Președintele Traian Băsescu a anunțat că nu va semna memorandumul dintre guvern și FMI din cauza faptului că majorarea accizei la carburanți este trecută la obligațiile asumate de Guvern. Șeful statului a accentuat faptul că majorarea accizei la carburanți cu 7 eurocenți înseamnă de fapt 12 eurocenți, în realitate, pentru că i se va aplica TVA, inflația din 2012 și cursul de schimb.
Urmăriţi întregul discurs pe
Cele mai importante declarații ale șefului statului:
- Subiectul este legat de memorandumul trimis spre aprobare de către Guvern, care abordează două teme: aprobarea rezultatului discuțiilor purtate cu FMI, Banca Mondială și UE și aprobarea semnării memorandumului de către Chițoiu și Voinea
- Este vorba despre aprobarea memorandumului dintre guvern și FMI, Banca Mondială și UE și aprobarea pentru semnarea scrisorii guvernului către Fond, scrisoare ce ar trebui să intre în board în decembrie.
- Am decis să nu aprob acest memorandum pentru că pe pagina a treia este făcută precizarea: majorarea accizei la carburanți cu 7 eurocenți pe litru
- Măsura este anti-economică și împotriva șanselor de relansare a economiei și impotriva intereselor Romaniei
- România nu este dependentă de tranșe de la Fond
- Renegocierea nu creează nicio problemă de finanțare, mai ales că motivul pentru care nu îl aprob e legat chiar de relansarea economică.
- Nu doresc măsuri care să frâneze relansarea economică, iar banii care s-ar obține din acciza suplimentară, trecută în scrisoare 7 cenți, dar în realitate se va reflectă în 12 cenți. I se aplică TVA, inflația din 2012 și cursul de schimb.
- Ajunge la pompă 52 de bani la motorină și 53 la benzină, o creștere cu 8% a prețurilor combustibililor.
- Efectele: creșterea prețurilor, creșterea suplimentară a inflației, foarte multe IMM-uri și companii de transport în insolvență sau faliment și cel mai rău efect va fi exact la adresă celor pe care guvernul spune că vrea să-i ajute.
- Această creștere de preț va afecta mult mai mult pensiile decât creșterea de 3,75% la care obligă legea.
- Primii afectați vor fi pensionarii.
- Vor fi afectați toți salariații, indiferent de categorie, dar această creștere va înghiți în mod foarte ușor și creșterea salariului minim pe economie, și creșterea de venit pentru rezidenți, etc.
- Toate facilitățile pe care le povestește guvernul de dimineața până seara vor fi anulate prin efectele creșterii cu 8% a carburanților.
- De aceea, consider că guvernul trebuie să renunțe la creșterea accizei la combustibil, cu atât mai mult cu cât prețul combustibilului e influențat și de creșterea taxelor pe construcții.
- Toate rafinăriile, sistemele de comercializare a combustibililor, infrastructuri, vor intra în noul sistem de taxe pe construcții, celebra taxa pe stâlp.
- Benzina și motorina ar primi două creșteri: taxele pe construcții și creșterea accizei.
- Nu eu pot să fac o evaluare a impactului, dar cred că numai de la companiile petroliere din România guvernul a încasat cel puțin vreo 4-500 mil lei, care se vor reflecta în prețul benzinei și motorinei.
- Nu voi semna Memorandumul și vreau să avertizez și guvernul și Parlamentul să renunțe la minciună.
- Neaplicarea taxei se recuperează prin reducerea cheltuielilor cu 1,5 mld lei la ministerul dlui Dragnea și am mai văzut un excedent de resursă la plata serviciului datoriei, se pot lua cel puțin 600 milioane lei fără nicio problemă.
- Nu aș vrea să intru în detalii, s-ar putea să mai găsesc vreo 2 miliarde la care se poate renunța.
- În plus, vreau să atenționez că bugetul mai cuprinde o minciună, taxa pe construcții e evaluată ca venit la circa 480 de milioane, ceea ce e o mare minciună, așa cum e scrisă ordonanța, poate produce orice sumă, între 500 milioane și 15 miliarde.
