in urma cu un an, cind au cumparat Dacia, francezii si-au fixat un obiectiv clar. Noul produs a devenit celebru i toata Rominia sub numele de „Dacia de 5.000 de euro”. Targetul noului model: pietele emergente. Cheia succesului pe aceste piete este cunoscuta de toata lumea. Pretul nu trebuie sa fie mare, pentru ca puterea de cumparare este redusa, dar i acelasi timp, se pune mare accent pe calitate. Francezii au ales fabrica argesana pentru a produce automobilele cu care grupul Renault vrea sa acopere acest segment. Punctele forte pentru realizarea noilor automobile sunt cele care se itilnesc i aproape toata industria romineasca. Specialisti bine pregatiti, mina de lucru de de calitate si, desigur, costuri cu munca vie de citeva ori mai mici decit i Franta. Practic, iscrierea i limita de pret nu este o problema. Cu calitatea, lucrurile stau mai rau. „Rominii stiu sa faca masini, trebuie sa ivete sa faca si calitate. Modul de apreciere a cumparatorilor de masini seamana cu cel al pasagerilor unei linii aeriene. Nu observa cind totul merge perfect, dar sesizeaza toate imperfectiunile si isi fac o impresie proasta despre compania respectiva”, a afirmat Esteve.
Renault a pornit i cursa pentru reafirmarea Daciei pe piata romineasca si pe pietele externe. Statia intermediara pina la modelul de 5.000 de euro a fost fixata. Este vorba de modelul SupeRNova, Dacia Nova cu motor de Renault Clio. Noul model care va iesi efectiv pe piata saptamina viitoare are sarcina sa revigoreze vinzarile Dacia care scazusera cu 60%. Nu a fost singurul producator autohton care s-a confruntat cu aceasta problema, penetrarea pietei de catre Dacia raminind constanta i aceasta perioada.
Clientii au asteptat aparitia noilor modele
Cauza principala a aceastei evolutii a fost introducerea obligativitatii respectarii normelor de poluare Euro 2. Noile instalatii de reducere a poluarii au condus la cresterea preturilor cu 20%. Grupul Daewoo a solicitat chiar o scutire de la respectarea acestor norme pentru autovehiculele de oras pe care le produce. in cazul Daciei nu a fost isa singurul factor care a condus la inhibarea cererii. „Vinzarile au scazut pentru ca multi clienti potentiali au asteptat aparitia noilor modele. Deja, pentru SupeRNova exista 1.200 de persoane iscrise pe listele de asteptare. Acestea au avut icredere i noi si au comandat fara sa vada sau sa icerce masina”, declara Jean Frederiq Piotin, directorul comercial al Dacia. Ambitiile sunt mari. Pina la sfirsitul anului a fost planificata vinzarea la intern a 3.500 de masini, iar i 2001, 33.500 de bucati urmeaza sa fie vindute pe piata interna si 6.000 la export, pe pietele traditionale ale Renault si Dacia: Turcia, Algeria, Venezuela si China. Dar cum este SupeRNova? Masina a pastrat caracteristicile pozitive ale modelului Nova, care i-au impresionat si pe francezi cind au condus-o prima data: simplitate, robustete, tinuta de drum excelenta, stabilitate si directie, si frine sigure. Acestora li s-a adaugat motorul de Renault Clio si cutia de viteze care va echipa noul model Laguna. SupeRNova toarce cuminte la 160 de kilometri pe ora si este itr-adevar o placere sa o conduci. Consumul este de 6,7 la suta de kilometri, i ciclu de exploatare mixt, urban si pe sosea. Din pacate, i ciuda eforturilor facute, noul model continua si traditia nefericita a Daciei, i cea ce priveste calitatea. La una dintre masinile pe care le-am icercat am reusit sa reichidem capota motorului abia dupa vreo zece icercari si dupa ce un oficial Dacia a mesterit la broasca. La acelasi vehicul unul dintre parasolare nu vroia nici i ruptul capului sa stea lipit de tavan, ci doar atirnat la 45 de grade. La ce-a de-a doua masina testata, dupa ce au functionat citeva minute, stergatoarele de parbriz nu mai vroiau sa se miste, desi motorasul si tijele care actioneaza bratele stergatoarelor se ivirteau de mama focului. Totodata, suruburile care fixau capitonajul erau cu vreo doi-trei milimetri i afara. Directorul general al Dacia, Constantin Stroe, spunea ca a descoperit secretul succesului companiilor occidentale: „Este vorba de munca, seriozitate, perseverenta si eliminarea superficialitatii”. Ramine de vazut daca va reusi i cele din urma sa-i convinga si pe muncitori de necesitatea punerii i practica a acestor elemente.
Uzinele Dacia au o strategie pe termen lung
Totusi, cei de la Renault considera ca noul model este un mare succes. „Am avut trei prioritati i caietul de sarcini. Prima a fost fiabilitatea si calitatea, a doua, pretul, consumul si costul de itretinere si a treia, varietatea de optiuni. Noua masina este net superioara produselor tipic urbane ale concurentei”, considera Patrick Vergelas, director de marca si marketing la Dacia Pitesti.
Comercializarea se va face exclusiv prin reteaua nationala de concesionari Dacia, i primele luni fiind posibila reaparitia unui fenomen bine cunoscut la Dacia iainte de 1990: listele de asteptare. „Am desfasurat un program de training cu peste 300 de concesionari si un program de pregatire tehnica cu 350 de persoane, care se vor ocupa de partea tehnica a noilor masini. Se va utiliza un sistem de prerezervare la toti concesionarii, din doua motive: cererea mai mare decit oferta si necesitatea ca fabrica sa cunoasca optiunile cumparatorilor”, a declarat Cornel Manucu, directorul de vinzari la Dacia. Cele trei variante ale modelului (Confort, Rapsodie si Clima), precum si gama mare de optionale, fac sistemul de comercializare a Daciei similar celui utilizat de marii constructori de masini. La acestia, productia este programata din timp, i functie de motorizarea, accesoriile si culorile dorite de client. Deja, din optiunile exprimate, departamentul de marketing a stabilit procentul optiunilor pentru fiecare model. 40% din clienti au optat pentru clima, 25% pentru Confort si 35% pentru Rapsodie. in octombrie sunt programate pentru fabricatie 1.000 de SupeRNova, i noiembrie 2.000, i decembrie 3.000, iar din ianuarie 2001 se va merge la capacitatea maxima programata, de 4.000 de bucati.
SupeRNova marcheaza, i opinia directorului general Constantin Stroe, trecerea constructorului argesean itr-o noua etapa: „Am trecut de la o strategie pe termen scurt, de supravietuire, cum a fost cea din ultimii 15 ani, la o strategie pe termen lung care ne asigura un loc pe piata mondiala de autovehicule. Cu SupeRNova trecem la volumul al doilea al istoriei firmei Dacia.”