Vești bune pentru transportatorii din Republica Moldova

Începând cu anul 2024, transportatorii de mărfuri din Republica Moldova vor avea posibilitatea să programeze cu anticipație ora exactă de trecere a frontierei. În acest mod se elimină neplăcerile întâmpinate prin cozile de la vamă pentru traversarea graniței cu România.

Prin intermediul acestui proiectul, care a fost aprobat în cadrul ședinței Guvernului din Republica Moldova în data de 27 decembrie, transportatorii se pot înregistra într-un rând virtual înainte de a porni la drum către punctul de trecere a frontierei. Sistemul va fi funcțional pe sensul de ieșire din țară.

Procesul impune formularea online a solicitărilor de rezervare a rândului electronic la frontieră pentru unitățile de transport auto de marfă. În acest scop va fi dezvoltată infrastructura necesară pentru a fluidiza traficul și transportul de marfă, care va facilita astfel comerțul.

Noul sistem va fi integrat cu serviciile guvernamentale MPass, MSign, MPay, MLog, Mconnect, MNotify și va fi găzduit pe platforma tehnologică guvernamentală MCloud.

„Transportatorii vor putea să-ți planifice eficient resursele financiare și umane, călătoriile și timpul de trecere a frontierei. Va fi asigurată organizarea mai eficientă a activităților autorităților competente de profil”, spune secretara generală a Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Angela Țurcanu, potrivit agora.md.

Timpul de așteptare ajungea și la șapte zile, iar transportatorii au cerut măsuri urgente

Implementarea proiectului se va desfășura pe mai multe etape, iar programarea prealabilă va fi disponibilă începând cu anul viitor au transmis autoritățile din Republica Moldova.

Finanțarea necesară pentru dezvoltarea Sistemului informațional de programare a rândurilor electronice la frontieră va proveni din Programul Reformei Instituționale și Structurale în Moldova, susținut financiar de Agenția Americană pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

Această inițiativă vizează rezolvarea problemelor asociate întârzierilor și staționărilor îndelungate ale camioanelor la punctele de trecere a frontierei, evitând astfel perturbările în lanț și suprasolicitarea punctelor de trecere a frontierei cu Uniunea Europeană.

În prezent, potrivit inițiatorilor proiectului, se înregistrează întârzieri și staționări ale camioanelor care pot ajunge până la cinci sau chiar șapte zile.

Înainte de aprobarea proiectului, transportatorii au transmis o solicitare prim-ministrului Dorin Recean, cerând intervenția autorităților locale în discuții cu autoritățile române pentru soluționarea acestei probleme, subliniind riscul de faliment în caz contrar.