Cuantumul taxei speciale de inmatriculare a autovehiculelor stabilit conform legii 343/2006 si aplicabila de la 1 ianuarie 2007 ridica nemultumire in randul transportatorilor rutieri. 

“Abordarea Ministerului de Finante este total nepotrivita pentru Romania, iar ea apare ca surprinzatoare indeosebi pentru faptul ca nu se justifica aplicarea ei la autovehiculele Euro 3 si Euro 4.”, spune Ion Lixandru, vicepresedinte Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR). 

Taxa propusa prin legea 343/2006  este stabilita in functie de norma de poluare sau tipul autovehiculului, cat si in functie de capacitatea cilindrica si vechime. Astfel, pentru un autoturism Euro 4, taxa de inmatriculare variaza intre 9180 de euro pentru un autovehicul cu vechime pana la 6 luni, si 17172 de euro pentru un autovehicul cu peste 6 ani vechime.

Pentru un autovehicul non-euro taxa se incadreaza in intervalul valoric 18360 de euro (pana la 6 luni) si 34344 de euro (peste 6 ani). Cuantumul taxei este plafonat la o capacitate cilindrica de 3000 de cmc pentru autovehiculele Euro, iar pentru autovehiculele non-Euro plafonul este de 2001 cmc.  

Algoritmul taxei este format din patru coeficienti si se realizeaza dupa urmatoarea forumula de calcul: AxBxC(100-D)/100, unde A este capacitatea cilindrica, B cuantumul taxei pe cmc, cuprins intre 1 si 2 euro pe cmc, C, coeficient de corelare ce variaza in functie de vechimea autovehiculelor si are valoarea intre 0,9 si 3,7, si D, o reducere calculata in procente care creste pe masura ce autovehiculul este mai vechi. 

Potrivit legii, sunt exceptate de la taxa vehiculele folosite in domeniul agrar si industrial, insa acest fapt se dovedeste ineficient pentru transportatori, in conditiile in care marea masa de autovehicule este folosita pentru transportul de marfuri si persoane. 

“Noi sustinem ca este incorecta aplicarea acestei taxe pentru cei care fac doar comert, in sensul ca transporta anumite marfuri.”, sustine Lixandru. 

Legea 346/2006 este initiativa Ministerului de Finante, insa potrivit UNTRR in acest proiect ar mai fi implicate doua institutii, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule si Ministerul Mediului. 

Aplicarea taxei este motivata de reprezentantii Ministerului de Finante prin faptul ca se vor diminua importurile din alte state si se vor aduce sume importante la bugetul statului. 

“Aceasta taxa este un abuz si in nici un caz nu trebuia impusa de Ministerul Finantelor. Mai mult taxa nu are o destinatie speciala, ea mergand la bugetul statului de unde suma este folosita asa cum ne-am obisnuit pentru a cumpara masini noi pentru parlamentari,” spune Sergiu Ionescu, fost director in Ministerul Transporturilor. 

In perioada urmatoare reprezentatii UNTRR au declarat ca vor continua discutiile incepute deja cu ministrul transporturilor, Radu Berceanu si cu ministrul finantelor, Sebastian Vladescu, pentru a gasi o solutie de compromis la aceasta problema. Pana in prezent, UNTRR a trimis doua adrese catre cele doua ministere in care a expus principalele motive pentru care aceasta taxa este considerata inoportuna pentru transportatori. Una dintre cele mai importante probleme subliniate de UNTRR in adresele trimise este faptul ca aplicarea acestei taxe speciale va duce la o crestere cu cel putin 10% a pretului de achizitie a autovehiculelor comerciale noi. 

Reprezentantii UNTRR iau de asementea in calcul in urmatoarea perioada si o manifestare cu camioane la Ministerul de Finante pentru a protesta impotriva acestei taxe.

 

Sursa: Capital 28 Noiembrie 2006