Transportatorii au plătit bilet, dar n-au văzut filmul

Lipsa unor investiţii vizibile în reţeaua de drumuri determină Consiliul Naţional Rutier să solicite eliminarea rovinietei. Dispariţia acestei surse de venit poate însă paraliza lucrările de reabilitare a infrastructurii. În această primăvară, asociaţiile patronale ale transportatorilor reunite în Consiliul Naţional Rutier sunt pregătite să forţeze Guvernul la măsuri drastice de remediere a situaţiei drumurilor sau să renunţe la încasarea celor 150 de milioane de

Lipsa unor investiţii vizibile în reţeaua de drumuri determină Consiliul Naţional Rutier să solicite eliminarea rovinietei. Dispariţia acestei surse de venit poate însă paraliza lucrările de reabilitare a infrastructurii.

În această primăvară, asociaţiile patronale ale transportatorilor reunite în Consiliul Naţional Rutier sunt pregătite să forţeze Guvernul la măsuri drastice de remediere a situaţiei drumurilor sau să renunţe la încasarea celor 150 de milioane de euro generate de roviniete. Sub sloganul „unde sunt banii noştri?“, transportatorii cer Ministerului Transporturilor (MT) să clarifice destinaţia sumelor încasate şi motivele pentru care lucrările de modernizare a infrastructurii au întârzieri atât de mari, însă ideea lor de a cere eliminarea rovinietei este considerată de ministrul de resort, Ludovic Orban, ca fiind incoerentă. „Pe de oparte, transportatorii ne cer drumuri mai bune, iar pe de altă parte vor renunţarea la o importantă sursă de venit“, a declarat pentru Capital Septimiu Buzaşu, secretar de stat la MT. Afirmaţia aparent logică a oficialului român este însă contrazisă de Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România. „Transportatorii rutieri plătesc statului, anual, prin acciza din carburanţi, circa două miliarde de euro. În raport cu această sumă, cele 130-150 de milioane de euro încasate din rovinietă reprezintă o sumă nesemnificativă. Noi vrem să ştim de ce nu sunt folosite cele două miliarde de euro pentru îmbunătăţirea infrastructurii“, afirmă Lixandru. La rândul său, Dragoş Anastasiu, preşedintele Asociaţiei Cărăuşilor Particulari (ACPR), spune că „după 18 ani de plată a taxelor, vrem să vedem ce s-a făcut cu banii noştri.

În prezent, suntem singura ţară din Europa care colectează taxă pentru drumuri naţionale şi nu doar pentru autostrăzi. Noi avem însă semnale că banii nu sunt colectaţi. Atât cei din rovinietă, cât şi cei din accizele la carburanţi. Nu cumva banii din accize stau câte 45 de zile pe la poarta rafinăriilor?“.Dar ce legătură există între accizele pentru carburanţi şi taxa de drum? Istoria acestei taxe este lungă şi tumultuoasă. În urmă cu câţiva ani, a existat într-adevăr o taxă de drum inclusă în preţul carburanţilor, însă aceasta a fost eliminată „pe hârtie“ în urma negocierilor cu Comisia Europeană.

Spunem „pe hârtie“ pentru că ea a fost de fapt înglobată în accizele pentru carburant, iar denumirea de taxă de drum a fost ulterior atribuită actualei roviniete. Cert este că transportatorii nu vor nici reincluderea taxei în preţul carburantului şi nici să plătească actuala rovinietă. Ei susţin că „transportatorii sunt acum ca la cinematograf. Dacă vrei să vezi filmul, trebuie să plăteşti bilet. Noi plătim biletul de 18 ani, dar nu vedem niciun film“. Aceasta este transpunerea plastică a situaţiei actuale, în opinia preşedintelui ACPR.

Decapitalizarea transportului rutier

Un alt reprezentant al transportatorilor, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, acuză Guvernul că distruge o ramură a industriei cu capital autohton în proporţie de aproape 100%. „Trebuie avut în vedere faptul că sectorul transportului rutier din România este aproape în totalitate privatizat cu capital autohton. Acum, asistăm la o decapitalizare a acestui sector. Protestăm abia în 2008 pentru că acum s-a ajuns ca tariful de transport să fie sub costuri. Mersul sub costuri înseamnă faliment sau evaziune fiscală“, consideră Hagiu.

Lipsa de comunicare dintre Guvern şi transportatori poate avea efecte negative şi asupra posesorilor autovehiculelor care nu părăsesc oraşele, deci nu utilizează drumurile naţionale. În cazul reînglobării taxei de drum în preţul carburanţilor, aceştia vor plăti pentru un serviciu pe care nu îl folosesc. Mai mult chiar, includerea taxei în accizele la combustibili va duce la majorarea preţului la pompă. Aceasta este opinia lui Constantin Tampiza, directorul general al LukOil România.

Pretul rovinietei a crescut incontinuu

Negociat cu Comisia Europeană, preţul de utilizare a drumurilor a suferit majorări eşalonate în ultimii ani. În 2008, au apărut şi următoarele modificări: schimbarea categoriilor de vehicule; tarifele nu mai sunt influenţate de clasa de emisii; au apărut roviniete pentru o zi şi o săptămână, dispărând cea pentru şase luni.

* Începând cu 1 ianuarie 2008, sunt taxate în funcţie de numărul de axe şi greutate şi vehiculele cu masa mai mare de 12 tone. Aceste tarife nu sunt prezentate în tabel.
Sursa: CNADNR