În cadrul întâlnirii, Kostis Sifnaios a prezentat delegației Transgaz situația actuală a Sistemului Național de transport (SNT) din Grecia pentru a clarifica o serie de aspecte cu privire la transportul de gaze naturale lichefiate (GNL) care ar putea ajunge în România din terminalele de regazeificare a GNL de pe teritoriul Greciei.
În prezent există trei surse de aprovizionare a Sistemului de transport al Greciei (NNGS), pe direcția de transport Sud-Nord, respectiv: gazele naturale provenite din conducta Trans Adriatic Pipeline (TAP) și cantitățile de gaze naturale lichefiate (GNL) ce pot avea orice proveniență și pot fi regazeificate și transportate în ST prin intermediul a două terminale de regazeificare GNL, unul convențional la Revithoussa și o facilitate plutitoare de regazeificare (FSRU) la Alexandropoulis.
Terminalul de la Revithoussa este funcțional și este operat de către transportatorul grec DESFA. În ceea ce privește terminalul de la Alexandropoulis, acesta va fi finalizat și pus în funcțiune în luna ianuarie 2024, cu o capacitate de regazeificare de 10 mld mc/an și va fi operat de compania Gastrade.
Din discuțiile purtate cu Kostis Sifnaios și cu Rita Galli, director general al DESFA, a rezultat faptul că, în prezent, nu este posibil transportul gazelor naturale regazeificate în terminalul Revithoussa prin Punctul de interconectare (PI) Komotini și, implicit, prin Interconectorul Grecia-Bulgaria (IGB), din cauza limitărilor tehnice ale NNGS.
GNL regazeificat în terminalul de la Alexandropoulis va fi injectat în ST grecesc, care funcționează la o presiune medie de 45 barg.
La PI Komotini sunt livrate și gazele naturale din conducta TAP care funcționează în mod normal la o presiune de 85-90 barg, care însă poate fi redusă la intrarea în PI Komotini. În prezent este redusă la 60 barg pentru ca, gazele naturale să poată fi injectate în conducta IGB, astfel încât să poată fi îndeplinită cerința Bulagrtransgaz de a avea o presiune de 46 barg la PI Stara Zagora.
În prezent, din capacitatea maximă de 3 mld mc/an a IGB este utilizată capacitatea de 1 mld mc/an, cel mai probabil de către Bulgargaz, în baza contractului de furnizare gaze naturale încheiat cu SOCAR în anul 2016. Capacitatea de 0,57 mld mc/an a fost rezervată în procesul de rezervare a capacității incrementale a IGB.
Pentru ca gazele naturale regazeificate să poată ajunge în ST bulgăresc și pentru a fi crescută capacitatea IGB până la 5 mld mc/an este necesară o presiune de 70 barg la PI Komotini.
În acest sens, au fost purtate discuții între reglementatorul grec, Gastrade și DESFA în urma cărora s-a stabilit faptul că, pentru creșterea presiunii în ST grecesc de la 45 barg la 70 barg la PI Komotini, este necesară execuția unei stații de comprimare cu 4 compresoare, fiecare cu o putere de 7 sau 8 MW, proiect estimat a fi finalizat în octombrie 2024.
Pentru ca în perioada ianuarie-octombrie 2024, respectiv de la momentul finalizării terminalului FSRU de la Alexandroupolis și până la data finalizării stației de comprimare menționate mai sus, să poată fi asigurat transportul GNL regazeificate în Alexandroupolis prin ST bulgăresc (IGB) către Nord, inclusiv în România, a fost agreată între reglementatorul grec și DESFA o soluție tehnică temporară care presupune izolarea porțiunii de conductă a NNGS Kipi – Komotini. Aceste lucrări urmează a fi finalizate la sfârșitul anului 2023.
Cu excepția PI Komotini, mai există un punct de interconectare între NNGS și ST bulgăresc, respectiv PI Kulata-Sidirokastro, care în prezent are o capacitate de 2 mld mc/an și care va fi crescută până la 3 mld mc/an prin instalarea unui compresor de către DESFA, proiect estimat a fi finalizat între lunile aprilie și iunie 2024.
Așadar, până în luna octombrie 2024, potrivit informațiilor furnizate de Kostis Sifnaios și Rita Galli, capacitatea maximă de ieșire din NNGS către Bulgaria va fi de cca. 8 mld mc/an.