Într-o notă al Corpului de Control al premierului, inspectorii arată că Ludovic Orban, care deținea în 2008 funcția de ministru al transporturilor, a dispus executarea lucrărilor în sistem de credit-furnizor, respectiv pe baza unui împrumut contractat de constructor de la o instituţie de credit, care să fie rambursat ulterior de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) cu plata unor costuri suplimentare de finanţare, ceea ce a generat o pagubă de 388,7 milioane lei. Contractul a fost atribuit companiei Romstrade, deținută de omul de afaceri Nelu Iordache, judecat în prezent pentru fapte de corupţie în acest contract.
Potrivit sursei citate, Ludovic Orban a promovat în Guvern o hotărâre având ca scop finanţarea de la buget a acestui proiect, act normativ care, deşi nu a avut avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, a fost contrasemnată, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu şi de ministrul de atunci al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.
Vosganian a semnat nota de fundamentare a proiectului, se menționează în sinteza făcută public de Guvern, deşi nu exista avizul ministerului prin direcţiile de specialitate. După aprobarea Guvernului, CNADNR a achitat 49,9 milioane lei, reprezentând de asemenea o pagubă la buget.
Evenimentul zilei a arătat încă de acum un an despre neregulile contractului privind modernizarea Transalpina.
Articolele pot fi citite aici:
TRANSALPINA, preluată de CNADNR prin Ordonanță Președințială
În urmă cu o lună, CNADNR a anunțat că a fost emisă o Ordonanță Președințială pentru preluarea provizorie de către companie a amplasamanetului DN 67C, Bengești – Sebeș de la Romstrade , în vederea urgentării demarării unor lucrări de consolidare a acestui sector de drum național.
Trebuie reamintit că CNADNR, prin DRDP Craiova, a organizat procedura de licitație deschisă în vederea atribuirii contractului de execuție lucrări și prestări servicii de proiectare pentru realizarea obiectivului ”Modernizare DN 67C Bengești-Sebeș, km 0+000 – km 148+414”. Astfel, în luna septembrie 2008 a fost semnat contractul între CNADNR SA (Beneficiar) și SC Romstrade SRL (Antreprenor).
”Antreprenorul Romstrade nu a respectat termenul contractual de 18 luni prevăzut. Pe parcursul derulării contractului, antreprenorul nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finaliza lucrările de modernizare în termenele stabilite, astfel în data de 05.10.2012 CNANDR a suspendat lucrările”, mai informează comunicatul. Astfel, pentru că, ”în ultimii doi ani, lucrările au fost abandonate de Romstrate, neasigurându-se în tot acest timp și conservarea lucrărilor”, în prezent se înregistrează degradări ale structurii de rezistență a drumului provocate de scurgerea necontrolată a apei provenite din precipitații și din topirea zăpezilor. ”Acestea pot constitui un potențial pericol de cedare a drumului sub acțiunea traficului”, se mai arată în comunicat.