Cenuşa sau praful emanate în urma erupţiei vulcanului islandez Grimsvoetn nu vor ajunge în România în următoarele 48 de ore, ceea ce înseamnă că traficul aerian nu va fi afectat în ţara noastră, a declarat, marţi, Bogdan Donciu, director general ROMATSA, cu ocazia aniversării a 20 de ani de la înfiinţarea instituţiei.
‘Pe termen scurt, adică 48 de ore, nu vom avea niciun fel de probleme în urma erupţiei vulcanului islandez Grimsvoetn. Comparativ cu erupţia precedentă, suntem mult mai bine pregătiţi şi am realizat şi un studiu împreună cu Eurocontrol şi Facultatea de Aeronautica din România privind efectele cenuşei şi a prafului vulcanic asupra avioanelor. Din calculele noastre de până acum, deasupra României nu va ajunge cenuşa vulcanică ci doar praf vulcanic, care nu afectează avioanele. Oricum, erupţia vulcanului actual nu are acelaşi grad de întindere ca cea a vulcanului Eyjafjallajokull şi suntem ajutaţi şi de vânt, care nu bate foarte tare’, a spus Bogdan Donciu.
Vulcanul Grimsvoetn din sud-estul Islandei a început să erupă sâmbătă, însă vulcanologii islandezi au declarat anterior că erupţia va dura câteva zile sau săptămâni şi nu va duce la un colaps în transporturile aeriene, aşa cum s-a întâmplat în primăvara anului 2010.
Autoritatea britanică de reglementare a traficului aerian NATS (National Air Traffic Services) a precizat într-un buletin difuzat marţi dimineaţa că norul de cenuşă vulcanică ar urma să traverse Scoţia marţi între 06.00 GMT şi 12.00 GMT.
Aeroporturile din Glasgow şi Edinburgh au fost afectate în cursul nopţii, iar traficul aerian pe cele din Aberdeen şi Inverness va fi şi el perturbat. În afară de Scoţia, aeroporturile din Marea Britanie au funcţionat normal, potrivit buletinului.
Erupţia vulcanului islandez Eyjafjallajokull în luna aprilie 2010, care a impus închiderea în totalitate sau în mare parte a spaţiului aerian european timp de o lună, a provocat economiei mondiale pagube de aproximativ cinci miliarde de dolari, dintre care 2,2 miliarde numai sectorului aerian, potrivit estimărilor firmei de consultanţă Oxford economics.
În 2010, norii de cenuşă formaţi în urma erupţiei vulcanului din Islanda au provocat cea mai mare închidere a spaţiului aerian decretată în Europa după cel de al doilea război mondial, peste 10.000 de zboruri fiind anulate şi mai mult de opt milioane de pasageri au fost blocaţi timp de o lungă.