Senzaţia de deja-vu nu e rară în lumea modei. Însă, în aceeaşi măsură, frumuseţea acestui domeniu constă tocmai în reinventarea continuă. Exact atunci când pare că toate ideile au fost epuizate, cineva propune o abordare proaspătă care transformă şi cele mai vechi formule stilistice într-o perspectivă revigorantă. Acelaşi efect l-a avut şi colecţia prezentată de Dorin Negrău la ediţia pentru sezonul primăvară/vară 2015 a Săptămânii Modei de la New York. Prin colecţia denumită Duality, creatorul a adus în rând cu elita modei o varietate din motivele porturilor tradiţionale româneşti. Totul a fost inclus în contextul unei teme captivante, care a făcut ca prezentarea să pară, mai degrabă, un basm vizual decât o succesiune de creaţii vestimentare. Tema colecţiei rezidă în dualitatea oamenilor, una dintre muze fiind chiar mitul Dracula. Prezentarea a avut loc în ultima zi a evenimentului (11 septembrie), la Lincoln Center, designerul român fiind programat în aceeaşi zi cu show-urile a două brand-uri definitorii pentru moda americană, Ralph Lauren şi Calvin Klein, precum şi cu cel al atelierului francez J. Mendel. Prezentarea lui Dorin Negrău a oferit o perspectivă proaspătă în scena modei şi a cucerit presa şi invitaţii avizaţi prin naturaleţea, detaliile şi personalitatea rochiilor.
Dorin Negrău a ştiut să redea esenţa şi inocenţa portului românesc. De altfel, nu este o temă aleasă aleatoriu, ci una foarte adânc înrădăcinată în originile sale transilvănene. Inspiraţia pentru această colecţie sunt chiar broderiile făcute de bunica designerului, când aceasta își jelea fratele dispărut pe frontul de luptă din Rusia. Pentru autenticitate, centurile brodate cu mărgele au fost realizate de către meşteri tradiţionali din zona Bistriţa. De asemenea, este de remarcat că unele rochii din colecţie au fost purtate cu pantofi bărbăteşti, ceea ce nu subliniază doar tema dualităţii, ci şi o realitate a vremurilor trecute. Tema dualităţii este evidentă şi prin faptul că broderiile care au ornat rochiile, marama purtată pe cap şi accesoriile precum cerceii realizaţi de Aldona Pintea, în exclusivitate pentru această colecţie, au fuzionat cu materiale transparente, decupate sau chiar „dezintegrate“. Coafura intenţionat simplă, asigurată de Charlie Price – Cutler, a ajutat la evidenţierea ţinutelor. Machiajul realizat de MAC Cosmetics New York, prin amabilitatea MAC Cosmetics România, a fost şi el în ansamblu neîncărcat, aducând în prim-plan o idee originală care face legătura cu tema vampirului. Buzele nu au fost conturate, ci au fost traversate de linii care dau senzaţia unei zgârieturi.
Un alt element important în colecţia Duality este semnul de respect pe care artistul a dorit să-l exprime faţă de victimele atentatelor de la 11 septembrie 2001. Elemente de doliu precum banda neagră discretă inclusă în coafură, au subliniat faptul că evenimentul de prezentare a colecţiei s-a desfăşurat în data de 11 septembrie.
Despre experienţa prezentării susţinute de Dorin Negrău la evenimentul Mercedes-Benz Fashion Week din New York ne spune însuşi designerul, într-un interviu special:
Culisele unui stil de succes
Prezentarea propriei colecții în cadrul unui eveniment de talia New York Fashion Week este o confirmare a standardelor unui creator de modă. Dar a avea și succes într-un astfel de show este o artă în sine. Dorin Negrău a dovedit exact această calitate, oferind unul dintre cele mai apreciate momente ale spectacolului din Marele Măr. Despre culisele acestui succes am aflat de la creatorul de modă român într-un interviu special acordat revistei CAESAR.
De ce New York şi nu Milano, Londra sau Paris?
După lungi şi aprofundate discuţii cu mine despre strategia de viitor pe care vreau să o adopt, dar şi din experienţa ultimilor opt ani de târguri internaţionale, am considerat, împreună cu echipa mea de marketing, că mă regăsesc cel mai bine în conceptul american de produs, dar şi de media al unei Săptămâni de fashion.
Care sunt criteriile, paşii pentru a fi invitat şi a participa la un eveniment de modă de calibrul celui de la New York?
În primul rând, să exişti, să ai constanţă şi consecvenţă în ceea ce faci ca designer vestimentar, o coerenţă în colecţiile pe care le aduci în faţa clienţilor tăi. În al doilea rând, e nevoie să transmiţi ultimele trei colecţii din ultimele trei sezoane prezentate presei locale, pozate integral, un press kit bine structurat, dar şi mulţi bani pentru taxe şi producţia show-ului.
Pentru noi, publicul, colecţia Duality a părut un succes firesc. Rochiile au exprimat libertate şi naturaleţe, inspirând un aer relaxat. Însă, noi nu percepem munca şi atmosfera din culise. Aşadar, cum a fost pentru dumneavoastră experienţa New York Fashion Week?
