţa decât la nevoie, în schimb dacă se rulează cu viteze mici, de până în 50 km/h, automobilul este silenţios. Motorul este cuplat la o transmisie automată CVT, care, pe lângă treapta drive, mai include un raport B, ecologic, care recuperează energia şi încarcă bateria. Şoferul are la dispoziţie două moduri de rulare ECO MODE şi EV. Apăsând butonul EV Mode se poate merge în regim strict electric maximum 2 km. Maşina are un rezervor de 35 de litri, însă pe parcursul testului acul indicatorului de carburant nu s-a mişcat de la locului lui.

Maşina are un consum oficial urban de 3,4 litri, însă noi am obţinut un consum de patru litri, rulând evidend în modul ecologic şi cu schimbătorul de viteze în treapta B. În ceea ce priveşte suspensia, aceasta este excelent setată pentru a absorbi denivelările şi gropile din Bucureşti, iar direcţia este precisă.

Cel mai ieftin hibrid de la Toyota costă 17.852 şi, spre deosebire de Norvegia, unde subvenţiile oferite pentru astfel de automobile se ridică la mii de euro, în ţara noastră un client al unui astfel de autombil primeşte 1.000 de lei (500 lei pentru că modelul are emisii sub 100 g/km + 500 lei pentru că este hibrid).

Trebuie menţionat că această subvenţie se acordă numai prin programul Rabla. Cei care se tem se achiziţioneze un automobil hibrid deoarece „au auzit“ că acestea se strică repede trebuie să ştie că acumulatorul sistemului hibrid are aceeaşi garantie ca şi maşina – cinci ani sau 160.000 km. Bateria e proiectată să dureze pe toată perioada de viaţă a maşinii.

În cazul în care trebuie schimbat, acumulatorul Yaris Hybrid costă 1.580 euro, plus TVA. Prima revizie pentru Yaris Hybrid, la 15.000 km, costă 441 lei, TVA inclus şi manopera inclusă în preţ.