În România contemporană, fenomenul transferului de afaceri de la părinți la copii este o practică în vogă. Mii de întreprinderi de familie își croiesc drumul pe piața autohtonă între generații.
Restaurantul Cocoșu Roșu, autentic românesc
Același lucru s-a întâmplat și în cazul restaurantului „Cocoșu Roșu”. Acesta a fost fondat de soții Rozs, și ulterior preluat de fiul acestora, Alexandru Rozs, la vârsta de 20 de ani. Actuala locație trebuia să fie inițial o hală pentru service auto.
Restaurantul din Militari este o afacere de familie, fondată în anul 1999 dintr-o glumă. De asemenea, numele locației vine chiar de la „mascota” familiei din acea vreme: „un cocoș roșu țanțoș ce se perinda pe gard”.
În prezent, restaurantul are o suprafață de 3.200 de metri, iar capacitatea totală depășește 1.000 de locuri, construirea acestuia fiind făcută în etape.
La început familia Rozs se ocupa cu piese auto, afacere ce mergea foarte bine. Prin anul 1994, aceștia au decis să deschidă un restaurant mic cu doar 4 mese, ce se numea Casa Rosz. Acesta nu a funcționat mult din cauza vremurilor, mai ales că deja începeau să apară tot felul de taxe, iar lucrurile deveneau mult mai complicate din punct de vedere administrativ. Astfel, patronii au decis să-l închidă cu toate că avea succes, rămânând în continuare cu piesele auto.
Până când într-o zi afacerea a picat. Alexandru a spus că atunci a fost o zi în care valoarea leului a căzut și tot atunci s-a prăbușit și afacerea.
De la service auto la restaurant cu mici și cartofi prăjiți la ceaun
Soții Rozs s-au gândit să deschidă ceva: un restaurant, unul mic în care făceau mici și cartofi prăjiți la ceaun la foc de lemne. Totul a început dintr-o glumă. Acesta avea să fie începutul restaurantului Cocoșu Roșu.
În vara acelui an, tânărul „a intrat” în afacere. Fiind micuț, și nu doar de vârstă, dar și de înălțime, acesta își ajuta părinții și vindea bere la halbă, urcat pe un scaun de plastic, pentru că nu ajungea nici la tejghea: „Din 10 halbe, 3 rămâneau ori fără fund, ori rămâneai cu toarta în mână, că era sticlă din aia proastă și încinsă în soare”.
Începuturile afacerii au fost unele modeste,ele fiind urmate de o perioadă de provocări, precum transformarea afacerii anterioare și dificultățile financiare și operaționale asociate.
Au deschis și propria fermă pentru a oferi o calitate bună clienților
S-au dezvoltat, lucrurile începeau să funcționeze. În anul 2007, a fost primul pas și pentru ferma pe care o dețin și în momentul actual. Investițiile de aici s-au ridicat la 4 milioane de euro. Aici, sunt realizate propriile ingrediente, precum carnea, dulcețurile sau înghețata, lucru ce oferă plus valoare produselor oferite clienților restaurantului.
Toate produsele sunt naturale, fiind folosite doar condimente normale și sare: „Dafin, cimbru, usturoi și nimic. Nu folosim coloranți, nu folosim absolut nimic. Le conservăm prin sare și prin afumare. Noi urmărim să fim constanți în ceea ce facem. Să ai aceleași gusturi, să fie mereu aceleași”.
Tot „în casă” sunt făcute și murăturile sau pâinea. Aceasta din urmă este făcută din făină din grâu dur, care este mult mai sănătoasă decât cea albă. Și când vine vorba de cofetărie sunt foarte atenți. Singurele ingrediente folosite sunt ouă, făină, lapte, smântână dulce și unt. Produsele ce încă sunt luate de la furnizori sunt cele lactate.
După ce s-a implicat în afacere Alexandru lucrurile au mers pe un drum bun. În primul an de la preluare, cifra de afaceri s-a dublat. În cel de-al doilea an, cifra de afaceri s-a dublat față de anul precedent: „Și trendul a fost numai ascendent până acum. Dar, bineînțeles, toate au fost ținute prin investiții și seriozitate”.
„Am o responsabilitate, nu un restaurant”
„În primul rând, restaurantul nu-i al meu. E al părinților mei și eu sunt dator să duc treaba asta mai departe. Nu e vorba numai de bani. Eu am o responsabilitate, n-am o proprietate, n-am un restaurant. Eu sunt responsabil să duc treaba asta cel puțin până la copiii mei. Ce vor face ei, treaba fiecăruia”, a declarat fiul soților Rozs.
Ulterior, au avut loc transformări și modernizări ale restaurantului. De asemenea, a avut loc și renovarea completă a acestuia pentru a fi adus la noile standarde și tehnologii din industria gastronomică.
Autenticitate și gustul copilăriei
Oamenii ce vin la Cocoșu Roșu sunt cei ce caută gustul copilăriei, al pâinii făcute în casă: „Noi apelăm la gusturile pe care tu le simțeai în copilăria ta. La fel și muzica. Nu avem muzică modernă. Rămânem cu romanțele românești, cu muzica populară românească, de calitate”, scrie Infofinanciar.ro.
Acesta este un club pentru oamenii de 45 de ani, conform spuselor lui Alexandru: „Avem 200 de persoane într-un salon, dansează fiecare cu fiecare, oameni care nu se cunosc. Fac hore, e o atmosferă foarte frumoasă. Asta e nișa noastră și pe asta mergem”.
În momentul actual, Cocoșu Roșu este mai mult decât un restaurant. Este povestea de succes a unei familii ce a transformat pasiunea pentru tradiție și autenticitate într-o afacere importantă în industria gastronomică românească.