Furie printre transportatori. Se cere intrarea României în Schengen terestru în acest an

Amânarea intrării complete în Schengen îi irită pe transportatori. Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a reiterat solicitarea către autoritățile române și europene pentru adoptarea unor măsuri imediate în vederea aderării României la spațiul Schengen, cu frontierele terestre programate pentru anul 2024.

Conform sondajului „Top 10 probleme din industria transporturilor rutiere” realizat de UNTRR în 2023, pierderile financiare cauzate de neaderarea la Schengen nu mai pot fi tolerate și reprezintă una dintre problemele severe cu care se confruntă în prezent operatorii de transport din România.

„Profităm astăzi de prezenţa cancelarului austriac Karl Nehammer la Bucureşti pentru a reitera nevoia vitală a transportatorilor rutieri ca România să intre în spaţiul Schengen cu frontierele terestre cât de repede posibil. Aşteptăm acest lucru de 13 ani, din momentul în care instituţiile europene s-au pus de acord că România îndeplineşte toate condiţiile tehnice pentru aderare.

Nu mai putem aştepta. Transportatorii români au pierdut miliarde de euro an pe an numai din cauza timpului îndelungat petrecut la frontiere. Un singur exemplu: doar din timpii de aşteptare petrecuţi anul trecut la frontierele cu Ungaria şi Bulgaria (adică zeci de ore la cozi kilometrice pentru un singur camion) industria a pierdut aproximativ 16,6 miliarde de euro în perioada 2012-2022, adică 16% din totalul pieţei, un procent enorm.

Anul trecut, de pildă, pierderea a fost de 2,55 miliarde de euro, iar în 2022 a fost de 2,41 miliarde. În consecinţa, în cazul în care autorităţile europene au cerinţe speciale pentru aderarea României cu frontierele terestre, le solicităm să le menţioneze cu claritate”, a transmis Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.

Radu Dinescu
Radu Dinescu (UNTRR)

Principalele beneficii ale aderării României la Schengen terestru

Printre principalele beneficii ale aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre se includ: facilitarea traversării granițelor cu Ungaria și Bulgaria, reducerea timpilor de așteptare, diminuarea emisiilor de dioxid de carbon și, în special, limitarea pierderilor financiare. De asemenea, aderarea va stimula competitivitatea pe piața transporturilor, va atrage investiții străine și va spori exporturile.

Transportatorii au evidențiat, printre problemele generate de neaderarea la Schengen, pierderile semnificative suferite de transportatorii rutieri de mărfuri din cauza lipsei aderării, ceea ce afectează negativ exporturile, deoarece transportul rutier reprezintă în prezent principala modalitate de export a serviciilor din România.

El contribuie cu aproape un sfert din totalul exporturilor de servicii și valorează aproximativ 40 de miliarde de euro în ultimii șase ani. De asemenea, transportatorii români gestionează aproximativ 60% din importurile României de bunuri transportate pe șosele. Este remarcabil faptul că, deși România este a 12-a economie din Uniunea Europeană, în ceea ce privește transportul rutier de mărfuri se află pe locul 6.

În anul 2022, de exemplu, transportatorii români au avut o cotă de piață de 4% în transportul rutier de mărfuri din întreaga Uniune Europeană – un procent semnificativ, dat fiind că economia României reprezintă doar 1,8% din PIB-ul UE, susțin transportatorii, citând studiul „Piața Transporturilor Rutiere din România, 2018 – 2030”, realizat la solicitarea UNTRR.

Întârzierile în livrarea mărfurilor către clienți, care afectează lanțurile de aprovizionare și costurile produselor pentru consumatorul final, precum și timpul pierdut de șoferi în așteptarea la frontiere (aproximativ 25-30% din timpul total al unei curse), alături de emisiile masive de noxe.

Despre UNTRR

UNTRR sau „Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România” este o organizație profesională și patronală, independentă și neguvernamentală, apolitică și fondată în 1990 conform principiilor democratice. Misiunea sa este să promoveze și să apere interesele transportatorilor rutieri atât la nivel național, cât și internațional.

De la înființare și până acum, UNTRR a înregistrat peste 16.000 de firme membre, care sunt operatori activi în domeniul transportului de mărfuri și persoane, atât pe plan intern, cât și internațional.