programul de subventionare a agriculturii, 1.006 tractoare de la societatea brasoveana, pentru care s-a aratat dispus sa plateasca 233,5 miliarde de lei subventie. Pana in prezent, Tractorul a livrat 660 de tractoare si a primit 155 de miliarde de lei bani de la stat. Trebuie spus ca programul prevede ca statul sa contribuie cu 45% din valoarea de vanzare a tractorului, in vreme ce agricultorii care sunt interesati sa devina proprietari ai unui tractor platesc restul de 55%. Pentru Tractorul, banii agricultorilor sunt cei mai importanti, deoarece taranii sunt obligati sa plateasca toti banii o data. Tractorul, in schimb, livreaza utilajul doar atunci cand acesta este gata. Drept urmare, taranii devin un fel de bancheri, care ofera, fara dobanda, infuzie de capital societatii brasovene. Firma Landini a acceptat sa cumpere Tractorul doar dupa ce in contractul de privatizare a fost trecuta obligatia Executivului de a face comenzi de stat societatii de la poalele Tampei. Responsabili din cadrul Ministerului Agriculturii ne-au dezvaluit ca Landini vrea continuarea programului guvernamental nu neaparat de dragul subventiei statului, ci mai degraba pentru banii cash pe care ii dau agricultorii. Din cate s-a dovedit in cursul negocierilor, firma Landini ar fi de acord ca subventia sa fie mai mica de 45%, pentru ca asta ar obliga firmele sau persoanele fizice sa plateasca direct Tractorului mai mult. Pe de alta parte, practica a aratat ca programul functioneaza ca un fel de Caritas, din banii noului program realizandu-se ultimele tractoare din precedentul program. In plus, ministrul agriculturii, Ilie Sarbu, a avertizat in repetate randuri conducerea firmei brasovene asupra calitatii slabe a produselor livrate.Desi Ministerul Agriculturii a anuntat cu cateva saptamani in urma ca nu mai are bani pentru comenzi in plus, Gheorghe Apostu, unul dintre liderii de sindicat de la Tractorul, ne-a declarat ca la directiile agricole din tara se gasesc depuse aproape 3.000 de solicitari ale producatorilor pentru cumpararea de tractoare si ca reprezentantii Ministerului Agriculturii s-au angajat, in cadrul unor discutii ce au avut loc saptamana trecuta, sa suplimenteze comenzile pentru Tractorul. Gheorghe Apostu ne-a mai precizat ca discutiile purtate cu AVAS si cu Agricultura se vor finaliza printr-un act normativ ce va trebui sa poarte girul Guvernului, pentru ca „orice se va stabili, va trebui sa fie o decizie politica”. Nicolai Cociorhan, un alt lider sindical, ne-a spus ca a negociat contracte de munca favorabile muncitorilor care au mai ramas si ca a obtinut din partea noilor patroni asigurarea ca nu vor avea loc disponibilizari timp de doi ani de la data transferului de proprietate.La randul sau, Mauro Frola, directorul pentru Romania al companiei italiene, spune ca nu se grabeste sa dea unda verde transferului de proprietate, pentru ca vrea o „privatizare corecta”. Aici ar trebui amintit faptul ca, anul trecut, statul s-a vazut obligat de acordul cu Fondul Monetar International sa privatizeze intr-un timp foarte scurt Tractorul Brasov, Camioane Roman Brasov si Aro Campulung, societati care pierdeau zeci de miliarde pe zi. Astfel, oferta Landini a venit ca cireasa pe tort, statul acceptand sa vanda Tractorul pe 28,3 milioane de euro, contravaloarea a 80,16% din actiunile pe care le detinea la firma brasoveana. Cum pentru Roman nu s-a gasit cumparator, iar de la Tractorul au fost dati afara peste 3.000 de muncitori in restructurarea ce a pregatit vanzarea companiei, statul s-a trezit pe cap cu o mare problema sociala, din cauza zecilor de mii de disponibilizati doar in Brasov. Ca atare, transferul de proprietate ar putea avea pentru Guvern, pe langa valoarea economica, si una sociala, rezolvand problema locurilor de munca din Brasov. In acest fel, privatizarea ar reprezenta o forma de satisfacere reciproca a unor necesitati: mi-ai ajutat si ai cumparat Tractorul, iti fac comenzi de stat. Constantin Catagoi, directorul Tractorul, spune ca, din toamna, societatea va lansa un nou tip de tractor, de 68 de cai putere, cu dubla tractiune. Acesta ar putea sa rezolve problemele de calitate si sa ofere o solutie greutatilor financiare cu care se confrunta firma, Catagoi sustinand ca Tractorul va putea iesi si pe pietele externe. Cu toate acestea, pentru a se lansa in cucerirea unor noi piete cu tractorul produs la Brasov, Landini trebuie sa aiba asigurata piata interna. si aici ne intoarcem la comenzile de stat si la programul guvernamental, taranii neputand suporta singuri costul achizitiei unui tractor. Cu alte cuvinte, ar trebui sa ne asteptam la o decizie politica privind prelungirea programului. Are balta peste…

Incercari esuate de privatizare
Guvernul a anuntat ca sigura, la inceputul anului trecut, privatizarea Tractorul Brasov cu compania MYO-O Bucuresti, singurul ofertant aparut dupa lansarea in 2002 a ofertei de privatizare. MYO-O intentiona sa cumpere 73% din actiunile „Tractorul”. Pana la urma, MYO-O s-a retras de la privatizare. A urmat anuntul ca firma germana Claas ar fi interesata sa construiasca combine la Brasov. Nici demersurile cu „Claas” nu au avut vreo finalitate.

Cum arata Tractorul In cifre
· 19 milioane de euro – cifra de afaceri in 2004
· Turcia, Slovenia, Bosnia, Ungaria, Egipt – piete externe de desfacere
· 3.337 – muncitorii ramasi la societate
· 3.800 – angajati disponibilizati in 2003
· 4,7 milioane lei – salariul minim in societate
· 2.000 – numarul tractoarelor realizate in 2004
· 68 CP – atat va avea motorul unui nou tip de tractor