Un investitor strategic pentru CFR Marfă trebuie să aibă banii pentru cumpărarea companiei şi apoi pentru modernizarea acesteia, a afirmat duminică preşedintele Traian Băsescu.
‘Pe 4 octombrie, GFR-ul (Grup Feroviar Român – n.r.), cel care a fost declarat câştigător al licitaţiei, trebuie să aibă depozitul de 20,2 milioane de euro ca garanţie, după care în 30 de zile trebuie să vină cu diferenţa de încă 180 de milioane. Nu vreau să descurajez investitorul, dar din câte ştiu nu-i va avea. Şi atunci se caută tot soiul de tertipuri cum a fost şi acela cu întârzierea semnării contractului, că s-a plimbat hotărârea de guvern’, a susţinut Traian Băsescu, într-o emisiune televizată.
Potrivit acestuia, în negocierea contractului, obligaţia de a dezvolta compania trebuie să existe.
‘Eu nu spun că nu este bine (să fie un investitor român – n.r.). Problema este cum a definit guvernul investitorul strategic, pentru că în CSAT ni s-a cerut să fie un investitor strategic. Un investitor strategic este unul care are banii să cumpere şi pe urmă banii să modernizeze. CFR Marfă, dacă vrea să fie competitivă, şi nu este departe momentul când se deschide piaţa transportului feroviar la nivel european, trebuie să schimbe locomotive, trebuie să modernizeze foarte multe vagoane’, a afirmat Traian Băsescu.
El a menţionat că, până pe 4 octombrie, GFR trebuie să depună avansul de 10%, ceea ce înseamnă 20,2 milioane de euro.
‘Sigur că, dacă nu-i pune, lucrurile sunt închise. Dacă îi depune pe 4 octombrie, are 30 de zile pentru semnarea contractului şi atunci lucrurile pot merge înainte. Dar în negocierea contractului, care nu este încheiată, deşi s-au dat nişte semnături, obligaţia de a dezvolta compania trebuie să existe pentru că simpla achiziţie a companiei fără să introduci tehnologii noi, locomotive noi, mai puţin consumatoare de electricitate, de motorină, depourile în care se fac reparaţii upgradate, în măsura în care deţine astfel de depouri. Trebuie făcute pentru că altfel ne prinde liberalizarea transportului feroviar cu o companie de dimensiunile CFR Marfă nepregătită. (…) Aici este problema investitorului strategic şi cât de corect a fost ales investitorul din acest punct de vedere’, a atras atenţia Traian Băsescu.
Sursa: Agerpres