Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a adresat o solicitare urgentă Parlamentului României pentru revocarea conducerii Autorității de Supraveghere Financiară (ASF). Aceasta vine pe fondul majorării tarifelor RCA, despre care transportatorii susțin că nu sunt justificate de datele din domeniu. În comunicatul transmis, COTAR atrage atenția asupra faptului că frecvența daunelor a scăzut, iar creșterea severității acestora a fost modestă, ceea ce nu ar trebui să conducă la majorări atât de mari ale tarifelor.

Ar fi trebuit reduse tarifele RCA, nu dublate

Transportatorii din România subliniază că, în 2024, frecvența daunelor a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii cinci ani.

daune în scădere, RCA
SURSA FOTO: Adevărul

Aceștia menționează că numărul de daune este comparabil cu cel din 2020, când restricțiile impuse de pandemie au limitat circulația vehiculelor.

Deși numărul de autovehicule a continuat să crească, frecvența daunelor a scăzut de la 5,7% în 2020 la 4,9% în 2024.

Severitatea daunelor – creștere moderată
SURSA FOTO: Adevărul, Severitatea daunelor – creștere moderată

Conform COTAR, această scădere ar fi trebuit să ducă la o reducere a tarifelor RCA, nu la dublarea lor.

„Se poate observa că despăgubirea medie plătită de firmele de asigurări a crescut cu doar 1% în ultimele 12 luni dar poliță RCA a crescut cu până la 100%, deși asigurații au chiar și B8”, spun transportatorii.

Creșterea moderată a severității daunelor și impactul asupra tarifelor RCA

Transportatorii atrag atenția că despăgubirea medie plătită de firmele de asigurări a crescut cu doar 1% în ultimele 12 luni. Totuși, în aceleași condiții, prețurile polițelor RCA au înregistrat creșteri de până la 100%.

COTAR consideră că această discrepanță între indicatorii daunalității și majorarea tarifelor este nejustificată.

Aceștia subliniază că datele obiective ar fi trebuit să ducă la scăderea prețurilor RCA, dar în realitate, firmele de asigurări, sprijinite de ASF, au modificat criteriile de calcul ale prețurilor.

„Acești indicatori ar fi trebuit să conducă la scăderea prețurilor RCA, nu la dublarea lor. (…) În loc să ajusteze tarifele RCA, în baza unor date obiective, firmele de asigurări, cu sprijinul ASF, au schimbat criteriile de calcul al prețurilor!, spun cei de la COTAR.

Modificarea criteriilor de calcul și diferențele între București și restul țării

Un aspect semnalat de COTAR este introducerea unei împărțiri geografice a tarifelor RCA, care favorizează Bucureștiul.

Astfel, șoferii din capitală sunt nevoiți să plătească tarife cu 50% mai mari decât cei din restul țării.

 „Introducerea împărțirii geografice: București vs. restul țării.

• Șoferii din București plătesc tarife RCA cu 50% mai mari.

• În restul țării, prețurile au crescut fără justificare, chiar și cu 100% în unele cazuri”, arată COTAR.

În plus, în afacerea de asigurări au fost observate creșteri ale prețurilor chiar și în zonele unde nu există o justificare clară pentru astfel de majorări. În unele cazuri, acestea au ajuns până la 100%.

Exemplul concret al unui șofer din Mediaș

COTAR a adus în atenție un caz concret din Mediaș, unde un șofer a plătit în decembrie 2023 suma de 673 lei pentru o poliță RCA.

În decembrie 2024, același șofer a fost nevoit să plătească 1.240 lei pentru aceeași poliță, cu același istoric de bonusuri și aceeași companie de asigurări.

Transportatorii consideră că această creștere de aproape 300% în doar cinci ani, inclusiv dublarea tarifelor în ultimul an, nu este justificată economic.

Cazul Mediaș – creșteri alarmante ale tarifelor RCA

Pentru a sublinia anomaliile tarifare, COTAR a prezentat istoricul unei polițe RCA din Mediaș, valabil între 2021 și 2025. Astfel, un șofer din localitate a plătit următoarele sume pentru polița sa RCA:

  • 2021: 358 lei
  • 2022: 727 lei
  • 2023: 630 lei
  • 2024: 673 lei
  • 2025: 1.240 lei

Transportatorii consideră că aceste creșteri substanțiale sunt complet nejustificate, având în vedere că nu au avut loc schimbări semnificative în profilul asiguratului.

Atitudinea pasivă a ASF în fața abuzurilor companiilor de asigurări

COTAR critică dur atitudinea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), acuzând instituția că nu a intervenit pentru a proteja consumatorii de majorările abuzive ale tarifelor RCA.

De asemenea, transportatorii susțin că ASF nu a efectuat controale eficiente la companiile de asigurări, chiar și în condițiile unor sesizări repetate.

„Mai mult, controalele din vara anului 2024 nu au identificat nicio neregulă la firmele de asigurări, deși șoferii români se confruntă cu scumpiri evidente azi polița RCA fiind mai scumpă ca una similară în Germania”, spun reprezentanții COTAR.

COTAR solicită măsuri urgente din partea Guvernului și ASF

Transportatorii atrag atenția că guvernul și ASF nu pot închide ochii la aceste abuzuri, având în vedere impactul major asupra șoferilor români.

„Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare doar în ultimul an – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asiguratului. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor. Responsabilitatea este a ASF și a domnului Sorin Mititelu. ASF, instituția care ar trebui să protejeze consumatorii și să vegheze la respectarea legislației în domeniul asigurărilor, a demonstrat o atitudine pasivă.

Mai grav, vicepreședintele ASF, Sorin Mititelu, direct responsabil de sectorul asigurărilor, nu a luat măsuri concrete pentru a împiedica aceste abuzuri. În acest an, în timp ce atenția publică era concentrată asupra campaniei electorale, companiile de asigurări au dublat prețurile polițelor RCA, profitând de o presupusă plafonare ineficientă impusă de Guvernul României, iar ASF nu a făcut nimic pentru a opri aceste acțiuni abuzive ale companiilor de asigurări.  În urma tuturor sesizărilor pe care COTAR le-a făcut, am constatat că ASF ignoră realitatea din teren”, afirmă COTAR.

În acest context, transportatorii cer ca Parlamentul să ia măsuri rapide pentru a revoca conducerea ASF și pentru a stopa aceste majorări nejustificate ale prețurilor RCA.