S-a dat ordin în Europa. Reguli noi la zborul cu avionul. Trebuie aplicat de urgență

UE

SURSA FOTO: Pexels

Comisia Europeană a decis să publice noi orientări în ceea ce privește drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian și nu numai. Decizia a venit în urma unui sondaj recent. Despre ce este vorba de fapt?

CE a publicat orientări referitoare la drepturile pasagerilor

Comisia Europeană a publicat recent orientări interpretative revizuite privind drepturile pasagerilor care utilizează transportul aerian, menite să faciliteze respectarea reglementărilor și să armonizeze aplicarea acestora de către organismele naționale.

Aceste măsuri sunt parte a unui efort continuu de a îmbunătăți protecția pasagerilor și de a asigura un tratament uniform în întreaga Uniune Europeană (UE).

Începând din 2016, Comisia a oferit orientări pentru a răspunde preocupărilor exprimate de organismele naționale de aplicare a legii, pasageri, asociațiile acestora și reprezentanții industriei. Revizuirea recentă ține cont de hotărârile Curții de Justiție din 2016, care au clarificat anumite dispoziții, și introduce o secțiune nouă referitoare la perturbările masive ale călătoriilor. Aceste schimbări sunt menite să permită o aplicare mai eficientă și coerentă a normelor.

Totodată, au fost publicate orientări revizuite privind drepturile persoanelor cu handicap și ale celor cu mobilitate redusă în timpul călătoriilor aeriene. Acestea sunt esențiale pentru a asigura egalitatea de șanse și accesul facil la transport pentru toate persoanele.

Se cere adoptarea rapidă a normelor

Comisarul responsabil pentru transporturi, Wopke Hoekstra, a subliniat importanța sprijinirii autorităților naționale și operatorilor de transport. El a evidențiat că sondajul Eurobarometru recent arată că mulți cetățeni nu sunt pe deplin conștienți de drepturile lor.

În noiembrie 2023, Comisia a propus ca furnizorii să informeze pasagerii despre drepturile lor și să abordeze drepturile pentru călătoriile multimodale.

Comisarul a solicitat Parlamentului și Consiliului să adopte rapid aceste noi norme pentru a proteja mai bine europenii. Noile norme trebuie introduse mai repede indiferent de modul de transport ales.

„Prin orientările de astăzi, continuăm să sprijinim autorităţile naţionale şi operatorii de transport, în special în ceea ce priveşte drepturile persoanelor cu handicap şi ale persoanelor cu mobilitate redusă. La rândul său, acest lucru îi va ajuta pe cetăţeni, întrucât sondajul Eurobarometru de astăzi arată că nu sunt întotdeauna pe deplin conştienţi de drepturile lor.

În luna noiembrie a anului trecut, Comisia a propus ca furnizorii să informeze pasagerii cu privire la drepturile lor şi să abordeze drepturile pentru călătoriile multimodale. Solicit Parlamentului şi Consiliului să convină rapid asupra acestor noi norme privind călătoriile multimodale pentru a proteja mai bine europenii, indiferent de modul în care călătoresc”, a declarat comisarul responsabil pentru transporturi, Wopke Hoekstra.

SURSA FOTO: Dreamstime

Rezultatele sondajului Eurobarometru

Noul sondaj Eurobarometru evidențiază că, deși gradul de conștientizare a drepturilor pasagerilor a crescut față de acum cinci ani, mulți europeni consideră că nu au suficiente informații.

Respondenții s-au simțit cel mai bine informați cu privire la drepturile pasagerilor pentru călătoriile:

  • cu trenul (33%)
  • transportul aerian (30%)
  • autocarul (27%)
  • vaporul/feribotul (16%)

Sondajul a mai arătat că 35% dintre călători au primit informații despre drepturile pasagerilor, în creștere cu 13 puncte procentuale față de 2019.

În mod notabil, 75% dintre pasagerii din avion au primit informații înainte de călătorie despre drepturile lor.

De asemenea, satisfacția privind gestionarea perturbărilor semnificative este cea mai mare în cazul:

  • zborurilor (66%)
  • urmate de nave/feriboturi (53%)
  • căi ferate (52%)
  • autocare (50%)

UE este unică prin faptul că protejează pasagerii printr-un set complet de drepturi, indiferent de modul de transport. Aceste drepturi se bazează pe trei elemente-cheie: nediscriminarea, informarea precisă și accesibilă, și asistența imediată și proporțională. Aceste măsuri asigură că pasagerii pot călători cu încredere și au acces la asistența necesară în caz de nevoie.