“M-am bucurat că nu s-a scumpit benzina cu 53 de bani la 1 ianuarie”, a precizat Băsescu. El a spus că impactul creșterii prețurilor de la 1 ianuarie va fi unul limitat.

“Se poate și mai rău, însă unde va fi pierderea pe fond în inhibarea consumului. România are o mare problemă din perspectivă consumului intern, în 2013 nu a existat o creștere. Aici e și bătălia mea pentru neintroducerea accizei”

Vezi aici cu cât au crescut prețurile benzinei și motorinei de la 1 ianuarie

“Eu de aceea m-am bucurat că a amânat cu trei luni, exact cât să nu mai poată fi introdusă (din cauza alegerilor europarlamentare)”, a mai spus șeful statului.

“După părerea mea nu se va introduce acciza, cel puțin asta va fi bătălia mea, pentru că e o taxă inutilă, antieconomică care ar frâna și mai mult consumul, ori România are nevoie să stimuleze consumul intern pentru o creștere de peste 3%”, a explicat președintele României.

De ce au crescut prețurile la 1 ianuarie
Motivul pentru care benzina și motorina sunt mai scumpe de la 1 ianuarie: modificarea metodei de calcul a accizei, în care nu se mai ia în calcul nivelul cursului de pe octombrie al anului precedent ci, în cazul în care acesta este mai mic, nivelul cursului înregistrat pe data de 1 octombrie din urmă cu doi ani, actualizat cu rata medie a inflației din luna septembrie a anului precedent.

Astfel, pentru 2014, cursul de schimb utilizat la calcularea accizelor va fi cel de 4,5223 lei/euro de pe 1 octombrie 2012, indexat cu rata medie a inflației de 4,77%, din septembrie 2013, și nu cursul de 4,4485 de pe 1 octombrie 2013. Cu alte cuvinte, cursul utilizat la calculul accizelor va fi de 4,738 lei/euro, cu 4,77% mai mare decât cel utilizat pentru acest an și cu 6,5% mai mare decât cursul de 4,4485 lei/euro de pe 1 octombrie 2013, curs ce ar fi trebuit utilizat potrivit vechiului cod fiscal, dar și potrivit directivelor europene, la calcularea accizei.