A fost totul contra cronometru. În 3 ore trebuia să organizez totul în sala ce mi-a fost alocată şi chiar să cunosc mulţi oameni din echipa mea americană, pe care i-am cunoscut prin corespondenţa online. A fost totul perfect organizat şi am venit abia cu 2 zile înainte. A trebuit să mă integrez perfect în munca lor din ultimele 2 luni.
Cum a fost primirea în metropola americană şi cum aţi fost perceput?
Pentru presa americană, colecţia mea a fost o provocare prin faptul că am fost poziţionat în ultima zi cu cei trei mari designeri ai lor. A fost un gir de încredere oferit de organizatori, motiv pentru care m-am felicitat că am venit în ultimul moment la New York ca să nu realizez povoara ce era în spatele meu fără să fiu conştient de ea. Reacţiile au fost imediate şi spontane, începând din momentul în care am ieşit la final de prezentare cu aplauze şi fluierături admirative şi continuând cu dezbateri pe reţelele de socializare. A doua zi după prezentare, New York Times a declarat un produs din colecţia mea ca fiind cel mai bun outfit de la Mercedes-Benz Fashion Week New York. În reviste, articolele încep să apară, în cel mai elogios mod vorbindu-se de motivele tradiţionale româneşti transpuse în colecţii contemporane.
Poate fi regăsit curentul minimalist în colecţia prezentată în New York, desigur fără a forţa termenul?
Colecţiile Dorin Negrău sunt minimaliste, de regulă. Eu, ca designer, încerc să îmi pun propria amprentă pe o linie vestimentară minimală printr-un touch fashion de sezon în tendinţele acelui an. Colecţia Duality nu a făcut excepţie de la această regulă, chiar dacă tema de marketing m-a trimis uşor într-o zonă extremă, uşor gotică.
Care credeţi că vor fi tendinţele pentru sezonul toamnă/iarnă, referitor atât la vestimentaţia masculină, cât şi la cea feminină?
În acest sezon se vor purta mult elemente din linia masculină a sacourilor cu umeri uşor subliniaţi, aşa-zisa siluetă A, iar ca şi culori albastrul marin şi verdele smarald ar putea fi vedete alături de culori mai princiare, cum ar fi crem, bleo, baby pink.
Karl Lagerfeld a folosit pentru colecţia haute-couture prezentată la Paris Fashion Week ornamente turnate din ciment. Ce materiale alternative aţi fi tentat să introduceţi în creaţiile dumneavoastră?
Am experimentat în urmă cu doi ani accesoriile din crengi de lemn natural în forme naturale uşor primitive şi recunosc ca mă tentează să reiau acest proiect la un moment dat… ciment nu prea cred, fiind ecologist convins!
În anii recenţi, s-au dezvoltat diverse forme de materiale luminiscente sau unele care funcţionează precum ecrane flexibile, ce pot lua forma hainelor şi pot reda practic orice imagine sau chiar un joc de imagini. Având în vedere expansiunea digitalului în toate domeniile, vedeţi un viitor pentru ceea ce am putea numi haine digitale? Şi-ar putea găsi o aplicaţie în măiestria croitoriei clasice?
Tehnologia este de mult prezentă în industria fashion şi, precum în domeniul electronicii, a fost iniţiată de asiatici şi vorbim aici de Hussein Chalayan, care a fost iniţiatorul colecţiilor hi tech în urmă cu 5 ani. Există scanere de măsurat corpul uman şi realizare automată a unui tipar personalizat, există tăierea deja clasică cu laser şi printul digital, care de trei sezoane face furori în unele show-uri. Sunt convins că vom asista curand la show-uri în care colecţiile vor cuprinde costumele inteligente.
Aţi ales deja o temă pe care o veţi aborda cu următoarea colecţie?
Pentru sezonul următor, vom merge pe aceeaşi linie de promovare a elementelor tradiţionale româneşti, a broderiilor manuale cu mărgele şi, bineînţeles, în conceptul tendinţelor internaţionale.
Aţi creat şi pentru alte brand-uri în afară de cel care vă poartă numele?
Da, şi în mod special, în industria de tricotaje. Am lucrat şi lucrez în continuare în diferite proiecte în care sunt realizate colecţii comerciale pentru diferite branduri.
Exceptând portalul negrau-shop.com, de unde putem cumpăra creaţii Dorin Negrău?
www.negrau-shop.com a venit în completarea strategiei de dezvoltare a brandului care până în acest moment se regăsea numai în boutique-uri multibrand internaţionale şi punctat de patru ori pe an, online pe unele site-uri care fac campanii de vânzări într-un timp limitat.
Am aflat cu plăcere că sunteţi implicat în proiecte care au menirea de a învăţa copiii instituţionalizaţi despre arta tradiţională românească şi susţinerea lor în deprinderea acestor îndeletniciri. Ne puteţi da mai multe detalii despre asemenea proiecte?
Sunt proiecte de suflet, care mă motivează de fiecare dată să ajut copii defavorizaţi să îşi găsescă o vocaţie în artă, indiferent de domeniul ei. Atât alături de clubul meu Rotary Cişmigiu, cât şi personal, am susţinut tabere vocaţionale pentru aceşti copii, pentru a fi îndrumaţi într-o carieră artistică şi a prelua meşteşugurile tradiţionale româneşti astfel încât ele să rămână vii.
Acest articol a apărut în Suplimentul LUXURY Capital din luna decembrie 2014.