Toata lumea suporta consecintele traficului cu informatii personale, dar cu greu accepta cineva sa declare ceva oficial. In lipsa oricarei legislatii, tranzactiile cu baze de date au pus in pericol siguranta personala si pe cea a afacerilor. Pe o piata cu o competitie acerba, castigatorul informatiei ia totul.R.C. a ocupat un post care i-a permis accesul la baza de date a companiei de telefonie mobila pentru care lucra. Anul trecut, R.C. s-a transferat la competitor cu tot cu informatiile despre
Toata lumea suporta consecintele traficului cu informatii personale, dar cu greu accepta cineva sa declare ceva oficial. In lipsa oricarei legislatii, tranzactiile cu baze de date au pus in pericol siguranta personala si pe cea a afacerilor. Pe o piata cu o competitie acerba, castigatorul informatiei ia totul.
R.C. a ocupat un post care i-a permis accesul la baza de date a companiei de telefonie mobila pentru care lucra. Anul trecut, R.C. s-a transferat la competitor cu tot cu informatiile despre primii 10.000 de clienti, care impreuna aduc 80% din incasarile companiei.
Datele respective permiteau noului angajator sa isi adapteze politica de marketing in functie de tinta concurentului. „Nu am stiut in momentul respectiv ca este ilegal sa folosesti baza de date a companiei”, spune R.C. Pentru a nu risca un scandal pe piata, fostul angajator a preferat sa musamalizeze intamplarea si, evident, nu recunoaste ca aceasta ar fi avut loc.
Un caz izolat? Nicidecum. „Acum doi ani mi s-a propus de catre o persoana sa cumpar cu 2.000 de dolari o baza de date a unui operator de telefonie mobila, dar am refuzat din prima” spune Marian Seitan, directorul HitMail, una dintre cele mai mari companii de marketing direct. Astfel de firme administreaza acum informatii despre milioane de consumatori, obtinute ca urmare a actiunilor promotionale. Nu detinerea bazelor de date este buba, ci utilizarea lor, scurgerile de informatii. „Firmele transnationale nu vand baze de date. Dar exista firme romanesti, chiar mari, care sunt dispuse la asemenea tranzactii”, considera Seitan. O simpla pagina web atractiva va aduce proprietarului castiguri frumoase.
Promovata recent, Legea nr. 677/2001, privind protectia datelor personale, respectiv Legea privind tratamentul datelor cu caracter personal in telecomunicatii, instituie reguli europene, insa totul tine de felul cum vor fi aplicate. „Pe termen scurt, efectele nu se vor simti, poate pe parcurs, dupa ce va fi castigat primul proces”, considera juristul Razvan Iota, de la Andersen Legal.
La ora actuala, o multime de contracte nici macar nu pomenesc despre confidentialitate sau, mai mult decat atat, declina orice responsabilitate a furnizorului in aceasta privinta: „Nu va putem asigura ca datele dvs. personale nu vor fi niciodata dezvaluite, si asta din cauza mediului legislativ existent”.