Operatorii europeni de transport aerian au inregistrat un numar de 366 milioane de pasageri in cursul anului trecut, cu 5,4 milioane de persoane mai putin comparativ cu 2007, informeaza Asociatia Operatorilor Aerieni din Europa (AEA).

Traficul de pasageri a fost cu 3,5% mai mic in decembrie 2008 fata de aceeasi luna a anului precedent, in timp ce fiecare ruta a inregistrat scaderi de pasageri, cu exceptia curselor din si catre Europa si Orientul Mijlociu, acestea inregistrand o crestere de 6,3%.

„Rezultate la fel de mici ca acum am observat numai in alte trei ocazii de-a lungul ultimilor 25 de ani”, a declarat secretarul general al Asociaţiei Operatorilor Aerieni din Europa (AEA), Ulrich Schulte-Strathaus.

Acesta a explicat ca in prezent „problemele sunt de ordin economic si este foarte posibil sa fie mai puternice si sa dureze mai mult decat problemele cauzate de socurile externe din trecut”.

De asemenea, scaderi insemnate au fot inregistrate si in privinta traficului „cargo”. Acesta a scazut cu 21,4% in decembrie 2008, fata de perioada similara a anului precedent.

„Nu avem niciun motiv sa presupunem ca suntem sau ne apropiem de sfarsitul crizei”, a mai spus Schulte-Strathaus, care a explicat ca 19 din companiile membre AEA si-au redus gradul de ocupare in decebrie 2008, iar opt dintre ele, cu mai mult de 10%. Chiar in aceste conditii, declinul traficului a fost mai mare decat scaderea gradului de ocupare.

Spre exemplu, operatorul roman Tarom a transportat in perioada ianurie-decembrie 2008 peste 1,7 milioane de pasageri, cu 5% mai mult decat in perioada similara a anului 2007.

In schimb, gradul de ocupare al aeronavelor in aceasi perioada a ajuns la 61.8%, cu peste cinci procente mai putin comparativ cu rezultatele anului 2007.

O scadere mare a gradului de ocupare in 2008 (-5,9%) a inregistrat si compania Alitalia, care in 2007 avea un procent de ocupare al aeronavelor de 68,5% si un numar de pasageri de peste 18 milioane. Anul trecut, operatorul Italian a pierdut 26% din numarul pasagerilor transportati anterior.

Companiile de transport aerian incearca sa identifice metode pentru a reduce presiunea crizei in industria aeriana, cu toate ca situatia economico-financiara la nivel global nu este deloc imbucuratoare.