Investiţiile în retehnologizare reprezintă 32% din totalul activelor, semnificativ peste dinamica uzurii acestora pentru al treilea an consecutiv. Impactul nu este însă foarte vizibil, prin prisma creşterii insuficiente a profiturilor. Companiile din sectorul analizat au menţinut nivelul ridicat al creditului furnizor, durata medie de plată a acestuia fiind de 122 de zile, în timp ce creanţele sunt colectate la 90 de zile.
Potrivit situaţiilor financiare publicate de Ministerul Finanţelor, firmele care au domeniu principal de activitate ”Transporturi rutiere de mărfuri” au generat în 2014 o cifră de afaceri totală de 30,33 miliarde lei, în creştere cu 14% comparativ cu anul anterior. O mare parte din avansul veniturilor este generat de companiile deja existente pe piaţă. În acest context, 41% din companiile care activează în acest sector au raportat venituri în scădere în 2014.
”Anul 2014 a adus pentru acest sector un rezultat divergent din punctul de vedere al veniturilor, nivelul acestora crescând cu 14%. Deşi 41% dintre companii au raportat venituri în scădere, evoluţia înregistrată de restul companiilor a fost suficientă pentru a determina un avans al veniturilor la nivel sectorial. Totuşi, avansul veniturilor se regăseşte foarte puţin în profituri suplimentare, dinamica fiind doar uşor crescătoare. Rezultatul net consolidat la nivel sectorial pentru 2014 a fost de 1,8%, înregistrând o dinamică sensibil crescătoare faţă de 2013, respectiv 1,2%. Finanţarea investiţiilor pe termen lung este o prioritate, mai ales că acestea au menţinut termenul mediu de plată a datoriilor pe termen scurt la un nivel ridicat, de 122 de zile, cu 22 zile peste ciclul operaţional. În acest context, aproximativ 8 din 10 companii înregistrează un risc peste medie”, a declarat Nicoleta Mărunţelu, analist la Coface România, potrivit Agerpres.
Analizând distribuţia acestor companii în funcţie de cifra de afaceri, se poate constata că aproximativ 20% dintre firmele care au depus declaraţiile pentru 2014 nu au desfăşurat în realitate nicio activitate. Peste jumătate dintre companiile active înregistrează o cifră de afaceri mai mică de 100.000 euro/an (2014), însă ponderea valorică în total cifră de afaceri a acestui segment este de doar 7%. 1.157 de companii din acest sector au înregistrat o cifră de afaceri anuală mai mare de un milion de euro în 2014, cu 15% mai mult faţă de nivelul din 2013, respectiv 1.010 companii. Acest segment reprezintă aproximativ 4% din totalul firmelor active, dar generează aproximativ 64% dintre veniturile înregistrate la nivelul întregului sector.
Durata medie de plată a datoriilor pe termen scurt a scăzut în 2014 faţă 2012 până la 122 zile (de la 132 de zile), în condiţiile în care durata cumulată de rotaţie a creanţelor şi a stocurilor a scăzut cu 6 zile, raportat la 2012. Reducerea duratei de plată a datoriilor pe termen scurt (scădere de 10 zile) cu 4 zile peste scăderea stocurilor şi a creanţelor a încurajat companiile din sectorul analizat să finanţeze investiţii importante pe termen lung, potrivit aceleiași surse.
Conform INSSE, la finalul anului 2014, drumurile publice totalizau 85.362 km, din care 17.272 km (20,2%) drumuri naţionale, 35.505 km (41,6%) drumuri judeţene şi 32.585 km (38,2%), drumuri comunale. Ca număr de kilometri, pe primul loc se situează Macroregiunea doi (Regiunile Nord-Est si Sud-Est), urmată de Macroregiunea unu (Regiunile Nord-Vest şi Centru).