- Eu cred că o aplicare rezonabilă a acestei noi taxe aduce circa 2 miliarde de lei în buget, aici e altă rezervă pe care guvernul Ponta o ascunde.
- Resursele de la ministerul Dezvoltării sunt baronii și baronetii locali, nu pentru populație, ce vrea să facă guvernul cu acești bani, programe de revitalizare sate, regenerare urbană, toate sunt programe ce se pot face cu bani europeni, numai că aceia se fură mai greu.
- Fiind două rânduri de alegeri, primarii trebuie să aibă bani pe care nu-i controlează UE.
- 1,5 miliarde sunt la Ministerul Dezvoltării, 600 milioane la plată serviciului datoriei și încă 1,5 miliarde în taxa pe stâlp. Cei 7 cenți ce devin 12 cenți prin inflație, rată de schimb, reprezintă 2,28 miliarde.
- Toată suma poate fi recuperetă și nu se afectează nici creșterea pensiilor, nici salariul minim, nici medicii rezidenți, nici creșterea cu 5% a venitului minim garantat.
- Am vrut să motivez de ce nu semnez memorandumul, legal nu poate fi înaintat, e acord internațional și e obligatorie aprobarea de către președinte.
- Dacă FMI acceptă o relație directă cu guvernul fără viza președintelui sau dacă guvernul vrea asta e problema lor, ei pot modifica legea și prin ordonanța de urgență.
- I-am avertizat demult să reia negocierile, am atenționat guvernul, am atenționat parlamentul. Nu semnez acest memorandum, ce fac ei este fără precedent.
- Au fost guverne în dificultate și au trebuit să mărească fiscalitatea. Dar acest guvern nu e în dificultate, nu e nevoie stringentă de această taxă, ci doar pentru a crea resurse pentru alegerile din 2014, ceea ce e inadmisibil. Guvernul și partidele să-și facă campania pe banii lor, nu pe ai cetățenilor.
- Poate mă întrebați de ce nu am aceeași abordare legată de construcții. Taxa pe construcții e practic o extindere a bazei de impozitare, nu una nouă.
- Eu am susținut tot timpul extinderea bazei de impozitare, care permite reducerea CAS.
- Mai mult, în afară de producătorii de combustibili lichizi, dacă ne referim la costurile suplimentare de la electricitate și gaze, acestea nu sunt încă pe deplin liberalizate.
- Având în vedere că prețurile trebuie să crească conform unui calendar stabilit, taxa poate fi impusă în calendarul de liberalizare, nu vine cu un preț suplimentar, ca la combustibil.
- E clar că aici având încă prețuri administrate poate fi absorbită în programul de creștere a prețurilor.
- De aceea sunt mai puțin vehement și exigent, are soluție de absorbție în prețul viitor pe care obligatoriu trebuie să-l creștem.
- Este fără precedent, e prima data când refuz semnarea unui memorandum, și guvernul trebuie să recunoască că a negociat fără să aibă un mandat, le-aș fi spus de la bun inceput că nu accept o acciză suplimentară.
- Cu atât mai mult, fără să aibă mandat aprobat de mine, nu-mi pot cere să validez ce au negociat fără mandat.
- Am mai semnat acordul trecut, tot fără mandat, nu fac o chestiune de viață și de moarte dacș negociază fără mandat, cu condiția să negocieze bine.
- Spiritul acordului semnat la începutul anului respectă motivele pentru care am susținut un nou acord cu FMI: continuarea programelor de restructurare a aparatului și companiilor de stat, pentru creșterea competitivității sectorului de stat și creșterea economică. Ori introducerea unei astfel de accize nu face decât să reducă consumul și nu crează premise de relansare a consumului, a creșterii, dimpotrivă. Ori acest lucru mi se pare inacceptabil.
- Ce se întâmplă? Eu am informat FMI cu privire la poziția mea, în ianuarie vine din nou delegația, se poate renegocia acest punct și se poate intra în bordul din februarie sau martie.
- Guvernul își poate asuma să trimită fără semnatura mea, dar eu nu semnez o creștere de accize la combustibil.